- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 juni, 2009 at 21:49 #63405Anonym anvandareMember7 juni, 2009 at 21:49 #420727Anonym anvandareMember
precis som rubriken lyder undrar jag över skillnaden?
8 juni, 2009 at 08:12 #420728Anonym anvandareMemberDet är nästan samma. Body fitness är det vad vi har i Europa och IFBB amateurs i världen. Figure har man i NPC (i USA). Alltså huvudsakligen samma sak men olikt namn bara.. Det alltså i amateur nivå. Sen på proffs nivå är det alltid FIGURE. (body fitness tjejer från Europa som turn pro tävlar som FIGURE proffs.)
Dock finns det skillander mellan Europa och NPC tex i judging criteria, och också lite i regler – i NPC har man inte 1 piece rond kvar utan bara 2 piece rond. Om judging criteria kunde man säga att i NPC judging suger – awarded tjejer har knappt muskler, är inte så hårda, i många fall man kan inte ens se abs!!!! på vinnaren. Men så är det bara.
Under detta år har det blivit olika nya klasser också i Europa (under IFBB).. tex italien tog ”physique” klass, som liknar BF men för lite större/hårdare tjejer, sen tex holland har nu bikini, men de bikini tjejer ser ut som USA figure tjejer. Alltså yeh, lite confusing.
8 juni, 2009 at 12:43 #420729Anonym anvandareMembertack för svaret.
Kände mig lite lätt korkad då det var så många som kollat tråden men ingen hade svarat.Hur ska man gå till väga om man vill tävla i bodyfitness?
Är student och har inte råd med anställa en PT
8 juni, 2009 at 14:07 #420730Anonym anvandareMemberCarni wrote:tack för svaret.
Kände mig lite lätt korkad då det var så många som kollat tråden men ingen hade svarat.Hur ska man gå till väga om man vill tävla i bodyfitness?
Är student och har inte råd med anställa en PT
Vill du tävla i BF kan ett tidigt steg på vägen vara att kolla någon tävling live. Plus att träna seriöst en tid. När det börjar bli dags att verkligen tänka tävling ska du ha licens och då kontaktar du någon klubb som är med i förbundet (kolla skkf.org) för att ordna med det. De flesta PT:s har ingen eller väldigt begränsad kunskap om BF, så det är inget du måste ha. Sedan bör jag väl påpeka innan stormen bryter ut att det finns en del PT:s som har bra koll även på BF, så fick vi det sagt. Det kan vara bra att utbyta erfarenheter med någon erfaren tävlande och de flesta är väldigt generösa med tips och uppmuntran, vill jag påstå. Googla på olika namn så får du säkert napp. Merparten bloggar eller finns här på forumet.
8 juni, 2009 at 18:11 #420731Anonym anvandareMemberJag har tänkt att köra seiöst på egen hand tills fitness festivalen och ta lite kontakt med folk och se det där, om jag fortfarande känner likas tort engagemang då som nu inför detta så ska jag då ta steget in i tävlingsvärden.
Jag har ju en del muskler att bygga samt tyvärr lite att bygga dessa på(fett asså, heh).Hur svårt är det att få tävla då? Jag förstår träningen/deffen etc ligger på mig men är det svårt att ”komma in” i kretsen?
8 juni, 2009 at 18:42 #420732Anonym anvandareMemberCarni wrote:Jag har tänkt att köra seiöst på egen hand tills fitness festivalen och ta lite kontakt med folk och se det där, om jag fortfarande känner likas tort engagemang då som nu inför detta så ska jag då ta steget in i tävlingsvärden.
Jag har ju en del muskler att bygga samt tyvärr lite att bygga dessa på(fett asså, heh).Hur svårt är det att få tävla då? Jag förstår träningen/deffen etc ligger på mig men är det svårt att ”komma in” i kretsen?
Det är inte svårt alls. Det finns ingen krets att komma in i, om du menar det jag tror. Alla är välkomna.
8 juni, 2009 at 21:48 #420733Anonym anvandareMembersuper bra, ser mig då som ”inne” hah.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.