- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 januari, 2010 at 23:23 #519396Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:En ganska vanlig matdag för mig, dagens mat:
Frukost: havregrynsgröt med psylliumfrön, sesamfrön, lite blandade nötter, russin, banan och kanel med mellanmjölk. Kaffe!!
Lunch: quornhamburgare (utan bröd) med fiberspagetti, sallad, saltgurka, lite lågfettost och lågkalori ceasardressing, cola light.
Mellanmål 1 före träning: En monster energidryck, ett ägg och en halv banan.
Mellanmål 2 efter träning: lite nötter, proteindrink, kaffe
Middag: Blev sallad på Max + lite nötter och kaffe
Blir nog lite kaffe igen eller varm choklad och nåt litet senare ikväll förmodligen nån skorpa eller yoghurt
Nej jag har inte gått upp nåt i vikt speciellt, ett kilo tror jag. Men har kört mkt kodition också för jag vill ha definierade muskler.
Hur mycket protein per dag får Du i dig av denna kost månntro? Då du påpekade att du fick i dig massor med protein….Min adapter sa samma sak, ”jag får i mig runt 200-300g protein per dag”. När vi räknat vad hon fick i sig i verkligheten var det 80g!
12 januari, 2010 at 23:51 #519397Anonym anvandareMemberjamen hur ska man räkna ut det då?? är ju lite olika från dag till dag också, det här var hur jag åt i dag. Ibland blandar jag i proteinpulver i gröten och ett ägg om jag ska träna, så det blir i bland 3 ägg om dagen….fast man ska ju max äta 2 har jag hört, sedan ngt vegetarisk mål och kanske kyckling och sallad. Ofta kesella på kvällen (igår t.ex.) + kanske en proteindrink efter träning om jag kommer ihåg. Blir ju svårt att få i sig mer proteiner tycker jag…..
13 januari, 2010 at 00:03 #519398Anonym anvandareMemberTa inte illa upp, men vart är proteinet?
Frukosten innehåller inte så mycket protein
Inte nåt av dom andra målen heller, förutom en proteindrink.
Mest kolhydrater i din kost, tvärtom vad du själv trodde.
Du tränar kondition för du vill ha definerad muskler, men du vill samtidigt lägga på dig en rejäl mängd muskler.
Det är som att trycka på gas och broms samtidigt.
Med en vettig kost och bra träning kan du lägga på dig flera kilo muskler utan att öka så mycket i fettvikt.
Kondition är alltid bra att träna, men i begränsad mängd om målet är ökad muskelmassa13 januari, 2010 at 00:06 #519399Anonym anvandareMemberEtt bra proteinintag på en dag
200 g lax
300 g kyckling
150 g kött
250 g kesella
100 g vassleprotein13 januari, 2010 at 00:09 #519400Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:jamen hur ska man räkna ut det då?? är ju lite olika från dag till dag också, det här var hur jag åt i dag. Ibland blandar jag i proteinpulver i gröten och ett ägg om jag ska träna, så det blir i bland 3 ägg om dagen….fast man ska ju max äta 2 har jag hört, sedan ngt vegetarisk mål och kanske kyckling och sallad. Ofta kesella på kvällen (igår t.ex.) + kanske en proteindrink efter träning om jag kommer ihåg. Blir ju svårt att få i sig mer proteiner tycker jag…..Livsmedelverkets hemsida och näringsförteckning av livsmedel har jag för mig……ibland får man finna vägen att överkomma svårigheterna med kosten och träning om man vill seriöst tillförskaffa sig en tävlingsfysik. Jag råder dig fortfarandes anlita en tävlingserfaren PT/Coach som hjälper dig lösa dessa högst väsentliga bitar!
13 januari, 2010 at 09:19 #519401Anonym anvandareMemberHåller med Vincent, Janpeter och biffen. Ligger mycket i det de säger.
Om du inte har tillräckligt med kunskap så ta och skaffa det genom att läsa på själv och lägga upp träningen och kosten själv eller ta hjälp av någon kunnig som kan lära dig.
Att få en bra fysik tar tid. Själv har jag hållt på i 17 år med styrketräningen. Första åren jag tränade gjorde jag som de flesta tjejer gör och ingenting hände. Sedan har jag utbildat mig och läst på samt testat mig fram för att kunna få den fysik jag har idag vilket är mer muskler än genomsnittet.
