Athletic Fitness – Min historia (1996-2010)

Home Forums Fitness Athletic Fitness – Min historia (1996-2010)

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 76 through 79 (of 79 total)
  • Author

ATHLETIC FITNESS SM 2012 i Karlstad

I lördags var det dags för SM igen och många har frågat varför jag ska köra SM när jag redan är klar för VM, någon som kan svara på det?

I år så åkte vi ner, jag Anna-Lotta och Erik Sandin från klubben redan på torsdagen vilket var grymt skönt! När vi kom fram till hotellet så gick vi direkt till relaxen och sen tog vi det bara lungt resten av kvällen.

På fredag morgon tog jag och Anna-Lotta en promenad innan frukosten och sen en runda på stan som avslutades med lunch vid vattnet, det här kommer jag att göra varje år jag gör comeback!

Vid 16.30 så var det dags för att få lite brunfärg av Proffset Fredrik Carlsson(som såg ut att vara i bra form trots sin skada, skulle plåtas i Vegas om 8 veckor tror jag).

Fysikronden:
    Har tränat posering mer än någonsin detta år och alla poseringar utom framifrån kändes bra, enligt Seven så märktes det och poseringen framifrån var inte helt fel. Måste tacka Katarina som masserat mig var tredje dag trots 14 timmars jobb både innan och ibland efter sitt sommarjobb, du är grym!

Både Daniel och Robban är ju ca 12-15kg tyngre så dem är det svårt att rå på och Kristoffer som tävlade första gången har riktigt bra fysik och poserar bra så en 4 plats är helt enligt regelboken :P

Chins:
    Gick ut som nummer 2 men det räckte för att se hur jag skulle göra för att få så många godkända som möjligt. Upp till 27 innan vilan och lyckades göra 10 reps till och 37reps är jag riktigt nöjde med.

Dips:
    Här var målet 50reps och fick 48 godkända, var riktigt hård bedömning här och med lite tur så lyckades jag vinna även denna gren med samma reps som klubb kompisen Kristoffer på 48reps(hade han gjort en till så hade silvret varit hans, så tajt var det och den var inte långt borta heller).

Grenseger här och kommer faktiskt inte ihåg när jag förlorade styrkeronden sist om man får vara dryg, var på 90-talet tror jag :P

Rodd:
    Tanken var att ro i mitt snygga Beach20XX linne men glömde det på hotellet, sorry [http://www.beach20xx.se BEACH20XX]
    Så mycket rodd som jag har kört i år behövdes verkligen här, Robban skulle ju vinna denna rond lätt, men att det skulle vara så många som presterade så bra trodde jag inte. Kom 5a här på 3.16.0 och en tiondel från brons och 2 tiondelar från en 4:de plats…små marginaler och bara 7.5 sekunder från guldet!!! (någon som kan göra en jämförelse med en annan idrott, typ 100m? Om vi säger att Robban sprang på 10 sekunder så sprang jag in på 10.5, eller?

Blev Silver för mig i år och är grymt nöjd med detta SM! Jag kan säga att detta är min bästa tävling på 17 år!

Avslutar med att gratulera alla SM vinnare, Jenny Wärn i korta damer, Elin Widgren i långa, Robban i korta och Per Nedman i långa. Grattis även till Therese som tar sin andra seger i år i BodyFitness, ska bli grymt intressant att se vad hon kan göra på SM!

Lika bra att säga grattis till alla er andra som tävlade på SM i Karlstad i helgen, funktionärer, domare, coacher, utställare och självklart publiken utan rangordning!

Riktigt bra jobbat av alla i klubben, Anna-Lotta som tog silver, Jessica Fjellström som tog silver, Kristoffer som tog ett brons och Sandra Runesson som tyvärr inte fick med sig en medalj men presterade riktigt bra i styrkeronden och såg hårdare och större ut än förra året!

NORWAYOPEN 2012 i Trondheim

Över 200 anmälda!!! till denna tävling och att allt flöt på så bra är jag riktigt imponerad över!

