Viktnedgång utan muskelförlust?

Home Forums Deff och fettminskning Viktnedgång utan muskelförlust?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

Jag har läst en hel del trådar här om deffguide och viktnedgång, hur man räknar ut sitt dagliga kalori-användande etc.
    Men jag har inte riktigt greppat hur man blir av med fett och behåller muskelmassa (så gott det går)?
    Är det samma princip som i deffguiden, att man måste äta mindre än man gör av med och då tappar man i fett (=viktnedgång?)?

Är det fette som går åt om jag minskar kaloriintaget och ökar min konditionsträning? Är det då viktigt att öka proteinintaget för att ”rädda” musklerna?

Pretorian wrote:
    JÄr det samma princip som i deffguiden, att man måste äta mindre än man gör av med och då tappar man i fett (=viktnedgång?)?

Ja. Styrketräning och ett högt proteinintag minimerar risken för muskelförlust vid energiunderskott.

King Grub wrote:
    Ja. Styrketräning och ett högt proteinintag minimerar risken för muskelförlust vid energiunderskott.

Med styrketräning, menar du att köra på som vanligt, eller att göra som t.ex. grandmaster predikar i den termogena nånting, helkroppspass var tredje dag typ, just för att förhindra nedbrytning och inte för att försöka bygga (då man är på kaloriunderskott)

Jag hade tänkt köra på som vanligt med styrkan vilket för mig innebär var sjätte dag (enligt Mike Mentzers HIT).

Men om jag nu främst är instresserad av att ”byta” fett mot muskler (låter enklare än vad det är) så är just energiunderskott inte det viktigaste väl? Jag menar, om jag ökar proteinet och minskar kolhydrater och dåligt fett så måste väl fett försvinna från kroppen, förutsatt jag konditionstränar?
    Eller är enda sättet att tappa fett att ligga på energiunderskott?

Pretorian wrote:
    Jag menar, om jag ökar proteinet och minskar kolhydrater och dåligt fett så måste väl fett försvinna från kroppen, förutsatt jag konditionstränar?

Konditionsträningen som sådan har inget med negativ kroppsfettbalans att göra. En deff med stor andel konditionsträning kontra stor andel tung styrketräning lär snarare ge sämre raio mellan fettförlust/muskelförlust och vice versa om man primärt konditionstränar vid viktuppgång.

Konditionsträning är dock värdefullt för hälsan och en bra energislukare för den som inte vill skära ner för mycket på maten.

Vad menas med ”dåligt fett” här förresten?

Pretorian wrote:
    Eller är enda sättet att tappa fett att ligga på energiunderskott?

Ja.

box4m wrote:
    Med styrketräning, menar du att köra på som vanligt, eller att göra som t.ex. grandmaster predikar i den termogena nånting, helkroppspass var tredje dag typ, just för att förhindra nedbrytning och inte för att försöka bygga (då man är på kaloriunderskott)

Styrketräning minskar inte nedbrytningen. Styrketräning ökar nedbrytningen. Men den ökar uppbyggnaden ännu mer.

Eddie Vedder;717457 wrote:
    Vad menas med ”dåligt fett” här förresten?
    QUOTE]

Jag syftade på mättat fett. Jag fortsätter äta fett från nötter, rapsolja, ägg etc.

Då fortsätter jag att styrketräna som tidigare, lägger till en del konditionsträning och försöker ligga på ett energiunderskott (dags att börja räkna kalorier kanske?)
    Men det kommer kännas konstigt att gå ner i vikt, eftersom jag hela tiden strävat efter att gå upp. Hur kan jag hålla koll på att jag inte äter för lite så jag tappar för mycket muskelmassa? Är det spegeln som gäller då?

Sen när var mättat fett dåligt? Jag som trodde det handlade om en balans mellan de olika fetterna. Och all form av obalans mellan fetterna (läs för mycket av ena och för lite av andra) är bundet till sämre hälsa.

Sen vad som är obalans kan diskuteras då det inte finns ett facit här. Men generellt borde de flesta sänka sitt omega-6 intag och höja sitt omega-3 intag tex. Generellt talat nu i västerländsk Svenssonkost.

Quote:
    Jag syftade på mättat fett. Jag fortsätter äta fett från nötter, rapsolja, ägg etc.

Nötter och rapsolja (vegfetter) ger överskott av omega n-6. Är mättat fett farligt för att det höjer HDL och LDL? Se till fördelningen av sortens LDL-partiklar…

Debatt imorron i Morgonsoffan på SVT ang. huruvida mättat fett är farligt eller inte. Rapport har blivit anmälda till Granskningsnämden nurton gånger om för det uttalandet i söndags.

King Grub wrote:
    Styrketräning minskar inte nedbrytningen. Styrketräning ökar nedbrytningen. Men den ökar uppbyggnaden ännu mer.

det är sant ja, tänkte inte så långt när jag skrev :p men jag menar att om man styrketränar lite då och då så minskar risken för muskelförlust i slutändan?

man måste till och med köra litegrann under deff, för annars är det inte deff utan bantning, så antar det är så

box4m wrote:
    men jag menar att om man styrketränar lite då och då så minskar risken för muskelförlust i slutändan?

Ja, ganska logiskt. Precis det King Grub skrev.

Pretorian wrote:

Jag gissade det.

Hursomhelst tycker jag du skall sluta upp med de tankarna. Undvik industriellt härdade fetter i mesta möjliga mån och utgå därefter ifrån de enskilda livsmedlens näringsvärde och inte en egen påhittad uppfattning om vad som är ”bra” respektive ”dåligt”.

Nötter är nyttigt men har sällan någon bra fettsammansättning alls. Du tror att mättat fett är dåligt men då utesluts ju nyttiga saker så som ost, kött, fetare mjölkprodukter o.s.v. Låt fettintaget vara balanserat, en snedvriden uppfattning om att ”ju mer omättat desto bättre” gör nog mer skada än nytta.

Ok Vedder. Det känns bra att höra för jag fortsätter gärna att äta ost, kött etc.
    Min tanke var att försöka minska det mättade fettet genom att inte ta lika mycket bregott på smörgåsen tex.

Pretorian wrote:
    Min tanke var att försöka minska det mättade fettet genom att inte ta lika mycket bregott på smörgåsen tex.

T.ex. [http://www.ajcn.org/cgi/content/short/80/5/1102]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.