- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 april, 2009 at 23:12 #64532Anonym anvandareMember14 april, 2009 at 23:12 #449373Anonym anvandareMember
Tjenare!
Jag heter Johan och är ny här. Jag är 15 år, och har börjat styrketräna.
Min fråga är, jag gillar inte att löpträna. Jag gillar mer att cykelträna.
Brukar cykla mellan 2-3 mil. Löpning ger ju lite bättre träning för kroppen, tycker jag, man får upp flåset mer.
Men som sagt jag gillar inte att löpa , lång. Så är det bra att löpa te.x 2-3 km, nästan varje dag, eller är det så lite så att det inte gör någon skilnad?15 april, 2009 at 16:14 #449374Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Vad vill du ha ut av din löpning?Att träna långdistans och kortdistans gör ju dig olika bra på de respektive grenarna, skillnaden blir således att om du springer 3 Km varje dag så lär du bli en riktigt bra 3 Km:s löpare. Ger du dig sedan ut i 3 milsspåret så kan du räökna med att det blir jobbigt. Tränar du dock ett tremilslopp någon gång per vecka, så blir du ju bättre ppå att springa 3 mil, än 3 kilometer.
Alltså, det beror helt på vad det är du vill få ut. Ska du t. ex träna inför ett tremilslopp, så är det ju helt värdelöst att springa 2 Km varje dag.
Jag menar att typ bränna fett, och få muskler. Räker det då att bara springa 3 km?
15 april, 2009 at 16:31 #449375Anonym anvandareMemberjh543 wrote:Jag menar att typ bränna fett, och få muskler. Räker det då att bara springa 3 km?Ja det ”räcker” då 3km löpning bränner mer energi än ingen löpning alls. All motion och träning kostar energi och kan således hjälpa dig att hamna på kaloriunderskott om du sköter resten också.
15 april, 2009 at 19:15 #449376Anonym anvandareMemberDu behöver inte löpa över huvud taget. Cykling är finfin konditionsträning och styrkan får du på gymmet.
15 april, 2009 at 22:35 #449377Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Du behöver inte löpa över huvud taget. Cykling är finfin konditionsträning och styrkan får du på gymmet.Jag har för mig att jag läste det men kankse är helt ute och cyklar:)
Men bryter cykling ner på musklerna,?16 april, 2009 at 07:36 #449378Anonym anvandareMemberjh543 wrote:Jag har för mig att jag läste det men kankse är helt ute och cyklar:)
Men bryter cykling ner på musklerna,?All träning är i viss mån nedbrytande, även styrketräning, men att kroppen skulle agera extra muskelnedbrytande enbart för att fötterna rör sig i cirkel eller man helt plötsligt fått något stort mellan benen är inte troligt.
16 april, 2009 at 12:07 #449379Anonym anvandareMemberFlessa wrote:om det är kaloriunderskott du eftersträvar så är all aktivitet till ”hjälp” och ingen ”utan nytta” eftersom att all aktivitet du utför kostar energi, i mer eller mindre grad.Jaja, så länge man inte upprepar något så…. :whistle:
:nono:
Quote:Ja det ”räcker” då 3km löpning bränner mer energi än ingen löpning alls. All motion och träning kostar energi och kan således hjälpa dig att hamna på kaloriunderskott om du sköter resten också.16 april, 2009 at 16:57 #449380Anonym anvandareMemberjh543: Konditionsträning motverkar styrketräning litegrann, faktiskt. Men jag tycker inte det är något du ska oroa dig över. Om man ska tävla i tyngdlyftning eller bodybuilding kanske man borde ta det lugnt med cyklandet, men om man bara vill må bra, ha kul och få en fin kropp, säger jag: cykla på. Speciellt med tanke på att du är 15, då är kroppen full av hormoner och klarar mer träning än när man är ”fullvuxen”.
Om jag vore i din situation skulle jag:
1) Styrketräna 2-3 dagar i veckan.
2) Inte springa någonting (eftersom du tycker det är tråkigt).
3) Cykla 2-3 dagar i veckan. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.