Cardio efter styrketräning? springa, gå?

Home Forums Fitness Cardio efter styrketräning? springa, gå?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • Author

Om man nu ska utgå från sig själv utan att vara ett skit empirisk så skulle jag vilja påstå att båda delarna fungerar. Jag själv ser en stor vinning i att köra cardio rent hälso och prestationsmässigt. Att man skulle märka någon större skillnad i muskelutveckling pga att man kör cardio direkt efter passet är ingenting man behöver oroa sig för om man inte är en stor bodybuilder.

// Calle

Det är väl om man inte har optimala förutsättningar som det är extra viktigt att inte göra sämsta valet, om man vill ha så goda resultat som möjligt.

Men vad blir skillnaden på om man kör konditionsträning och ligger på kcal+ jämnfört med om man inte kör konditionsträning och ändå ligger på kcal+ ?

spinaround wrote:
    Men vad blir skillnaden på om man kör konditionsträning och ligger på kcal+ jämnfört med om man inte kör konditionsträning och ändå ligger på kcal+ ?

Du får inte samma kondition.
    Är överskottet detsamma i slutändan blir skillnaden inte så stor, som Eddie Vedder skrev i detta inlägg:

Eddie Vedder wrote:
    Med 15 minuters extra konditionsträning förbrukas mer energi än om man hade legat still 15 minuter.

Men äter man extra mat motsvarande den där kvarten på löpbandet blir ju fettförbränningen över dygnet i stort sett likvärdig jämfört med mindre mat men 15 minuters stillaliggande.

Okej. Men det stämmer väl att det är bäst för muskeluppbyggnad med bra konditon?

spinaround wrote:
    Okej. Men det stämmer väl att det är bäst för muskeluppbyggnad med bra konditon?

Det vet jag inte med säkerhet.
    Däremot kan jag utgå från mig själv och jag gynnas otroligt mycket av en bra kondition under mina styrkepass.
    Jag kan träna med kortare vila mellan seten och med högre intensitet tack vare min löpning.

spinaround wrote:

Du bygger muskler sämre med konditionsträningen som en del av schemat.

[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida]

Du bygger muskler sämre med konditionsträningen som en del av schemat.

Quote:

Okej King Grub. Men min målsättning är att hålla en låg fettprocent. Är det då bättre att dela upp målen och börja med att bygga muskler och sen försöka deffa bort fettet med din fantastiska deffguide samtidigt som jag bibehåller muskelmassan?

spinaround wrote:
    Är det då bättre att dela upp målen och börja med att bygga muskler och sen försöka deffa bort fettet

Det är väl så 99% av alla byggare redan gör?

ja. Men jag tror nog ändå man ska köra ett intervallpass/vecka för att bibehålla konditionen. Det påverkar ju bara kroppen positivt.

spinaround wrote:
    Men min målsättning är att hålla en låg fettprocent.

Din kroppfettprocent och fettförbränning blir lika stor med eller utan konditionsträning vid en viss kaloribalans och makronutrientfördelning.

Jag kan bara tala för mig själv men ju mer konditionsträningen flyter desto sämre presterar jag med styrketräningen och den period jag var som starkast och i alla fall hyfsat muskulös då hade jag den sämsta konditionen någonsin.

Jag var stark och hade bra muskeltillväxt men kände mig så sjukt otränad att jag började konditionsträna mer och mer sedan var jag frälst.:)

Hur pass bra hjärt- och lungkapacitet man behöver för att klara av den korta ansträngnnigen med vila däremellan som styrketräningen kräver verkar överskattas oerhört mycket. Visst kanske man har mer energi i gymmet rent allmänt och orkar lägga till mer set och reps men för att åstadkomma bra resultat som enbart gynnar just byggandet/styrkeökningarna tror jag konditionen är gravt överskattad.

Eddie Vedder wrote:
    Jag kan bara tala för mig själv men ju mer konditionsträningen flyter desto sämre presterar jag med styrketräningen och den period jag var som starkast och i alla fall hyfsat muskulös då hade jag den sämsta konditionen någonsin.

Jag var stark och hade bra muskeltillväxt men kände mig så sjukt otränad att jag började konditionsträna mer och mer sedan var jag frälst.:)

Hur pass bra hjärt- och lungkapacitet man behöver för att klara av den korta ansträngnnigen med vila däremellan som styrketräningen kräver verkar överskattas oerhört mycket. Visst kanske man har mer energi i gymmet rent allmänt och orkar lägga till mer set och reps men för att åstadkomma bra resultat som enbart gynnar just byggandet/styrkeökningarna tror jag konditionen är gravt överskattad.

Bra sagt. När jag vägde som mest och hade sämre kondition en någonsin (hade inte konditionstränat på väldigt länge) så spelade inte konditionen någon roll. Jag kände verkligen inte att min dåliga konditionen var ett hot medan jag styrketränade, eftersom styrketräningen inte kräver någon jätte kondition, enligt mig.
    Det ända jag märkte var att jag var lite andfådd efter böjarna. Men det var aldrig så att jag fick avbryta ett set pga konditionen. Jag personligen kunde iaf köra på bra och kunde träna med korta vilostunder mellan varje set och kunde hålla intensiteten uppe, utan problem.

Mvh

Danne

Flessa wrote:
    Det kan jag nog förvissa hålla med om. Men jag tror på att en kombination av både styrketräning och kondtiionsträning är det bästa.

Därmed dock itne sagt att detta är optimallt i ”byggarsyfte”, vilekt kanske det var TS eftersträvade. Men jag tvivlar inte på att konditionsträningen kan gynna framstegen i gymet, likväl som tvärtom. :)

Jag blir lite förvirrad av att läsa det där. Vad tror du egentligen?

Flessa wrote:
    Tror att han tänker på att han förbrukar mer energi med hjälp av konditionsträningen och kan äta mer utan att lägga på sig samma mängd fett han antagligen annars hade gjort.

Om man ändå överäter finns det knappast anledning, för den sakens skull, att ytterligare öka energiförbrukningen via konditionsträning för att ”få” äta ännu mer. Ligger man på energiöverskott är det knappast en plågsam diet.

Och om konditionsträningen gör att en mindre del av energiöverskottet går till muskeluppbyggnad (förutom dom negativa signalmekanismerna på proteinsyntesen) blir anledningarna ännu färre.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.