Cardio efter styrketräning? springa, gå?

Home Forums Fitness Cardio efter styrketräning? springa, gå?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • Author

ok antar att jag skippar bandet efter styrkepasset då, får väll nöja mig med morgon promenader :) för ut och springa varje kväll kommer inte hålla i sig så länge. tack för svar

Men om vi utgår från fettförbrännande syfte. Fettet du bränner under konditionsträningen är väl fortfaranade bränt, samtidigt som du ligger på ett kaloriöverskott. Kan inte detta vara rätt väg till att bli fit? (hoppas ni förstod)

spinaround wrote:
    Men om vi utgår från fettförbrännande syfte. Fettet du bränner under konditionsträningen är väl fortfaranade bränt, samtidigt som du ligger på ett kaloriöverskott. Kan inte detta vara rätt väg till att bli fit? (hoppas ni förstod)

Fettförbränning och fettinlagring sker genom hela livet.
    Men ligger man på ett kaloriöverskott totalt sett spelar det ingen roll hur många kalorier man ”tränat bort”.

jag tror inte jag ligger på kaloriöverskott för tillfället har inte börjat räkna kalorier än, är det ett måste om man vill se ngt resultat överhuvud taget? bygger man ändå fast långsammare eller är det meningslöst? för jag vill inte lägga på mig fett men ändå bygga muskler för tillfället, väntar gärna med bulk. för meningen med denna tråden var också om jag kunde bränna fett och samtidigt bygga lite. kanske rör till denna konversationen lite :P

Pontuzozzy wrote:
    jag tror inte jag ligger på kaloriöverskott för tillfället har inte börjat räkna kalorier än, är det ett måste om man vill se ngt resultat överhuvud taget? bygger man ändå fast långsammare eller är det meningslöst? för jag vill inte lägga på mig fett men ändå bygga muskler för tillfället, väntar gärna med bulk. för meningen med denna tråden var också om jag kunde bränna fett och samtidigt bygga lite.

Bränna fett och samtidigt bygga muskler är svårt, men inte omöjligt.
    Nybörjare inom träning eller människor som kommer tillbaka till träningen efter ett uppehåll kan åstadkomma både minskad fettvikt och ökad muskelvikt.
    Det är absolut inget måste att räkna kalorier om du inte vill, du märker tydligt om din träning går framåt eller inte.
    Du kan t. ex ta ett måttband och mäta armar, midja, lår etc. och sedan mäta t. ex 3 månader senare och se om det hänt något.
    I övrigt tycker jag att spegeln är bra i det här sammanhanget, kolla i spegeln och ta eventuellt bilder på din kropp så ser du om det går åt rätt håll.
    Du märker också hur det går i gymmet, d.v.s. om du klarar av att göra progressiva ökningar.

Tack för svar Rasmus! jag ska se om jag gör några hyfsade framsteg månaderna som följer annars blir de bulk till vintern :emo-thumb hade tänkt det i vilket fall :)

spinaround wrote:

Träning ökar inte fettförbränningen överhuvudtaget jämfört med en vilodag, vid en viss kaloribalans.

[http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045]

Förbränner du mer fett vid ett tillfälle, förbränner du mindre vid ett annat.

spinaround wrote:

Ett visst överskott kommer innebära en viss ökning av kroppsmassa, både fettfri massa och fettmassa.

Styrketräning stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt, konditionsträning sänder motsatta signaler. Ju mer konditionsträning vid perider av överskott desto större andel kan mycket väl tänkas bli fett av ett givet överskott alltså.

Flessa wrote:
    JAg tror fortfarande att TS tänker på energiförbrukningen, alltså att han förbrukar mer energi ifall han löper en kvart efter sitt gympass, vilket innebär att han kanske har bränt av några fler extra kalorier.

Eller misstar jag mig nu?

Nej du misstar dig inte.
    Men springer han bara för att bränna kalorier för att sedan få äta motsvarande mängd känns det lite onödigt om målet är muskelökning.

Flessa wrote:
    You got a point right there. Men om han gillar att äta så.. :)

Han kanske överlever att äta typ 100 kcal mindre som den lilla mängd konditionsträning skulle bränt.
    Som King Grub skrivit (antingen i denna tråd eller nån annan) så är ett upplägg med kaloriöverskott inte direkt plågsamt.
    En mening från första inlägget:

Pontuzozzy wrote:
    har ingen lust att bränna muskler.

Det känns som att löpning eller nått sånt efter gymmet skulle vara fruktansvärt jobbigt då man redan tagit ut sig till max.

Själv kör jag löpning innan frukost då det känns lättast att röra på sig utan en massa mat i magen som skumpar runt:)

Sen om man också vill bli av med lite fett så är det ju mest optimalt på morgonen (innan frukost) då du inte fyllt på med ny energi att ta av.

Liz wrote:
    ++:up:

Håller med båda ovan – skulle nog alldrig orka med att köra löpningen direkt efter ett bra styrketräningspass

Nä det känner jag med.. har man tömt all ork på ett tungt styrkepass så kan man ut i skogen och löpa nä där går iallafall mina muskler i benen i strejk=)

Jag har just detta problem min utbildning jag ev skall börja på har som krav att man skall under skoltiden kunna springa 1 mil på 1 timme… vilket kräver att man springer iallafall 2 dagar i veckan 1 mil för att hålla kondisen i schack.

Just nu pallar jag 5 km sen avlider jag så mjaooo jag har en del å ta igen:o
    Just nu har jag kört löpträningen på morgonen istället för att promenera 2-3 dagar i veckan. Och jag får panik nu när jag börjar se att musklerna blir bara mindre å mindre och jag blir smalare och smalre och får allt mer en löparkropp än en bodyfitnes kropp:(… men de får väl vara så… just nu går löpningen först så man klarar utbildningen om man kommer in=)

har reparerat konditionsträningen från styrketräningen nu (morgon cardio eller annan dag) :)

Viewing 13 posts - 31 through 43 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.