x gram kolhydrater.

Home Forums Deff och fettminskning x gram kolhydrater.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Generell siffra för mängden glukos som enbart hjärnan minst behöver under ett dygn är 100 gram. Nu kan ju andra energigivande ämnen fungera som substitut för glukos, glukogena aminosyror i första hand, men det ger ju ändå en ganska bra fingervisning av att kroppen bör tillföras mer glukos än sådär.

Men visst, eftersträvar man ketos är det ju en annan sak. Då bör man nog sänka ännu mer dock.

Robert Lilja wrote:
    Det är på tok för lite, samt så är det inte de bästa kolhydratskällorna heller.

Käka potatis, pasta, ris, flingor, havregrynsgröt etc.

Mvh
    Robert Lilja

Undrar bara
    Varför är det på tok för lite kolhydrater ?

Beror väl på hur hans eller hennes förutsättningar är.
    Och vilken typ av diet denna person går på.

Är minst 10 olika faktorer som spelar in jobb, träning, gener, längd, vikt osv…

Kul om du hade vidarutvecklat svaret.

MVH

Fredrik

Robert Lilja wrote:
    Jag anser helt enkelt att det är fullständigt onödigt att gå så lågt i kolhydrater när du deffar, du kan få minst lika bra resultat om du käkar 200 gram kolhydrater per dag. Förmodligen bättre eftersom kroppen inte lika lätt kommer plocka energi från muskelmassa också.

Det är inte svårare än det faktum att kalorier in vs kalorier ut resulterar i vikt upp eller vikt ned. Du kan käka 80 gram kolhydrater under en deff och fortfarande bli fet om du äter för mycket protein och fett istället.

Bara hjärnan förbrukar minst 100 gram kollisar per dag, så om du äter 110 gram kollisar per dag kommer det inte att resultera i något negativt för en deff eftersom hjärnan kommer använda dessa för att fungera bra.

Sen att kolhydratskällorna i detta fallet bestod av mjölk och nyponsoppa är ju som sagt inte heller det bästa.

Det finns 0 faktorer som spelar in. Eftersom enbart hjärnan vill ha mer än 100 gram kolhydrater per dag så är 80 gram för lite och det gäller alla personer oavsett jobb, träning etc.

Mvh
    Robert Lilja

Ok säger du att det är så så ok.

Lustigt bara att jag kan ligga på 20-40 g kolisar per dag utan att må dåligt, plus att träna 2 styrke pass per dag!
    Och vem säger att allas hjärnor kräver exakt 100 g per dag?
    Jag sitter och gör kost och diet program mellan 3-5 koienter per dag.
    Plus 2 barn och som sagt dubbla tränings pass per dag på dessa kolisar som jag för tillfället ligger på. Och jobbar 5-8 timmar per dag.

Och blir hårdare och starkare.

Trött ja lite hängig mm tro fan det 4 veckor till tävling…
    Men som sagt inte ligger jag i ketos heller luktar inget illa i andedräkten ingen dålig svettlukt.

Allt har med balans att göra på alla nivåer av alla näringintag.

Men tack för svaret, alltid kul att veta underlagen för vissa påståenden.

MVH

Jag är som Fredrik..mår piss av kolisar.. Visst äter massa kolisar nu efter SM mest för att det är Gott! LOL! Men trött som f-n + att magen står rätt ut! Mådde kanon under min sommar diet då jag förvisso åt en liten mängd kolisar från fiber havregryn men mestadels åt kýckling, jordnötter & fiskolja… Kolisar visade sig dock ha sin betydelse för att sätta igång förbränningen igen när jag stagnerade typ ett par kilo över min tävlingsvikt samt naturligtvis under kolhydrats fyllningen de sista 4 dygnen före SM. Mådde dock till Palles funderanden bäst de fyra dygnen jag nollade & enbart fick i mig 25g kolisar/dygn!

ZONE

Fredrik Carlsson wrote:
    Ok säger du att det är så så ok.

Lustigt bara att jag kan ligga på 20-40 g kolisar per dag utan att må dåligt, plus att träna 2 styrke pass per dag!
    Och vem säger att allas hjärnor kräver exakt 100 g per dag?
    Jag sitter och gör kost och diet program mellan 3-5 koienter per dag.
    Plus 2 barn och som sagt dubbla tränings pass per dag på dessa kolisar som jag för tillfället ligger på. Och jobbar 5-8 timmar per dag.

Och blir hårdare och starkare.

Trött ja lite hängig mm tro fan det 4 veckor till tävling…
    Men som sagt inte ligger jag i ketos heller luktar inget illa i andedräkten ingen dålig svettlukt.

Allt har med balans att göra på alla nivåer av alla näringintag.

Men tack för svaret, alltid kul att veta underlagen för vissa påståenden.

MVH

Kan ju vara svaret på varför du aldrig varit hård på någon tävling, däremot har du en snygg fysik några kg lättare hade du blivit farlig i -90kg:up:

Kung Bruno wrote:
    antar att det är individuellt vilken diet som passar en. :up:

Yeah! Jag mår bra på keto men blir ful & platt! Vad tror ni om lågt kolhydrats intag under uppbyggnad????? Jag funderar på att gå rätt lågt Månd – Fred med mera fett & äta kolisar som f-n på helgerna ett tag nu…

ZONE

Robert Lilja wrote:
    Skulle du må sämre eller få sämre resultat av att ligga på 200 gram kolhydrater per dag?

Mvh
    Robert Lilja

200 g nej det är lågt det med för mig, beror på hur hårt jag tränar..

Detta jag gör nu är via Chad Nichols, så det är under en kortare period pga av en rad omständigheter som råder just nu i min tillvaro bla en operation i käken.
    Mne jag har gjort dieter på 20-40 g kolisar per dag iöver 14 veckor i sträck, givetvis med en lite högre dag kolisar typ var 3-6 dag beroende på hur snabbt jag då kommit ner i ketos.

Men som Zone sa, man mår faktiskt oförskämt bra på låga kolisar.

Denna ( nuvarande) diet har annars varit mellan 140-250 g kolisar per dag.

Menar bara att man kan inte säga att så är det, det som är i teorin på pappret funkar nästan aldrig mer än till 60-70 % i praktiken när det gäller kost
    ENLIGT mina tester ( över 15 år praktik :emo-thumb)

MVH
    F.C

zonecapone wrote:
    Jag är som Fredrik..mår piss av kolisar.. Visst äter massa kolisar nu efter SM mest för att det är Gott! LOL! Men trött som f-n + att magen står rätt ut! Mådde kanon under min sommar diet då jag förvisso åt en liten mängd kolisar från fiber havregryn men mestadels åt kýckling, jordnötter & fiskolja… Kolisar visade sig dock ha sin betydelse för att sätta igång förbränningen igen när jag stagnerade typ ett par kilo över min tävlingsvikt samt naturligtvis under kolhydrats fyllningen de sista 4 dygnen före SM. Mådde dock till Palles funderanden bäst de fyra dygnen jag nollade & enbart fick i mig 25g kolisar/dygn!

ZONE

Vad är meningen med att dra ner på kalorier från kolhydrat om man ändå kompenserar med mer fett?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.