Frågor kring löpträning

Home Forums Fitness Frågor kring löpträning

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej!

Hoppas att jag postade i rätt forum,
    Hur som helst jag har lite frågor kring uppladdning inför en löprunda.
    Det är så att jag inom kort kommer att genomföra Polisens fystest och därmed springa 2km på 9min 30sek. Själva löpningen är lugn, jag klarar mig precis under 9:30 i dagens läge och jag har minst 6 veckors träning kvar innan själva testet.
    MEN hur ser en normal uppladdning inför ett ”lopp” ut med mat kolisar och övrigt för jag kan inte under några omständigheter få håll, kramper eller pump i vaderna:ph34r:
    Jag vet inte vilken tid på dygnet vi kommer att springa så om man skall/inte skall äta något speciellt, etc

Tack på förhand
    Mvh

Två kilometer på 9.5 minuter är ingen svår uppgift och det enda du behöver tänka på är att vara lagom utvilad, inte äta en jättemåltid precis innan och att knyta skorna. Lycka till!

Att ”ladda” inför bara 2 km är enbart negativt. Jag skulle aldrig komma på tanken att kolhydratladda under 3 mil. Varför medvetet göra kroppen tung och otymplig när man skall vara snabb och lätt?

Du behöver inte ladda alls, ät precis som vanligt och var mjuk inför start bara. Det är ju över på ett kick.

Jag sprang bäst på tom mage.
    Fylla på med energivätska under loppet räckte mycket bra.
    Men då talar jag om långloppet som kräver vätska o energi som jag gjorde då.
    Din sträckan är kort så det är bara att köra på utan att fylla på vätskan.

De inlägg nyss av andra instämmer jag med dom.
    Ladda inte upp med mat i onödan.
    Kroppen presterar bäst när magen är tom eller halv tom.
    All energi som går till musklerna är viktigaste, annars kan magsystemet ta krafterna om man har ätit före löpningen.

Allra bäst är självklart är att vara vältränat, då kan man reda upp under löpningen om man stöter på problem som exempel hållningen (kramp i muskel under revbenet). Jag har råkat ut flera ggr sådan kramp, men klarade köra på ändå tack vara bra grundkondition.

Jag tror du klarar det jätte fint. Inget att bekymra över det om du har bra grundkonditionen. :emo-thumb

Jag håller också på att söka in tillPHS och är då tjej och får springa på 10 minuter:P

För att presstera som bäst när jag löpetränar de gånger jag pressar mig till max. Så vilar jag mkt innan och tar kreatin för att få extra styrka och uthållighet.
    Jag värmer upp ordentligt inna jag går minst 10 minuter innan
    Sedan går jag ut i ett jämt tempo i löpningen detta hittar man bäst genom att springa en uppmätt bana och ta tid.. spring i ett tempo som är bra för dig och där du är runt 9, 40 minuter då vet du när du väl ska springa upp att om du ökar lite mot slutet ligger du med bra tid till godo=)

Bra sätt att träna är intervallträning och att man inte fastnar i samma tempo och sträcka för då utvecklas man inget.

2 kilometer på 10 minuter är inge som helst problem om man är van att springa.. Lycka till!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.