Vätskebalansen, påverkas fettförbränningen?

Home Forums Deff och fettminskning Vätskebalansen, påverkas fettförbränningen?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Undrar om förbränningen i kroppen påverkas av hur man sköter sin intag av vätska, sölas den ner om man slarvar med att dricka nog mycket vatten?

Är ganska dålig på att dricka dom dagar jag inte tränar, tänkte ifall jag borde ta mig i kragen eller inte.. :)

Nej.
    Men det är segt att leva när man är uttorkad, och man blir jäkligt hungrig i onödan. Du borde ta dig i kragen ändå. Två glas vatten till varje måltid är kanske tillräckligt.

½l vatten per dag är nödvändigt. Rekommendationerna ligger på runt 2-2,5l vatten per dag (allt vatten medräknat, även det i mat).

Drick när du är törstig. :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Drick när du är törstig. :)

Fast törst är inte alltid en tillförlitlig faktor för att tillgodose våra vätskebehov, speciellt inte om man idrottar, då den i bästa fall tillgodoser 3/4 av vårat behov.

grekelito wrote:
    Fast törst är inte alltid en tillförlitlig faktor för att tillgodose våra vätskebehov, speciellt inte om man idrottar, då den i bästa fall tillgodoser 3/4 av vårat behov.

Det där påstås ofta men jag tror inte riktigt det stämmer. Min uppfattning öär snarare att de flesta som tränar dricker onödigt mycket. Och de som behöver dricka mycket (av typiska BODY-medlemmar) behöver oftare det på grund av det höga proteinintaget snarare än träningen.

Eddie Vedder wrote:
    Det där påstås ofta men jag tror inte riktigt det stämmer. Min uppfattning öär snarare att de flesta som tränar dricker onödigt mycket. Och de som behöver dricka mycket (av typiska BODY-medlemmar) behöver oftare det på grund av det höga proteinintaget snarare än träningen.

Det är nog individuellt isåfall, jag som lever med förhöjd kroppstemperatur, väldigt mycket träning och ett extremt proteinintag behöver dricka relativt stora mängder vätska samt får i mig en del natrium – skulle jag bara ”lyssna” på min törst så skulle jag tillgodosett det redan vid en liter, vilket är lååååångt ifrån nog för mig.

grekelito wrote:
    Det är nog individuellt isåfall, jag som lever med förhöjd kroppstemperatur, väldigt mycket träning och ett extremt proteinintag behöver dricka relativt stora mängder vätska samt får i mig en del natrium – skulle jag bara ”lyssna” på min törst så skulle jag tillgodosett det redan vid en liter, vilket är lååååångt ifrån nog för mig.

Med det fetstilta i åtanke är ju du ett undantag, inte regeln. ;) Jag ifrågasätter alltså inte att du behöver dricka kanske 2-3 liter utöver kosten men de flesta som inte direkt flyr grönsaker och annan vätskerik mat (typ potatis, fil och yoghurt etc.) klarar sig sannolikt på 1.5-2 liter.

grekelito wrote:

Nä sant! Oftast när du är törstig så finns det knappast något egentligt fysisk behov utav vätska (inte såpass att du verkligen måste dricka iaf)

Sedan är det lite lurigt med vårat törstcentrum, om du blodplasman är för liten eller det rent allmänt behövs mer vätska i kroppen så blir du törstig.
    Dricker du så släcks törsten redan när vätskan passerat läpparna, dvs långt innan den osmotiska balansen i kroppen är återställd. Det är lite fascinerande. ;)

Sedan finns det ju precis som Eddie skrev, dem som bälgar i sig 1-2l vätska under ett styrketräningspass och sedan måste springa på toa 2 gånger efter gymmet bara för att pissa ut det mesta igen.
    Kroppen tar upp ungefär ½l vatten/h vid behov. Många utav oss gymrävar tränar ju i 1h men bälgar i oss betydligt mer vatten under denna period, detta trots att man ibland knappt svettas en droppe.

Eddie Vedder wrote:
    Med det fetstilta i åtanke är ju du ett undantag, inte regeln. ;) Jag ifrågasätter alltså inte att du behöver dricka kanske 2-3 liter utöver kosten men de flesta som inte direkt flyr grönsaker och annan vätskerik mat (typ potatis, fil och yoghurt etc.) klarar sig sannolikt på 1.5-2 liter.

Absolut, och där gör väl många felet att inte räkna med vätskan som faktiskt finns i mat. Det plus att dem läser att Olympia-kvalarna dricker 10 liter vätska dagen innan tävling (vilket per automatik innebär att alla borde göra det jämt).

Tillbaka till ämnet; jag och min lärare (näringsfysiolog vid karolinska institutet) hade väldigt många diskussioner kring just vätskebalans och återställning av denna. Och hon menade på att man ska ha en slags superkompensation även där, att man skulle återställa 150-200% av den uppskattade förlusten av vätska efter ett pass.

grekelito wrote:
    Och hon menade på att man ska ha en slags superkompensation även där, att man skulle återställa 150-200% av den uppskattade förlusten av vätska efter ett pass.

Det är i sig inget fel som jag ser det men knappast ett problem för folk som kanske förlorar några deciliter i gymmet men klunkar två flaskor vatten under passets gång.;)

Jacob har skrivit en serie i 6 delar om vätskeintag och träning. Del VI sammanfattar i korthet det vi diskuterat nu.

[http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-vi-genomgang-av-de-battre-rekommendationerna/]

Här är del I om du vill läsa hela serien (vilket jag kan rekommendera):

[http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/]

Eddie Vedder wrote:
    Det är i sig inget fel som jag ser det men knappast ett problem för folk som kanske förlorar några deciliter i gymmet men klunkar två flaskor vatten under passets gång.;)

Jacob har skrivit en serie i 6 delar om vätskeintag och träning. Del VI sammanfattar i korthet det vi diskuterat nu.

[http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-vi-genomgang-av-de-battre-rekommendationerna/]

Här är del I om du vill läsa hela serien (vilket jag kan rekommendera):

[http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/]

Tack, har redan läst så gott som hela eran blogg och är ganska duktigt påläst tack vare utbildningen. Men kul att se hur folk resonerar – om man baserar det på erfarenhet, utbildningar m.m. Startade ju diskussionen för att se andras åsikter, då alla har olika rön att förlita sig på.
    Alltid kul, speciellt att få diskutera med en näringsfysiolog (en av mina lärare) för K.I.

Då vet jag, tydligen ganska individuellt, tack ska ni ha grabbar.. :)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.