13 januari, 2010 at 09:37 #519402Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:Nej jag har inte gått upp nåt i vikt speciellt, ett kilo tror jag. Men har kört mkt kodition också för jag vill ha definierade muskler.Med andra ord så är du rädd för att gå upp i fettvikt, vilket är ett måste för att du ska kunna lägga på dig någon nämnvärd muskelmassa. Nu säger jag inte att du ska grisäta med ett överskott på 1Mcal om dagen, men åtminstone 200-300kcal per dag bör du sikta på.
Sen så spelar det ingen roll hur mycket herrarna i tråden tjatar om protein så länge du inte sett över tid ligger på ett energiöverskott. Priolistan är:
1) bestäm energiintaget så att du landar på ungefär 200-300 kcal överskott
2) bestäm proteinmängden (sikta på minst 1.5g per kilo kroppsvikt)
3) fyll ut resten med kolhydrater och fett så att du uppnår 1) Hur mycket du ska äta av varje är upp till dig själv, dvs vad du mår och presterar bra av.Det ligger mycket vad Jan-Peter skrev om kakan. Du får helt enkelt bestämma dig för vad du vill åstadkomma och hur mycket du är villig att offra för det.
13 januari, 2010 at 11:37 #519403Anonym anvandareMemberSnake wrote:Med andra ord så är du rädd för att gå upp i fettvikt, vilket är ett måste för att du ska kunna lägga på dig någon nämnvärd muskelmassa. Nu säger jag inte att du ska grisäta med ett överskott på 1Mcal om dagen, men åtminstone 200-300kcal per dag bör du sikta på.Sen så spelar det ingen roll hur mycket herrarna i tråden tjatar om protein så länge du inte sett över tid ligger på ett energiöverskott. Priolistan är:
1) bestäm energiintaget så att du landar på ungefär 200-300 kcal överskott
2) bestäm proteinmängden (sikta på minst 1.5g per kilo kroppsvikt)
3) fyll ut resten med kolhydrater och fett så att du uppnår 1) Hur mycket du ska äta av varje är upp till dig själv, dvs vad du mår och presterar bra av.Det ligger mycket vad Jan-Peter skrev om kakan. Du får helt enkelt bestämma dig för vad du vill åstadkomma och hur mycket du är villig att offra för det.
Givetvis behövs även kaloriöverskott, glömde påpeka det.
Nu återstår att se vad som görs med denna infomation13 januari, 2010 at 14:19 #519404Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Givetvis behövs även kaloriöverskott, glömde påpeka det.Iofs behövs det inte, om du äter 4.96g protein per kilo kroppsvikt
13 januari, 2010 at 17:16 #519405Anonym anvandareMemberTack för svaren. Så jag ska dra ner ännu mer på kolhydraterna då? Brukar inte äta några kollisar på kvällen, bara till lunch och till mellanmål ibland…. Men ska tillägga att jag brukar äta kesella på kvällen och ibland till frukost istället för gröt. Var kan jag öka proteinerna? Äter ofta vegetariskt (qourn) eller kyckling till lunch och middag och bara kolhydrater på lunchen för at torka med träningen…
13 januari, 2010 at 18:08 #519406Anonym anvandareMemberVarför inbillar du dig att det är dåligt med mer än två ägg? Sök i fem sekunder så hittar du tråd efter tråd där myten om att ägg skulle vara skadligt slås sönder. Då skulle jag nog säga att skräpmat som quorn är något man kan skära ner på istället.
I mina ögon är quorn bara en ihoppressad svampmassa som hålls ihop av olika tillsatser. En form av vegetabilisk men fettsnålare pölsa/sylta.
Kolhydraternas tidpunkt behöver du inte heller oroa dig över. Jag vet att du tränar på SATS här i Uppsala och det verkar nästan som någon PT där gett dig kostråd. De brukar vara av värsta sort.
13 januari, 2010 at 18:26 #519407Anonym anvandareMembermissaerobicgirl wrote:Så jag ska dra ner ännu mer på kolhydraterna då?Hur kom du fram till den frågeställningen?
Läs punkt 1-3 några gånger och sedan några gånger till tills dess att det sjunker in.
13 januari, 2010 at 20:03 #519408Anonym anvandareMemberBlir förvirrad när du säger att du inte äter kolhydrat vid så många tillfällen, när jag kollar på din post är det kolhydrat vid nästan varje tillfälle.
