Varför går jag inte ner i vikt? Träning + kost presenterat:

Home Forums Deff och fettminskning Varför går jag inte ner i vikt? Träning + kost presenterat:

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej. Vill gå ner 1 kg/vecka men jag går inte ner något.
    1.66 m, väger 63 kg (före frukost, efter toabesök). Är 22-årig tjej.

Tränar: Styrketräning 4 ggr/vecka + kondition i 20 min efter det (crosstrainer eller löpband).

Äter: Frukost: 1 dl havregrynsgröt, 1 sked sylt, 1 dl lättmjölk, 1 proteindrink (whey-80) 2 omega-3 och dessutom äter jag lepigen premium (från och med imorse).
    Lunch: Idag åt jag t.ex. köttfärssås med 1 plommontomat och 1 glas vatten (på denna lilla portion blev jag väldigt mätt, men kanske beror på vattnet?)
    Mellanmål: 1 proteindrink, en smörgås med smör, kalkonskivor.

Träning.

Efter träning 1 proteindrink igen.

Kvällsmat: Typ som lunchen. t.ex. köttfärssås med 1 plommontomat och 1 glas vatten

Jag har försökt i 4 veckor med att gå ner. Ska också tillägga att jag är väldigt stillasittande om dagen i övrigt. På fredagarnaa efter 15 fram till 00 äter jag precis vad jag vill. ;) (ätardag).

Varför går jag inte ner? Jag antar att jag INTE äter för lite, men jag kanske inte rör på mig tillräckligt? 4 pass i veckan med styrketräning och kondition (sammanlagt 80 min) är för mig rätt mycket som annars är rätt stillasittande.

Tack på förhand!! :emo-thumb

Ja du. Du kanske frossar som bara den på fredagar mellan kl 15-24?
    Och det räcker för att slutsumman ska bli noll.
    Alltså kanske några hundra kalorier minus lördag-torsdag och sen stort överskott på fredagen. Försök räkna på dina kalorier och se över ditt energibehov.
    Lägg till mer konditionsträning om du vill fortsätta äta som du gör.

Maod wrote:
    Ja du. Du kanske frossar som bara den på fredagar mellan kl 15-24?
    Och det räcker för att slutsumman ska bli noll.
    Alltså kanske några hundra kalorier minus lördag-torsdag och sen stort överskott på fredagen. Försök räkna på dina kalorier och se över ditt energibehov.
    Lägg till mer konditionsträning om du vill fortsätta äta som du gör.

Mm, det kan mycket väl stämma. Känner att jag blir lite svullen där efter min ätardag, hihi. T.ex. förrförra fredagen var min mage sååå stor att man kan tro att jag var gravid. Hade en sån hemsk smärta i magen av mitt stora kaloriintag då. Åt nästan en hel påse chips, dipp och en pizza!! Det är kanske rätt mycket :p

Har du en ätardag vars energiöverskott tar ut resten av veckans energiunderskott, så har du svaret där.

Skippa ätardagen eller om du nu vill ha kvar den så se det inte som en ätardag där du frossar utan ät som en vanlig Svenssontjej skulle gjort som inte tänker på sin vikt bara. :)
    Följ dina hungerkänslor helt enkelt så att du blir psykiskt tillfreds med dagen! ;)

beach08 wrote:
    Mm, det kan mycket väl stämma. Känner att jag blir lite svullen där efter min ätardag, hihi. T.ex. förrförra fredagen var min mage sååå stor att man kan tro att jag var gravid. Hade en sån hemsk smärta i magen av mitt stora kaloriintag då. Åt nästan en hel påse chips, dipp och en pizza!! Det är kanske rätt mycket :p

Skulle tippa på 3000+ kcal. Beror ju naturligtvis på vad/hur mycket dipp och pizza osv. Men i normalfallet.

Åt du något mer den dagen? :)

King Grub wrote:
    Har du en ätardag vars energiöverskott tar ut resten av veckans energiunderskott, så har du svaret där.

Wiiiie! Tack för svaret, jag ska genast dra ner på överskottet på fredagen. Men lite chips eller en bulle borde jag kunna unna mig va? ;)

Maod wrote:
    Skulle tippa på 3000+ kcal. Beror ju naturligtvis på vad/hur mycket dipp och pizza osv. Men i normalfallet.

