Variera intag mellan vilo och träningsdag?

Home Forums Deff och fettminskning Variera intag mellan vilo och träningsdag?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Tjo

Tänkte bara kolla om man bör variera kalorie intaget mellan träningsdag och vilodag? Jag tränar 5 dagar i veckan varav 2 är styrketräning och 3 är cardio. Jag käkar 2200-2300 Kalorier om dagen nu under deff. Jag bara lurar på om jag ska käka kanske 1900-2000 under dagarna jag vilar för att maximera resultatet? Eller behöver kroppen den extra energin för maximal återhämtning?

Tack

Om du inte tränar och istället är inaktiv under den tiden så kommer dagsförbrukningen vara lägre på vilodagen. Så då kan det ju vara klokt att sänka energiintaget i motsvarighet till den lägre energiförbrukningen.

Det är ju i alla fall grundtanken. Om det sedan är bra för just DIG är en annan sak. De där siffrorna du nämner låter generellt sett mycket låga. Men å andra sidan kanske du väger 50kg och är 65 år gammal också. Då är inte energibehovet superhögt även om man motionerar regelbundet. Sedan är det ingen som vet hur dina träningspass ser ut heller, intensitet och duration är ju A och O för hur mycket energi som går åt. Och vet man inte något om det är ju uppskattningar svåra att göra.

Summa summarum: Något lägre energiintag under dagar då energiförbrukningen är lägre kan vara klokt. Vilka konkreta siffror som sedan är förståndigt i ditt fall är omöjligt att gissa med så lite information.

Ok, tack för det snabba svaret!
    Jag är för övrigt 21 år gammal, väger 84 kg, 19% kroppsfett.
    Cardio består i regel av 2 x 1 timma i veckan 65-70% max puls, och 2-3 interval/HIIT 20-30 minuters pass efter styrketräning och på en egen dag.
    Styrketräning består mest av multijoint övningar typ deadlifts, squats, pull ups (3 typer), push ups, woodchops, clean and jerk etc. Allt görs i Superset (tror jag det heter? 3 övningarna i snabb följd, sen vila innan nästa set?). Styrkepassen ligger på llite över en timma.
    När jag inte är på gymmet så rör jag mig inte mycket. Sitter mest hemma och pluggar. På vilodagarna blir det som mest en promenad på 20-30 minuter resten ganska stilla hemma.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.