Men nej, du ska inte dra ner på kolhydraterna, du ska äta mer kalorier än nu för att lägga på dig muskler.
En del av dom kalorierna ska komma från det protein du ska lägga till i din kost, räcker inte det så öka på kolhydrat och fett.
Kör lite ägg varje frukost, ät lite kesella till mellanmål, skippa quorn, är dyrt och näringsfattigt.
Ta en proteindrink efter samtliga pass, inte bara spontant.
Drick ett glas mjölk till måltiderna.
Är det svårt att få i sig tillräckligt med protein från kött, fågel fisk vid huvudmåltiderna så lägg till 10-15 g vassleprotein till måltiderna.Håll koll på vikten och midjemåttet.
Om vikt och midja ökar för fort äter du för mycket, då tar du bort lite kolhydrat och fett.
Ökar du inte i vikt äter du för lite och då ökar du på kolhydrat och fett.13 januari, 2010 at 20:55 #519409Anonym anvandareMembergotland wrote:Håller med Vincent, Janpeter och biffen. Ligger mycket i det de säger.Om du inte har tillräckligt med kunskap så ta och skaffa det genom att läsa på själv och lägga upp träningen och kosten själv eller ta hjälp av någon kunnig som kan lära dig.
Att få en bra fysik tar tid. Själv har jag hållt på i 17 år med styrketräningen. Första åren jag tränade gjorde jag som de flesta tjejer gör och ingenting hände. Sedan har jag utbildat mig och läst på samt testat mig fram för att kunna få den fysik jag har idag vilket är mer muskler än genomsnittet.
Instämmer med dig och dem du nämner också..
Jag sj. testade mig genom gymmet första året när jag började för snart 5 år sen, kikade på killarna va dem hade för sig, snackade, va nyfiken, framåt å vetgirig.. Lärde mig mycket på vägen genom att ta till mig av vad dem sa som jag märkte visste vad dem höll på med i gymmet, dvs. det fanns folk i min närhet som kunde styrketräningen. Även om jag till största del läste mig till det jag idag kan samt provade mig fram bland vikter och matvanor för att komma dit jag är idag. Att sedan börja tävla var inte min egen idé först, men efter det har utvecklingen klart gått fortare i takt med ett ökat intresse och därmed insupande av mer kunskap för maximal utveckling och bästa resultat!
Testa på egna övningar, kände efter vad som funkade för just MIG och i vilka övningar jag fick kontakt med musklerna. För kom ihåg, träningens upplägg för bästa resultat är ingen absolut sanning då vi alla är skapta med olika förutsättningar så försök hitta DITT upplägg!Du måste äta mer kolhydrater också! Det är dem som funkar som katapulter av aminosyrorna (protein) in i musklerna! Utan dem får du minimal muskulär utveckling eller ingen alls. Dessa blir ännu viktigare när du konditionstränar så pass mycket som du gör. Jag tycker personligen inte du ska lägga ner konditionsträningen, men se till att äta ordentligt i samband med den. Har själv kört kondition ganska hårt i kombination med styrkan hela tiden och jag är ingen pinne, precis i fråga om muskler.. En bättre kondition ger dig också större syreupptagning och syresättning till musklerna, vilket också kan generera bättre muskeltillväxt. Men dra kanske ner på konditionsträningen något i ditt fall och inga långa pass utan testa gärna och köra högre intensitet istället och kortare konditionspass! Intervallöpning?! :up:
Som jag sa, prova dig fram- bli bästis med din egen kropp! Vi spottar ur oss mycket av våra erfarenheter och reflektioner här nu så det blir mycket att ta in samtidigt.. Men kan lova dig till att vi har trots det, högst personliga träningsupplägg för var och en av oss utifrån vad som har funkat för varje enskild person, baserat på att man måste hitta SIN EGEN väg, trots att det finns vissa grundläggande riktlinjer för att bygga muskler. Däremot så är nog alla överens här om att du måste få i dig ännu mer mat, både protein, fett och kolhydrater från bra källor!
Önskar dig all lycka till!
13 januari, 2010 at 21:07 #519410Anonym anvandareMemberaix wrote:Du måste äta mer kolhydrater också! Det är dem som funkar som katapulter av aminosyrorna (protein) in i musklerna! Utan dem får du minimal muskulär utveckling eller ingen alls.Det där stämmer inte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.