Viktnedgång utan muskelförlust?

Home Forums Deff och fettminskning Viktnedgång utan muskelförlust?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Pretorian wrote:
    Ok Vedder. Det känns bra att höra för jag fortsätter gärna att äta ost, kött etc.
    Min tanke var att försöka minska det mättade fettet genom att inte ta lika mycket bregott på smörgåsen tex.

Bregott är ett utmärkt matfett. Om du vill skära ner på energiintaget genom att överhuvudtaget sänka fettmängden så är det ju upp till dig.

Men planerar du att minska Bregott och ersätta med lika många kcal från en annan fettkälla tycker jag inte känns nödvändigt för fem öre. Mackan blir ju mindre god så varför göra något så dumt?:)

Heregud! Allt jag skriver blir fel.. :-(

Men vad ska jag göra då? Jag äter mer protein för att förminska muskelförlust men jag håller mig ändå på energiunderskott. Jag kör cardio och styrketräning.

Voilá!?

Pretorian wrote:
    Heregud! Allt jag skriver blir fel.. :-(

Men vad ska jag göra då? Jag äter mer protein för att förminska muskelförlust men jag håller mig ändå på energiunderskott. Jag kör cardio och styrketräning.

Voilá!?

Vad är det som blir fel? Du skrev ju precis vad du behöver/ska göra för att gå ner i vikt.

Pretorian wrote:

Voilá!?

Ja det låter bra.

Jag har räknat ut att min dagliga energiåtgång är ca 2900. Sen har jag gått igenom vad jag äter på en dag vilket är följande:

Mat – kcal
    4 ägg – 340
    3 makrillburkar – 740
    2 dl havregryn – 50
    1 dl müsli – 100???
    3 dl ris – 840
    250 g keso – 230
    250 g kyckling – 260

Det blir ungefär 2560 kcal per dag vilket är ett energiunderskott. Jag hoppas detta fungerar. Ni får gärna kommentera om det verkar vettigt eller ej. Jag är nybörjare när det gäller deff.

om man ligger på lågt kcal intag men bra med 3 g protein per kroppsvikt skulle man ändå tappa mycket ?

Lånar jämt tråden lite!

Ska man fortsätta med träningen precis som man gör(när man deffar) eller ska man lägga om den med mindre pass i form av mestadels basövningar för att behålla mest muskler.

(Grandmaster skrev det i inlägget ”Den Termogena Dieten”)

Just därför jag påpekar detta. Man vill ju ha en sån lyckad deff som möjligt!

Uppskattar ett lite mer formulerat svar än ja eller nej. :up:

Styrketräning under deff syftar till att bibehålla den muskelmassa man byggt upp, därför är det fördelaktigt att fokusera på tunga basövningar.

Pretorian wrote:
    Jag har räknat ut att min dagliga energiåtgång är ca 2900. Sen har jag gått igenom vad jag äter på en dag vilket är följande:

Mat – kcal
    4 ägg – 340
    3 makrillburkar – 740
    2 dl havregryn – 50
    1 dl müsli – 100???
    3 dl ris – 840
    250 g keso – 230
    250 g kyckling – 260

Det blir ungefär 2560 kcal per dag vilket är ett energiunderskott. Jag hoppas detta fungerar. Ni får gärna kommentera om det verkar vettigt eller ej. Jag är nybörjare när det gäller deff.

Ta bort 1 dl havregryn och 2 dl ris och ersätt det med grova grönsaker och protein, tex köttfärs el. fisk.

En relaterad fråga kring deff, som jag inte riktigt får klarhet i..

Kan man bygga muskler under deff, eller är det svårt?
    Dvs lägga på sig mer muskler, eller ska man vara glad om man inte förlorar muskelmassa?

nilsson06 wrote:
    En relaterad fråga kring deff, som jag inte riktigt får klarhet i..

Kan man bygga muskler under deff, eller är det svårt?
    Dvs lägga på sig mer muskler, eller ska man vara glad om man inte förlorar muskelmassa?

Det går, men det är svårt. Det beror också på hur länge du tränat. Har du tränat i 1 år så är det fullt möjligt att lägga på dig lite massa. Har du dock tränat 20 år och ligger nära ditt genetiska max är det tyvärr i princip omöjligt.

Angående mättat fett.
    Äter man för lite av mättat fett i en långperiod så finns det risker att till exempel sårläckningar och skadoläckningar försämras, tror det var Martin Brunnberg i allt för hälsan mässan som berättade det till mig. Han stog i Pauluns hörna iallafall.

anders172 wrote:
    Det går, men det är svårt. Det beror också på hur länge du tränat. Har du tränat i 1 år så är det fullt möjligt att lägga på dig lite massa. Har du dock tränat 20 år och ligger nära ditt genetiska max är det tyvärr i princip omöjligt.

Tackar! Det ante mig..

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.