- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 juli, 2008 at 09:00 #576752Anonym anvandareMember
Hejsan! Jag har inte tränat så väldigt länge men trots det fått bra resultat snabbt. Nu undrar jag hur man ska börja träna dips, jag vill lära mig riktiga djupa dips. Klarade göra en igår men det var sjukt tungt!
Hur ska man börja? Någon som har bra tips?L
16 juli, 2008 at 09:00 #72443Anonym anvandareMember16 juli, 2008 at 09:21 #576753Anonym anvandareMemberPå vissa gym brukar det ju finnas en chins/dipsställning som man kan lägga på vikt som hjälper till, det kan ju vara ett alternativ att lägga på några plattors vikt så att du klarar 8×3 för att med tiden minska antalet plattor med hjälpvikt. Efter ett tag så står du där utan vikthjälp och pumpar dips som aldrig förr
Finns inte en sådan ställning där du tränar så kanske du får ta hjälp av någon som kan hjälpa dig upp. Klarade du 1 igår kanske det blir 1½ nästa pass, ta hjälp av någon som pressar upp dig så det kanske blir 5 st med hjälp.
16 juli, 2008 at 10:46 #576754Anonym anvandareMemberJaja okej, nej det finns ju ingen sån ”fuskplatta” som hjälper en upp…
Men jag får väl be om hjälp så jag orkar fler o fler… Vilka andra övningar kan man träna för att orka göra dips då?
:p16 juli, 2008 at 11:34 #576755Anonym anvandareMemberTja,
Ett bra sätt är att träna mycket excentriskt, om du inte vet vad det betyder så är det när muskeln jobbar i en förlängning. Så i dipsen ska du stå med sträkta armar och sedan hålla emot sakta hela vägen ner, när du kommer till bottenläget så hjälper du upp med benen och börja om från början. Repitera så många ggr du orkar.
lycka till, kör hårt/A
16 juli, 2008 at 11:55 #576756Anonym anvandareMemberOm du inte orkar så måna reps ännu i ”dipsen” så skulle jag väl tycka att bänkdips skulle vara en bra övning så länge.
lycka till
16 juli, 2008 at 20:00 #576757Anonym anvandareMemberAnnars är bänkpress en bra övning för att få starka ”dipsmuskler”, dvs bröst, triceps och framsida axlar.
16 juli, 2008 at 20:04 #576758Anonym anvandareMemberPrecis, bänkpress är en bra övning, ännu bättre i mina ögon är smalbänk eller sned smalbänk. Aktiverar triceps och framsida axlar väldigt bra samt en del bröst också.
16 juli, 2008 at 20:25 #576759Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Precis, bänkpress är en bra övning, ännu bättre i mina ögon är smalbänk eller sned smalbänk. Aktiverar triceps och framsida axlar väldigt bra samt en del bröst också.Om man kör bänkpress som man ska är det väl ändå bröst som ska arbeta mest?
16 juli, 2008 at 20:36 #576760Anonym anvandareMemberRazmeister899 wrote:Om man kör bänkpress som man ska är det väl ändå bröst som ska arbeta mest?Antar att du menar dips! Jag håller med dig till visso, men det finns ju 2 versioner utav dips. Kanske va lite trångsynt när jag antog att en som nyligen börjat träna kör dips med kroppen helt rak. Behöver inte va så men antog det i detta fallet.
I det läget arbetar ju triceps som förstamuskel. Men visst har du helt rätt, gör man dipsen enligt fitnessreglerna så är brösten förstamuskeln.Trådskaparen får gärna läxa upp mig om jag hade lite förutfattade meningar just nu…
16 juli, 2008 at 20:39 #576761Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Precis, bänkpress är en bra övning, ännu bättre i mina ögon är smalbänk eller sned smalbänk. Aktiverar triceps och framsida axlar väldigt bra samt en del bröst också.Då misstolkade jag, jag syftade på detta inlägget och drog slutsatsen att du menade bänk.
16 juli, 2008 at 20:39 #576762Anonym anvandareMemberJag vet bara att när jag prövade dips för första gången så gjorde jag 15 stycken… Och det enda jag hade tränat var bänkpress, och det i två års tid :happy:
16 juli, 2008 at 20:50 #576763Anonym anvandareMemberRazmeister899 wrote:Då misstolkade jag, jag syftade på detta inlägget och drog slutsatsen att du menade bänk.Ok! Då hänger jag med, alla missförstånd utredda.
Slut på OT
17 juli, 2008 at 17:03 #576764Anonym anvandareMemberhenkebenke wrote:Jag vet bara att när jag prövade dips för första gången så gjorde jag 15 stycken… Och det enda jag hade tränat var bänkpress, och det i två års tid :happy:Jag vill kunna göra riktiga djupa fina dips, har ju bara tränat i fyra månader allt som allt.. ska köra triceps & ben idag så jag får försöka igen.
18 juli, 2008 at 00:15 #576765Anonym anvandareMemberNästan alla triceps övningar tycker jag är bra, samt alla pressövningar i bröst och axlar
Körde 6 st för 7 månader sen på 97kg körde 3×10 häromdagen på 99 kg utan att kört det sen sist.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.