Vi blev 16 deltagare i -175 då en i långa klassen hoppade in som i sin tur betydde att vi skulle upp på scenen 09.00. Satt och tog det rätt lugnt i solstolen i källaren då Olle sa att jag skulle upp på scenen direkt!

Bara att springa upp och in på scenen utan att värma upp Jimmy han precis lägga på lite olja…

Första Fysikronden:
 Testade att göra en hyfsad tömning men lekte ej med salt eller vätska, började fylla redan på onsdag fram till 60 minuter innan jag skulle upp på scenen. Kändes riktigt bra och på bilderna/videos jag sett så är jag mer än nöjd, bara lite hårdare på benen.
    Fick gå upp på första särbedömningen som 1-4 så jag kände på mig redan där att jag skulle ha chans att ta hem denna tävling.

Chins:
 Gick ut som nummer 3 och fick lite info om bedömningen av Thomas att det inte riktigt är så strikt som I Sverige. Startade rätt strikt tydligen… men jag fick inga tillsägningar så jag körde på och fick 37reps av 38 godkända, précis som på SM.

Dips:
 Här var målet 55reps och fick 61 godkända, var inte så hård bedömning här :P

Rodd:
 Skulle lägga mig på 1.33/500m I början här med motståndet 7.5 men vi fick tyvärr inte välja utan maxmotstånd ska det vara!
    Valde att starta lite lugnare och här var det riktigt jämt mellan mig och en till, ledde med 1m när det var 50 kvar och torskade med 0.2 sekunder. Trodde jag kom 7a här men tydligen så var jag bara 9a på 3.15.1 ☹

Andra fysikronden: Topp 6 gick upp en till gång till och denna rond gick snabbt och kändes faktiskt bättre än första.

Prisutdelning: Vi hade inte fått veta något om placeringarna i någon gren innan så man var ganska ovetande om hur detta hade gått. Visste att jag var sämst 3a iaf, men det blev ju som sagt Guld!

Overallen: Jag och Christian Egner fick gå upp på scenen igen för att slåss om Overallen…Christian vann EM i maj och har en grym fysik och det var ju som inte så mycket att göra där han fick ta på sig den!

Video 1: Första Fysikronden -175
    Video 2: Jag och Anna-Lotta Norberg i chinsen, 4.25 in i videon!
    Video 3: Dips 4.25 in, jag och Anna-Lotta Norberg igen!
    Video 4: Overallen

[youtube=9NIN_o9hYAU]
    [youtube=A-n56cfx4SI]
    [youtube=4L3PN629MCg]
    [youtube=WQHMajssqyU]

Arnold Classic Europe och VM i Athletic Fitness i Madrid!

Jag och farsan hoppade på nio planet från Umeå och landade i Madrid 19, taxi till inskrivningen där vi träffade dem andra i landslaget som var klara med inskrivningen och var på väg till hotellet.

Träffade Fredrik och Per som hjälpte till med inskrivningen, kollade in tävlingsscenen och blev ju inte direkt imponerad, en liten scen med 2 strålkastare :/ Visste inte hur många som var anmälda i -175 och var beredd på det värsta, jag mot Kristian.

Klockan 08.00 åkte vi till tävlingsarenan där Jan Tana skulle göra oss brunare, fick då veta att vi var 7 anmälda och då kändes det lite bättre.

Började värma upp vad 10.30 och kunde då se vilket motstånd det var, Tysken såg ju inte ut som om han hade gymmat mer än 2-3 månader, 2 killar från EM och en som jag hade noll koll på.

Fysikrond:
    Vi var 4 som fick gå upp på första och den enda särbedömningen som gjordes, det kändes riktigt bra och satte mig själv som sämst 3a här, kanske 1a eller 2a…Kristian fick 10p, 2an 12p och jag 14p så vi var hyfsat jämna topp 3 i fysikronden.

