Home › Forums › Deff och fettminskning › www.iwantsixpackabs.com – beskriver Intervallträning.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juli, 2009 at 13:49 #62654Anonym anvandareMember11 juli, 2009 at 13:49 #413079Anonym anvandareMember
[http://www.iwantsixpackabs.com/my_video_tips/interval_training.html]
I länken ovan står påstående efter påstående, upplägg och så vidare om HIIT. Vad tycker ni mer pålästa individer om det han skriver, låter det troligt? Eller är det rent skräp.
Med vänliga hälsningar
Indec
17 juli, 2009 at 22:44 #413080Anonym anvandareMemberNähä? Ingen som känner sig manad?
17 juli, 2009 at 23:04 #413081Anonym anvandareMemberIndec wrote:Nähä? Ingen som känner sig manad?Istället för att be folk läsa en artikel och utvärdera påståendena och sedan ge ett svar, kanske du kunde ha sammanfattat de viktigaste och frågat om det verkligen är rimlig effekt eller överdrivet.
Om du kör en sökning på HIIT eller intervallträning på forumet så får du ett antal träffar, där kan du också se vad för resultat andra har upplevt av det, samt vilken effekt som du kan förvänta dig själv ifall du inkluderar det i din träning.
17 juli, 2009 at 23:37 #413082Anonym anvandareMemberVet inte vad som står på länken men så här sammanfattar jag HIIT snabbt och enkelt.
1. Överlägset annan form av kardio (steady state etc) för att förbättra konditionen i förhållande till tidsinvesteringen.
2. Mycket överskattat för fettförbränning. EPOC/efterförbränningen är minimal och inte alls signifikant (så som många förespråkare gillar att framställa det som). Att välja HIIT framför lågintensiv kardio i rent fettförbränningssyfte är förbannat korkat.
3. Stressar nervsystemet mycket, mycket hårdare än ex samma energiförbrukning från lågintensiv kardio.
Slutsats: HIIT är kanon om du är ute efter bättre kondition och ev om du har väldigt ont om tid för att köra lågintensiv kardio i förbränningssyfte. Med detta kommer däremot ofta en kraftigt ökad risk för överträning om det kombineras med styrketräning och missbrukas frekvensmässigt (vilket tyvärr är vanligt). Har du gott om tid, och inte är särskilt intresserad av att sänka din vilopuls/få bättre kondition, är lågintensiv kardio att föredra i förbränningssyfte.
21 juli, 2009 at 12:52 #413083Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Vet inte vad som står på länken men så här sammanfattar jag HIIT snabbt och enkelt.1. Överlägset annan form av kardio (steady state etc) för att förbättra konditionen i förhållande till tidsinvesteringen.
2. Mycket överskattat för fettförbränning. EPOC/efterförbränningen är minimal och inte alls signifikant (så som många förespråkare gillar att framställa det som). Att välja HIIT framför lågintensiv kardio i rent fettförbränningssyfte är förbannat korkat.
3. Stressar nervsystemet mycket, mycket hårdare än ex samma energiförbrukning från lågintensiv kardio.
Slutsats: HIIT är kanon om du är ute efter bättre kondition och ev om du har väldigt ont om tid för att köra lågintensiv kardio i förbränningssyfte. Med detta kommer däremot ofta en kraftigt ökad risk för överträning om det kombineras med styrketräning och missbrukas frekvensmässigt (vilket tyvärr är vanligt). Har du gott om tid, och inte är särskilt intresserad av att sänka din vilopuls/få bättre kondition, är lågintensiv kardio att föredra i förbränningssyfte.
Tack!
Var ganska exakt det svaret jag var ute efter.
Jag personligen har ett par – tre kg att klippa bort innan jag är helt nöjd och det känns som jag ”stannat” nu. Men jag har å andra sidan inte justerat kosten märkbart de senaste 3-4 veckorna heller.
Jag kör nu HIIT efter gym:et några dagar i veckan. Då kör jag 2 min ca 70% max sen går jag 2 min. Detta upprepas 3 ggr. Men detta tror du har ringa påverkan på min förbränning mer än den ökade Kcalförbränningen?
Mvh
Indec
Ps förlåt om messet blir lätt obegripligt, sitter stressad på jobbet Ds.
21 juli, 2009 at 16:04 #413084Anonym anvandareMemberIndec wrote:Tack!Var ganska exakt det svaret jag var ute efter.
Jag personligen har ett par – tre kg att klippa bort innan jag är helt nöjd och det känns som jag ”stannat” nu. Men jag har å andra sidan inte justerat kosten märkbart de senaste 3-4 veckorna heller.
Jag kör nu HIIT efter gym:et några dagar i veckan. Då kör jag 2 min ca 70% max sen går jag 2 min. Detta upprepas 3 ggr. Men detta tror du har ringa påverkan på min förbränning mer än den ökade Kcalförbränningen?
Mvh
Indec
Ps förlåt om messet blir lätt obegripligt, sitter stressad på jobbet Ds.
Ja, du tror väl inte totalt 12 min HIIT kommer ge någon dramatisk kaloriförbrukning. Vet inte vad du väger eller hur bra kondition du har, men vi pratar max 200 kcal, EPOC inräknat.
Teoretisk kalkyl
EPOC = 6 (min) x (20) kcal/min x 0,15 = 18 kcal (138 kcal HIIT)
Gång = 4 kcal/min = 24 kcal
Totalt 162 kcal för dina HIIT-pass.
22 juli, 2009 at 12:55 #413085Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Ja, du tror väl inte totalt 12 min HIIT kommer ge någon dramatisk kaloriförbrukning. Vet inte vad du väger eller hur bra kondition du har, men vi pratar max 200 kcal, EPOC inräknat.Teoretisk kalkyl
EPOC = 6 (min) x (20) kcal/min x 0,15 = 18 kcal (138 kcal HIIT)
Gång = 4 kcal/min = 24 kcal
Totalt 162 kcal för dina HIIT-pass.
Väger 97 innan frukost ,195 cm lång.
Hur skulle du lägga upp det hela då? Vet att morgonprommisar inte ska vara mer brännande än samma promenad någon annan tid på dygnet.
Själva styrketräningen går på en 4 split, när bör jag träna något som öka min förbränning när jag deffar? Alltså ska jag ta några långa promenader i högt tempo eller ska jag slänga in några längre HIIT pass och i så fall när?
Mvh
Tomas Indec
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.