hjälp..

Home Forums Fitness hjälp..

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

ger det ingenting om jag springer 2.5 km på cirka 20 minuter om jag vill bränna fett, måste jag springa över 30 40??jag kan ju knappast bygga muskler

Du bränner fett dygnet runt. Och din energiförbrukning ökar så fort du börjar springa, så visst bränner du fett om du så bara springer 2.5km. Likaså bränns även kolhydrater och till viss del syntetiseras förmodligen även protein och du kommer bygga lite muskler!

Saintropez wrote:
    ger det ingenting om jag springer 2.5 km på cirka 20 minuter om jag vill bränna fett, måste jag springa över 30 40??jag kan ju knappast bygga muskler

Finner du det tråkigt att springa? Jag gillar Cardio mycket. Sätt på ett fett album på din mp3 och kör järnet på en cardiomaskin. Med rätt kost osv samt hjälp av Cardio så gick jag ner 12 kilo. Bara att stå på den 20 minuter 3-4 gånger i veckan.
    Annars om du har en slinga som går runt där du bor, ta den en gång om dagen, trots att den kanske bara tar 20 min att klara av, snart är du nere i 15 min på hela sträckan. Och då kanske du kan springa 2 varv runt den ist.

Fokusera inte så mycket på att förbränna fett under en aktivitet. Kaloriunderskott är vad som får dig att tappa kroppsfett, lägg mer på fokus på det. Löpning är en bra metod för att höja energiförbrukningen som hjälper dig på traven att hamna på energiunderskott. Du springer med en hastighet 7,5km/h nu och bränner energi, du skulle öka energibrukningen mer om du sprang med högre hastighet under samma tid eller med samma hastighet under en längre tid. För att förlora kroppsfett måste du förbränna mer energi (kalorier) än vad du stoppar i dig i form av mat och dryck. En Big Mac på McDonalds innehåller ca 500-600kcal, ungefär det du förbränner under 1h med din löphastighet, beroende hur mycket du väger förstås. Det är stor skillnad på förbränningen för en 120kgs man och 60kgs man. Om du väger omkring 80kg så stämmer det uppskattningsvis ganska bra.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.