Hjälpa mig?

Home Forums Fitness Hjälpa mig?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hallå ni där ute!
    Det är så här att jag skulle vilja ha hjälp med träningen och kosten. Efter MYCKET latande så vill jag komma igång med träning och maten. Sitter fast och vet inte vart jag ska börja. De flesta jag frågat säger olika saker och jag är förvirrad så jag har lagt allt på is. Men nu känner jag att det får vara nog, är inte nöjd med hur jag ser ut. Har räknat ut att jag gått upp 10kg på 5år och det är mycket för en tjej som är 23år och 160cm lång, det syns.
    Jag har blundat för min vikt men nu, som sagt, vll jag inte förstöra min kropp. I min familj så är många överviktiga och jag vill inte hamna där.
    Så nu vill jag ha hjälp!!!!

Någon som vet vart jag kan vända mig?:what:

Börja med att hitta någon form av träning du tycker är rolig, vad det är vet du ju bäst själv:).
    Skärp sedan till kosten och ha någorlunda koll på hur mycket du äter.
    Jag tycker inte att du behöver veta EXAKT hur mycket energi du stoppar i dig, så länge du fokuserar på att sköta din träning och kost kontinuerligt.
    Tips på bra, näringsrik mat kan du hitta här på forumet, t. ex i tråden ”Matbilder”.
    Annars kan jag rekommendera magert kött, kyckling, fisk m.m, som kolhydratkällor gillar jag pasta, ris, havregryn, frukt och grönt.
    Jag tror att om du bara kommer igång och börjar se över dina kostvanor så kommer resultaten snart. Lycka till! :up:

Raz har fått med det mesta.

Något jag själv tycker är viktigt är att man äter med viss regelbundenhet och även stoppar i sig nåt mellan de stora målen för att man inte ska vara vrålhungrig och vräka i sig vid middagen.

Stort Lycka till!

Ät var 3-4e timme, om det så bara är en frukt så är det bra ändå, träna nått som e kul o kräver lite energi minst 2ggr/v och ät förnuftigt, sköter du det bra så kan man smälla i sig något onyttigt då o då utan problem.

Gör det inte krångligt utan gör det lätt o roligt. Sätt upp mål o fram för allt, ta kort på dig nu o jämför om några veckor för skillnaden ser man aldrig i spegeln. Bilderna har peppat mig som fan när jag tror att inget händer.

Tack för era tips:emo-thumb
    Ska börja nu med mitt nya liv mot en bättre hälsa. Allt känns väldigt motivernde nu. Innan har jag tränat för andra men sen har man tappat suget, men det MITT race och nu ska jag köra hårt.

En annan sak. hur blir man av med sötsuget? Det är det värsta med allt!!!

Ha en bra kväll!!!
    ///Minna

Få in träningen i vardagen är mitt tips, om du har svårt för att ihållande hålla dig till någon träning, se till att cykla/gå till jobbet varje morgon om det är möjligt. Eller andra sätt du kan få in motion så att det blir naturligt och inte något man måste tvinga på sig.

Minna wrote:
    Tack för era tips:emo-thumb
    Ska börja nu med mitt nya liv mot en bättre hälsa. Allt känns väldigt motivernde nu. Innan har jag tränat för andra men sen har man tappat suget, men det MITT race och nu ska jag köra hårt.

En annan sak. hur blir man av med sötsuget? Det är det värsta med allt!!!

Ha en bra kväll!!!
    ///Minna

Äter du 3 huvudmål om dagen och 1-2 mellanmål så borde du inte känna av sötsuget så farligt. En frukt är som sagt ett bra exempel.
    Annars är det att stå emot som gäller, tänk vad många roliga fördelar det ger i längden:).
    Annars kan du ju ha en dag i veckan (exempelvis lördag) då du unnar dig något utöver det vanliga, godis el. dyl.

En eloge för att du bestämt dig för att ta tag i ditt liv, din hälsa och din upplevda övervikt.:)

På det här forumet finns oerhörda mängder kunskap som har hjälpt väldigt många, inklusive mig själv, och jag föreslår därför att du bemödar dig att söka så mycket information som möjligt här inne.

Sökfunktionen är en liten välsignelse om du undrar över något.

Stort lycka till.

Era tips är guld värda för mig.
    Har hittat mycket tips +andra grejer här på forumet. Visste inget annat ställe där folk som tränar och deffar/dietar ger tips till varandra och har så mycket kunskap som här på Body.

Ha en bra dag!!

//Minna

Angående ”suget” så tror jag att man oftast upplever det som ens största fiende när man väl ska påbörja en kostförändring.

Det är vanligt att man stirrar sig blind på vad man inte får äta istället för att faktiskt fokusera på vad otroligt mycket näringsrika och goda livsmedel det finns som man kan laga till mycket god mat med.

När du väl kommer in i nya rutiner med kost och framförallt träning så brukar suget efter sötsaker och annat onyttigt dämpa sig en aning.

Ett bra tips som jag tycker fungerar är att skriva ner en lista med bra, näringsrika livsmedel som du vill basera din kost på, och sedan hänga den på kylskåpet. Samma lista kan användas när du handlar.

Då besparar du dig själv en massa tid med att slippa fundera/planera kring vad du skall äta och vad du ska handla.

Ett annat bra tips är att skriva en matsedel med ett antal rätter som du sedan roterar på. Bra tips finns i matbilder-tråden el anv sökfunktionen här på forumet. Om du inte har ambitionen/möjligheten att lägga ner så mkt tid i köket är storkok av matlådor (ex kycklingfileer, köttfärs, bulgur, ris etc) en mycket bra ideé. Smidigt att laga stora volymer vid ett tillfälle och sedan frysa in i lagoma portionsstorlekar.

Som sagt, detta fixar du!

Lycka till!

sötsuget är ju svårt och har sj stora problem med det nu under diet. gör så här att gå ner till en träningsbutik och köp lite chokladprotein och ta när du är sugen. sen kan jag ge dig ett giftigt tipps:

mal ner frysta bär/jordgubbar med lite jordgubbsprotein och käka efter avkylnad i frysen. är typ 0 kollisar,fett (beroende på proteinet)…dämpar sötsuget mk bra.

kämpa på.
    mvh

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.