Åt du något mer den dagen? :)

Haha, mr. Optimistisk! 3000 kcal stämmer nog rätt bra, ojojoj vad kroppen får utstå mycket skit med den maten, men jag tänkte att det vore kul för den att jobba lite extra och bli lite urballad för att sedan övergå dagen efter och resten av veckan i mina normala vanor. :) Men 3000 kcal är alldeles föör mycket! Nästan ett halvt kg fett, haha. Jag får nog nöja mig med en bulle eller liite chips istället, haha.

beach08 wrote:
    Wiiiie! Tack för svaret, jag ska genast dra ner på överskottet på fredagen. Men lite chips eller en bulle borde jag kunna unna mig va? ;)

Hur många extra kcal du kan unna dig handlar helt enkelt om hur stort ditt kcal underskott varit totalt under veckan.

Survivalist wrote:
    Hur många extra kcal du kan unna dig handlar helt enkelt om hur stort ditt kcal underskott varit totalt under veckan.

Smart där! Jag kan säga såhär, jag ligger på ca. 1300-1500 kcal per dag! :) Hur vet jag då hur mycket jag får unna mig? MAAAAAAAT

Beror på vad ditt +-0 för energibalans är. Är det 1700 och du därmed har ett energiunderskott på runt 300 kcal per dygn, skulle en ätardag med ett intag på 3800 kcal helt eliminera viktnedgången.

Äter du endast köttfärssås utan ris, pasta, potatis eller liknande?
    Du äter inget annat som du inte skrivit upp?
    Ett glas saft eller läsk, någon frukt, nötter, bröd till maten eller liknande?

Vincent Qvarfordt wrote:
    Äter du endast köttfärssås utan ris, pasta, potatis eller liknande?
    Du äter inget annat som du inte skrivit upp?
    Ett glas saft eller läsk, någon frukt, nötter, bröd till maten eller liknande?

Ibland äter jag kanske 1 dl pasta till maten, men jag försöker att äta köttfärssås, kycklingfilé, kycklingburgare osv OCH grönsaker. istället för kolhydrater så som pasta, ris, potatis… nötter, nae! Kan någon gång äta bröd till maten, en halv brödskiva (polar extrem = 80 kcal) om jag äter 2 ägg, för att få i mig fibrer så att jag kan bajsa :) hihi. Hoppas man får skriva så.

Ett glas funlight dricker jag ibland (10 kcal). Saft annars gillar jag inte. Läsk ja, cola zero men mycket sällan. Frukt, ja ibland till mellanmål. Men försöker äta multivitamin istället, är inget big fan of frukt :) Nötter? Nja, för mycket kalorier och dessutom tillagar jag maten i olivolja och jag äter 2 omega-3 till frukost så… behöver inget extra fett, tror jag?

beach08 wrote:
    Ibland äter jag kanske 1 dl pasta till maten, men jag försöker att äta köttfärssås, kycklingfilé, kycklingburgare osv OCH grönsaker. istället för kolhydrater så som pasta, ris, potatis… nötter, nae! Kan någon gång äta bröd till maten, en halv brödskiva (polar extrem = 80 kcal) om jag äter 2 ägg, för att få i mig fibrer så att jag kan bajsa :) hihi. Hoppas man får skriva så.

Ett glas funlight dricker jag ibland (10 kcal). Saft annars gillar jag inte. Läsk ja, cola zero men mycket sällan. Frukt, ja ibland till mellanmål. Men försöker äta multivitamin istället, är inget big fan of frukt :) Nötter? Nja, för mycket kalorier och dessutom tillagar jag maten i olivolja och jag äter 2 omega-3 till frukost så… behöver inget extra fett, tror jag?

Men vare sig pasta, bröd till maten eller frukt står med i ditt kostupplägg?
    När man följer ett ”fritt” upplägg så finns risken att man får i sig mer än man tror.
    Äter jag mig proppmätt på potatis så får jag i mig ca 1 kg, då är jag spymätt. Det ger 760 kcal.
    Äter jag snabbmakaroner med en klick smör och ketchup får jag lätt i mig 400 g pasta. Med ketchup och lite smör ger det 1 600 kcal på samma mättnadskänsle, troligtvis tom mindre mättnadskänsla.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.