Home › Forums › Deff och fettminskning › Vitargo stoppade viktminskning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 november, 2007 at 13:00 #78184Anonym anvandareMember26 november, 2007 at 13:00 #677993Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har deffat i 11 mån (med 1 mån uppehåll för semester) utan att ha tränat något innan och fixat ungefär -20 kg. Väger idag 65 kg.
Jag var hos en näringstillskottsbutik i Stockholm för en månad sedan för att köpa kolhydratstillskott för att ta efter träning. Rekommenderades att köpa Vitargo. Tidigare har jag inte tagit kolh annat än äpple eller motsv efter träning.
I dagsläget tränar jag normalt 60 min bröstsim på morgonen, varefter jag dricker:
– 50g vitargo
– 30g 80% protein (multipower)
– 300g lättmjölkSedan brukar jag träna kondition på kvällen också, antingen 60 min träningscykel eller 60 min konditionssport (squash). Därefter tar jag 30g vitargo.
Jag började med vitargo 27 oktober och sedan dess har min vikt inte rört sig nedåt nästan alls, trots att jag i snitt ligger på -500 kcal per dag (inklusive vitargon). Inte heller kroppsfettet har ändrat sig (enligt badrumsvågen).
Innan vitargons intrång stämde mina teoretiska viktminskningar bra med de praktiska, dvs mina modeller för beräkning borde stämma.Men nu verkar det som att kroppen bara suger i sig energi tack vare vitargon?
Se grafen jag bifogat. Den visar kroppsfett, vikt och kcal-överskott för samma period. Tog med hela sep,okt,nov för att visa hur viktminskningen helt stannat av i november i och med att jag började med vitargo.Så frågan är om någon har liknande erfarenheter. Och om det är bra eller dåligt egentligen?
26 november, 2007 at 13:42 #677994Anonym anvandareMemberEhhhhh?
Om du lagt till 80g snabba kolhydrater är det kanske inte så konstigt att din viktminskning avstannat?
Har du bara bytt ut 80g andra kolisar mot vitargo är det en slump att det avstannat, lika mycket kcal i 1g kolisar oavsett källa.Ev kan en ökad glygogeninlagring med medföljande vätsketryck vara svaret. Men det är positivt isf!
BFvågen är ungefär lika effektivt som att singla slant BTW.
PS finns ingen anledning att ha ett större nuderskott än 1000kcal i genomsnitt imo.
26 november, 2007 at 14:02 #677995Anonym anvandareMemberJa på er båda, självklart är 80g kolisar medräknade och i princip har jag bytt 80g andra kolisar mot 80g snabba.
Håller med om att 1000 kcal i genomsnitt är för mkt. Jag ligger på 500 som sagt.
Då antar jag att jag går på idén om att det är slump att jag just nu inte går ner som förr eller att glykogeninlagringen är bättre nu, helt enkelt. Att jag bygger muskler lättare iom snabba kolisar. Vilket är bra.
Som du säger, kroppsfettsmätning med våg känns slumpartat. Kanske ska ta en riktig mätning i sån där POD för att kunna se vad som händer på riktigt.
27 november, 2007 at 18:11 #677996Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:En fråga, hur vet du att du ligger på ett 500 kcal underskott? Har du tagit reda på det noggrannt eller är det ett datorprogram som talar om för dig vad du ligger på?Jag har skrivit ett program där jag för in alla mina aktiviteter och all min näringsintag.
Har en databas som bygger på livsmedelsverkets databas + 316 livsmedel jag själv matat in.
Data för alla mina aktiviteter tar jag från caloriesperhour.com. Räknar ganska lågt, exempelvis: Bröstsim 600 kcal/h, gång 215 kcal/h, bilkörning 120 kcal/h, träningscykling 570 kcal/h, datorarbete 95 kcal/h, sömn/vila 59 kcal/h.. ”Övrig tid” 80 kcal/h.Så jag har gjort det hela ganska noggrannt, men det är ett datorprogram som talar om det för mig…
27 november, 2007 at 18:50 #677997Anonym anvandareMemberDu verkar vara noggrann men det kanske finns lite felkällor som kan förklara varför du tycker at du står still i vikt.
Har du räknat om din energiförbrukning efterhand som viktminskningen pågått?
Har du bytt några andra livsmedel? det kan skilja rätt mycket i energiinnehåll mellan livsmedel som man tycker är lika.
Din energiförbrukning kan trots allt sjunka mer än du räknat med, främst pga mindre spontanaktivitet som du inte fångar upp i din energiberäkning.
Du väger dig inte så ofta, är det slumpvariationen som ger ett intryck av viktstabilitet/ minskad viktnedgång. Lägg in en 3-grads trendlinje i stället för medelvärde.
Lita inte på fett% på vågen, den kan gå ganska mycket på kroppsvikt. Mät i stället omkrets på valda delar på kroppen och hudveck.
Du borde inte öka nästan alls i glykogenförråd pga bytet tilll vitagro, men om det är så kan det ge kanske ett kilo extra. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.