FitnessFive

Home Forums Fitness FitnessFive

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Hejsan!

Jag har hållt i gång med träning seriöst i nästan exakt ett år och har nu hittat min avdelning av djungeln av olika möjligheterna med kroppsbyggning.

Fitness5 är det jag pratar om och har målet att börja tävla om kanske 1,5-2 år men det är bra att börja träna för ett syfte tidigt.

Som det är nu kör jag en övning av grenarena varje pass med komplement runt som då blir en 5-split.

Till min fråga då:
    Tror ni det är bäst att använda vikter i förhållande till min vikt redan nu eller ska jag köra tyngre/lättare vikter för att öka så bra som möjligt?

Vill gärna ha respons som har en förklaring till dess tycke.

Stjarnan wrote:
    Kul att du sätter upp mål!
    Jag skulle nog träna med tyngre vikter än de vikter du ska tävla med. Sedan kan du ju t. ex köra bicepscurl på 50% av kroppsvikten någon gång ibland och se om du ökar antalet!
    Kämpa på!

Okej:) tycker du jag ska köra tyngre i alla övningar så som att lägga på hängande skiva i dipsen?

Tollesson wrote:
    Hejsan!

Jag har hållt i gång med träning seriöst i nästan exakt ett år och har nu hittat min avdelning av djungeln av olika möjligheterna med kroppsbyggning.

Fitness5 är det jag pratar om och har målet att börja tävla om kanske 1,5-2 år men det är bra att börja träna för ett syfte tidigt.

Kul med fler som vill tävla i F5. :)

Jag tänker göra tävlingsdebut nästa sommar och bloggar om träningen inför det. Kolla gärna länken i min signatur så kanske du hittar något tips och/eller inspiration.

Stjarnan wrote:
    Ja det tycker jag absolut!

Okej:) Får jobba på det!:)

Quote:
    Kul med fler som vill tävla i F5.

Jag tänker göra tävlingsdebut nästa sommar och bloggar om träningen inför det. Kolla gärna länken i min signatur så kanske du hittar något tips och/eller inspiration.

Okej fan vad nice det ska jag göra!:)
    Jaa, Fitness5 är ju en väldigt liten sport nu men jag tror det kommer komma upp sig bra mycket de kommande åren

Jag tror att man ska träna riktigt tungt, 1-4 reps och variera med samma vikter man ska tävla i 150% i knäböj, 50% Bicepscurl, kroppsvikten i chins, dips och bänkpress.
    En vecka tungt och en på tävlingsvikterna, under deffen före tävlingar.
    Om man bulkar under vintern så skulle iaf jag träna max ot.

Kul med fler som intresserar sig för Fitness. Kör hårt!

haha, ingen som tävlar i fitness five vill dela med sig om hur de tränar… :whistle:
    De kan jag iofs förstå :D

Det skulle vara kul att följa med sporten uppåt:)
    Den kommer ju garanterat växa

Jag är också lite sugen på att börja med F5, men jag undrar en sak. Hur räknar man vikten? T ex bicepscurl, jag väger ca 90 och ska då köra med 45 kg. Ska jag då lägga på 45 eller ska jag räkna med skivstången, alltså lägga på 25(den väger 2w0kg på mitt gym)? Någon som förstår vad jag menar:S?

Nemesy wrote:
    Jag är också lite sugen på att börja med F5, men jag undrar en sak. Hur räknar man vikten? T ex bicepscurl, jag väger ca 90 och ska då köra med 45 kg. Ska jag då lägga på 45 eller ska jag räkna med skivstången, alltså lägga på 25(den väger 2w0kg på mitt gym)? Någon som förstår vad jag menar:S?

Det du lyfter ska vara 50% av din kw i det fallet

Tollesson wrote:
    Det du lyfter ska vara 50% av din kw i det fallet

Detsamma gäller böj och bänk då antar jag? Inte 50% då, men det jag böjer och pressar ska vara 150% respektive 100%?

Nemesy wrote:
    Detsamma gäller böj och bänk då antar jag? Inte 50% då, men det jag böjer och pressar ska vara 150% respektive 100%?

Yes:) Spelar ingen roll om vad som ligger på stången eller vad stången väger, du ska lyfta % avdin vikt i respektive gren, sen vet jag inte om det är några regler på vad stången ska väga etc men det är det är det du väger som är viktigt

Nemesy wrote:

Om du väger 90 kg ska du totalt…

…böja 135 kg, inkl. stång.
    …pressa 90 kg, inkl. stång.
    …curla 45 kg, inkl. stång.

Att curla 65 kg mot stolpe hade varit väl svettigt. :D

ThisIsTheOne wrote:
    Om du väger 90 kg ska du totalt…

…böja 135 kg, inkl. stång.
    …pressa 90 kg, inkl. stång.
    …curla 45 kg, inkl. stång.

Att curla 65 kg mot stolpe hade varit väl svettigt. :D

Ingen utmaning är för stor;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.