Home › Forums › Deff och fettminskning › Viktmanschetternas vara eller inte vara?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 september, 2007 at 22:10 #80306Anonym anvandareMember18 september, 2007 at 22:10 #713320Anonym anvandareMember
Jag ska återigen försöka med konsten att deffa. Var några år sedan jag gjorde det seriöst men ett tag fäste jag viktmanschetter vid benen under promenaderna. Var detta nonsense eller något som ska nyttja igen för jag personligen blev mkt tröttare vid promenad med vikter än utan vid samma längd och tempo på promenaden?
Min fråga är således om man kan dra ner 1h promenad till 45min med vikt och fortfarande göra av med lika mkt energi? Inte just i det förhållandet men hoppas att ni förstår mitt tänk.
Detta skulle ju vara en klar fördel för mig isf men det finns väl även några tänkbara nackdelar. Med vikt ökar slitage på leder och muskler, speciellt vaderna som riskerar överträning men ökad muskelmassa har ju en positiv effekt genom ökad energiförbrukning. Nackdel kan ju även vara att det blir för påfrestande så att man bränner muskler ist för fett om man har för tunga vikter. Har för mig att jag hade 1 eller 2kg/ben, kan det verka lagom? Jag är knappt 172cm och väger knappt in på 83pannor på morgonen.
Synpunkter, spekulationer?
19 september, 2007 at 13:55 #713321Anonym anvandareMemberFrågan är om du ”bygger” muskler genom promenader (nej!), eller om du ”sliter” på musklerna genom att använda viktmanschetter (ja!)? Alltså, du skall inte känna dig sliten om vaderna efter en timmes promenad! Gör du det, så sluta med vikterna. Då är det något som är fel.
Har du provat intervallträning? Alltså gå fem hundra meter, sprinta 100 meter, gå 100 meter, spring 200 meter etc i varierande doser. Det är lagom jobbigt att hålla på så i 45 minuter. Om du springer i stadsmiljö är lyktstolparna bra avståndsmarkeringar. Håll intensiteten så pass låg att du känner att du kan hålla på i timmar om så krävs, men så pass hög att du blir svettig.
19 september, 2007 at 14:40 #713322Anonym anvandareMemberViktmanschetter är INTE att rekommendera, helt värdelöst skulle jag påstå. Det blir tyngre och jobbigare att gå, det sliter på knäna och inte lär din energiförbrukning bli mycket högre. Går du några minuter extra utan dom där manschetterna är troligtvis förbrukningen densamma och du har gjort dina ben en tjänst.
19 september, 2007 at 17:02 #713323Anonym anvandareMemberAtt köra intervallträning för att bränna fett har jag aldrig hört? :nerd:
Och själva meningen med viterna skulle ju just vara att kunna dra ner på tiden ett par min och endå göra av med lika mkt energi.
19 september, 2007 at 19:06 #713324Anonym anvandareMemberEndast den faktorn att jag skulle känna mig så sjukt löjligt skulle få mig att avstå.
Som att promenera med stavar..
19 september, 2007 at 19:33 #713325Anonym anvandareMembervtkdf wrote:Att köra intervallträning för att bränna fett har jag aldrig hört? :nerd:Och själva meningen med viterna skulle ju just vara att kunna dra ner på tiden ett par min och endå göra av med lika mkt energi.
Inte det?
Var och varannan jäkel rekommenderar ju detta nuförtiden.
Har för mig att Bartoll gjorde ett knäck om det där i BODY.
Läst den tidningen någon gång?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.