Behöver kritik av kunniga på upplägg inför Fitness5

Home Forums Fitness Behöver kritik av kunniga på upplägg inför Fitness5

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Nu är det inte långt kvar för mig som Umebo och ny inom fitness överhuvudtaget, har varit sugen på att tävla i AF men inte riktigt vågat ta klivet. Fitness5 är således möjligtvis en bana till AF för mig.

För att komma till saken!

Jag har klurat över ett upplägg inför Fitness5 kvalet men är osäker på en hel del. Det behöver inte vara prat om optimering, men en lyckad spark i baken av någon kunnig vore alltid bra.

STATS: 176 cm lång och en vikt på 71.4 i fullt glykogentömt tillstånd (under saltladdning)
    Målet är att försöka väga in på 72, max 73 kg.

Upplägget är som följer:[/b]

Onsdag (imorgon): Sista glykogentömningspass för veckan (kommer precis ut ur en cyklisk ketogen diet) Har laddat med salt nu i ca 7 dagar, inte direkt några större mängder, kanske runt 10-15 gram. Vattnet har legat på ca 5-6 liter om dagen dessa sista dagar.

Torsdag: Nu börjar jag att ladda på med kolhydrater (600 g ca utspritt) , behåller givetvis saltintaget högt genom att salta maten. Vattenintaget hålls såväl högt (4 liter kanske?) Maten kommer bli mest ris och potatis.

-Nu är då tanken att jag ska kreatinladda under kolhydratladdningen, men kom tvärt på att det möjligtvis binder upp en hel del vätska som jag helst undviker under invägningen. Är kre alkalyn något bra alternativ på själva tävlingsdagen? Kanske dra en Pre-workout :D[/b]

Fredag: Kommer fortsätta ladda kolhydrater (även idag 600g utspritt). Det jag hade tänkt göra idag dock var att dra ner på saltet, inte helt utan enbart genom att sluta salta maten för att försöka bli av med vätskeansamling inför invägningen på lördag. Kommer även nu att dricka efter törst.

Lördag: Invägningen är vid kl 08.00 så hade tänkt vänta med att äta frukost tills efter det för att hålla vikten nere något. Efter invägningen så blir det potatis eller ris för att senare gotta på vetebullar eller något annat under själva tävlingen Kommer dricka efter törst.

Så det jag behöver hjälp med först och främst:

-Ladda kreatin eller inte? Kanske använda kre-alkalyn? Finns det något annat som skulle kunna krama ur något extra i kosttillskottväg?

-Hur mycket kolhydrater behöver jag ladda ungefär för att komma in med energi? Någon i AF sammanhang som möjligtvis kan svara här?

Den som orkar ta sig igenom och svara skall ha stort tack! Befinner ni er i Umeå under tävlingen så kom fram och hälsa så jag kan tacka er personligen!

Mvh Tony Karlsborn

varför göra en vätskemodifiering. är de få kilona verkligen värt det då du riskerar att vara uttorkad och därmed göra sämre ifrån dig? vätskemodifiering gör man ju främst om man ska in i bra form. (eller under en viktklass men nu är invägningen tajt inpå? )

jag tycker att du ska ladda på lite lugnt med kolhydrater i ett par dagar, – det är ju inte ett långlopp eller en fysikbedömning du ska göra.

Kreatin ger ingen akut effekt så att bara ta det på tävlingsdagen ger inte mycket. kre alkalyn i stor dos kan ge effekt pga buffrande innehållet. en PWO kan däremot ge effekt pga koffein och dylikt, men undvik en som ger pump för det vill du väl inte ha? sikta istället på att vara rejält uppvätskad (vatten driver vatten) och kom in utvilad och pigg, och börja toppa styrkeformen en till två veckor innan genom att dra ner på volymen på träningspassen.

Jag tror du vinner på att ”tagga ner” avsevärt. Några kilon kroppsvikt hit eller dit kommer inte att göra någon skillnad i slutändan ändå. Däremot är det viktigt att man går in i en tävling uppladdad både fysiskt och psykiskt. Med den typen av uppladdning du tänkt dig hade åtminstone jag varit helt urlakad både fysiskt och psykiskt då tillfället när det dags att prestera kommer.

EDIT: missade att det var nu i helgen.

Du skulle frågat detta för två veckor sen ;)

Quote:
    varför göra en vätskemodifiering. är de få kilona verkligen värt det då du riskerar att vara uttorkad och därmed göra sämre ifrån dig? vätskemodifiering gör man ju främst om man ska in i bra form. (eller under en viktklass men nu är invägningen tajt inpå? )

jag tycker att du ska ladda på lite lugnt med kolhydrater i ett par dagar, – det är ju inte ett långlopp eller en fysikbedömning du ska göra.

Kreatin ger ingen akut effekt så att bara ta det på tävlingsdagen ger inte mycket. kre alkalyn i stor dos kan ge effekt pga buffrande innehållet. en PWO kan däremot ge effekt pga koffein och dylikt, men undvik en som ger pump för det vill du väl inte ha? sikta istället på att vara rejält uppvätskad (vatten driver vatten) och kom in utvilad och pigg, och börja toppa styrkeformen en till två veckor innan genom att dra ner på volymen på träningspassen.

Tack för svaret Pepz! Vätskemodifieringen var mest för att jag ville testa på det inför framtiden, men som du säger så borde jag kanske slopa det helt. Har även tänkt i dessa banor. Efter som formen spelar roll i AF så tyckte jag det vore kul att testa en snarlik uppladdning. Övning ger färdighet sägs det, men i detta fallet på vilken bekostnad.

Quote:
    Jag tror du vinner på att ”tagga ner” avsevärt. Några kilon kroppsvikt hit eller dit kommer inte att göra någon skillnad i slutändan ändå. Däremot är det viktigt att man går in i en tävling uppladdad både fysiskt och psykiskt. Med den typen av uppladdning du tänkt dig hade åtminstone jag varit helt urlakad både fysiskt och psykiskt då tillfället när det dags att prestera kommer.

Tack för svaret major Pectoralis! Nu kanske upplägget ser förbannat strukturerat ut men det är inte riktigt tanken. Tänkte ha det som står skrivet som riktlinjer och gå på kroppens signaler, precis som du säger så är psyket en viktig del.

Tackar ödmjukast för kommentarerna, ser tävlingen som en rolig erfarenhet. Bestämde mig att delta för 4 veckor sedan så det är väl ingen jättesatsning precis. Kommer att vila de sista dagarna nu och äta på som vanligt samt sova mycket så får vi se vart det bär av.
    Har även inhandlat KCG R2 vilket borde funka rätt så bra på tävlingsdagen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.