Styrkerond:
    Inför styrkeronden så hade jag som vanligt Kristian före mig och det är alltid skönt att gå ut efter en duktig Atlet :)

Chins:
    Redan tidigt så såg jag att det var strikta och snygga reps domarna ville se, tydliga stopp och inga sparkar men kickstart chins gick igenom :P Kristian fick 23 godkända och var bäst just då, Helena hade gjort 34 så mitt mål minst 34. Kändes riktigt lätt fram till 25 sen började jag med singlarna och fick tillsägelse för vilan två gånger, slutade på 34 och är grymt nöjd med det! Chinsen har känts riktigt bra på ryggpassen och gav utdelning på VM.

Dips:
    Inför min tur på dipsen så ledde Kristian på 35 och jag behövde alltså bara göra 35 för att vinna styrkeronden. Helena hade dragit iväg 52 reps och mitt mål här blev 40(Helena du är grym och slog oss alla i styrkeronden på VM) Tuffare regler här då man inte fick luta sig för mycket framåt och ha tydliga stopp. Jag försökte köra super strikt och fick 46 reps med en reps underkänd för spark(har aldrig fått detta under alla år jag tävlat)

Med vinst i styrkeronden så visste jag att Guldet var kört då det kändes som att Kristian som vanligt slog mig i fysikronden. Jag känner att jag inte är så långt borta för att kunna hota Kristian i en fysikrond, 2-3 kg muskler på rätt ställe och samma tryck i kroppen som på Norwayopen så har jag honom :P

Rodd:
    Jag och Kristian fick sitta bredvid varandra på rodden, kul! Kristian som inte är så reaktionssnabb gick ut två drag efter mig och jag la mig på 1.25/500m fart dem första 100m och ville ner på en snitt fart på 1.33/500 så fart som möjligt. Det måste ha varit något fel på displayen för efter 150m så var snittfarten på 1.38/500 och jag var tvungen att gå upp på 1.35/500 fart. Kristian gick om mig ganska snabbt efter det och jag tappade min ledning, den som var 3a låg 20m bakom mig. När det var 300m kvar så började han ta in på mig och låg som bäst 17m efter och sedan var det bara att ligga och kontrollera loppet, gled in på 3.17 vilket jag inte är nöjd med men hade Thomas varit med så hade vi förmodligen hetsat oss under 3.14 lätt :P

Med en första plats i styrkan och en andra plats i rodden så visste jag att VM medaljen var klar, trodde till och med att ett Guld var i sikte, blev ett silver och är grymt nöjd!!!

Arnold Classic:
    På lördagen drog vi tillbaka till tävlingsarena och minglade med dem andra, rätt många från Olympiascenen var där och en hel del kosttillskottsföretag. Köpte Arnolds självbiografi och skulle Få den signade på söndag av honom själv, blev inte riktigt så utan fick en Spansk version som han hade signat på hotellrummet.

Barcelona:
    På måndag morgon åkte jag och farsan till Barcelona för att sola, käka mat och promenera! Jag tror att min farsa som är 64år aldrig kommer att låta mig visa vägen igen…förrut kallades jag för ”The Navigator” nu kallas jag bara för ”Han som vet vart vi är, men inte vart vi ska”

Övrigt 8)
    Till alla er som funderar på att börja tävla i Athletic Fitness så säger jag bara gör det nu!

Det kommer fler och fler tävlingar utomlands inom kort, även om det är få utanför norden som tävlar så kan vi tillsammans öka deltagarantalet på dessa om förbundet låter fler få åka. Om Norge, Danmark, Island och Estland hade skickat 2 i varje klass till detta VM så hade det blivit så mycket roligare för oss tävlande. Så till nästa tävling så vill jag se lite action om vi vill ha kvar Athletic Fitness på den Internationella tävlingsscenen!

Vill tacka alla från SKKF, tävlande och Pappa som var med på denna underbara resa!

Man skulle som vilja ha hela denna tråd tillbaka ;) Vill ju uppdatera min resa som snart tar slut :(

Viewing 4 posts - 76 through 79 (of 79 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.