- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 januari, 2010 at 21:12 #519411Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det där stämmer inte.
Och det baserar du på…? Alla studier jag läst säger just den funktionen för kolhydraterna… Utan kolhydrater, ingen glykogeninlagring, utan den, finns inget bränsle i kroppen och därmed inget att bygga på. Ska hon bygga muskler på kött och grönsaker föreslår du?
13 januari, 2010 at 21:17 #519412Anonym anvandareMemberaix wrote:Och det baserar du på…? Alla studier jag läst säger just den funktionen för kolhydraterna… Utan kolhydrater, ingen glykogeninlagring, utan den, finns inget bränsle i kroppen och därmed inget att bygga på. Ska hon bygga muskler på kött och grönsaker föreslår du?Du pratade inte om glykogeninlagring. Du skrev att kolhydrater krävs för att aminosyror skall tas upp. Det är fel. Kolhydrat har ingen funktion alls i muskelproteinsyntes.
13 januari, 2010 at 21:26 #519413Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du pratade inte om glykogeninlagring. Du skrev att kolhydrater krävs för att aminosyror skall tas upp. Det är fel. Kolhydrat har ingen funktion alls i muskelproteinsyntes.Med påfyllda glykogendepåer minskas det katabola tillståndet (my bad om jag utelämnade vissa detaljer jag allena tycktes ha tänkt). Det jag vilar min tilltro till säger att återhämtning/uppbyggnaden sker effektivare med intag av kolhydrater.. Därav min metafor med kolhydraten som en katapult, men inte att den MÅSTE finnas med ur varje aspekt för upptaget.
PM:a mig gärna om dina slutsatser samt vad du baserar dem på för studier då vi inte ska komma ut på sidospår i en tråd om ett helt annat ämne. Tack!13 januari, 2010 at 21:36 #519414Anonym anvandareMemberaix wrote:Med påfyllda glykogendepåer minskas det katabola tillståndet (my bad om jag utelämnade vissa detaljer jag allena tycktes ha tänkt). Det jag vilar min tilltro till säger att återhämtning/uppbyggnaden sker effektivare med intag av kolhydrater.. Därav min metafor med kolhydraten som en katapult, men inte att den MÅSTE finnas med ur varje aspekt för upptaget.
PM:a mig gärna om dina slutsatser samt vad du baserar dem på för studier då vi inte ska komma ut på sidospår i en tråd om ett helt annat ämne. Tack!Nu när du ändrat dig håller jag med. CHO + PRO ger en synergistisk effekt för den totala muskelproteinbalansen. Men kolhydraternas roll är en motverkad muskelproteinnedbrytning och har som sagt inget med muskelproteinsyntesen i sig att göra.
13 januari, 2010 at 21:40 #519415Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nu när du ändrat dig håller jag med. CHO + PRO ger en synergistisk effekt för den totala muskelproteinbalansen. Men kolhydraternas roll är en motverkad muskelproteinnedbrytning och har som sagt inget med muskelproteinsyntesen i sig att göra.Då uttryckte jag mig helt enkelt klantigt i mitt tidigare inlägg.
13 januari, 2010 at 21:57 #519416Anonym anvandareMemberHuvudsaken är att alla är överens:emo-thumb
Nu kommer missaerobicgirl växa som satan
14 januari, 2010 at 11:43 #519417Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Inget ont om tjejer, men verkligheten ser ut såhär:
Tjejer tränar oftast för lätt och tar inte ut sig tillräckligt
Tjejer tränar oftast med maskiner och kablar istället för tunga basövningar som ger styrka och volym
Tjejer äter oftast fel mat, mycket kolhydrater och lite protein, är dessutom ofta inkonsekventa med sitt ätande och har ibland flera dagar i veckan då dom inte äter alls eller äter innehållslöst skräp.
Tjejer näringstajmar ofta dåligt, kan äta en rejäl lunch men träna på fastande mage och äta en liten banan eller en riskaka efter passet.Detta riktar sig inte till trådskapare eller någon annan som skrivit i denna tråd utan grundar sig på 17 år erfarenhet av träning, personlig träning, coaching mm. Finns massor med tjejer som tränar bra och får resultat, men det jag skriver gäller för många tjejer uta på gymen och är den vanligaste orsaken till dåliga resultat
Jag tror inte detta har med ett kn att göra utan att det nog överlag gäller de som inte är så kunniga inom träning helt enkelt…. kille som tjej.
Maskiner och kablar är detinge fel på för det första.. basövningar och fria vikter är bra MEN en kombination av detta är bra.
Och maskiner är superbra att börja med när man börjar med att gymma innan man kommer upp i styrka det är mindre risken för skador och att man gör fel med maskiner.Fria vikter /kablar innebär mer skadorisker och man måste kunna lite mer om hur man ska hålla mm.
FÅ människor framförallt tjejer kan börja med chins och dips så vägen dit är kablar och maskiner perfekt. men även fria vikter och kablar.
Vet många tjejer som tävlar inom BF som använder sig av både maskiner och kablar så man skall inte underskatta dessa saker!
Under bulkningen så skall amn ju ha kolisar inte i överflöd men äter man inte en enda kolis så lär man inte orkautföra så mkt på gymmet förutom att sova!
Kolhydrater är energi de behöver man ha för att orka genomföra ett hårt pass på gymmet.Sedan ska man ju inte glömma VARFÖR gymmar man?? vad är målet??
Är målet att bara hålla kroppen oki så behöver man inte damma på med allt vad man orkar..Men är målet att tävla krävs ju en helt annan träningsform/teknik
Gymma skall vara roligt!
Kämpa på
14 januari, 2010 at 12:22 #519418Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Jag tror inte detta har med ett kn att göra utan att det nog överlag gäller de som inte är så kunniga inom träning helt enkelt…. kille som tjej.Visst är okunskapen stor, det är det inget snack om. Men faktum är att de flesta tjejerna inte vill bli ”bulkiga” (som det så fint kallas) utan de vill få tonade muskler och då brukar träningen bli därefter också – oftast genom högreppare i cablecrossen eller fnissandes i gynstolen.
Det roliga är hur tjejer, med dess förutsättningar, tror att de ska bli bulkiga/stora över en natt, när många killar misslyckas med det år ut och år in.
14 januari, 2010 at 12:28 #519419Anonym anvandareMemberJa, men killar är okunniga på ett annat sätt.
Dom tränar ofta för tungt, för ostrikt och äter inte helt ovanligt för mycket men fel.
Dina åsikter om maskiner för nybörjare är tyvärr fel, skaderisken är stor i maskiner som har en fast rörelsebana.
Dessutom missar man oftare mindre, assisterande muskler vid enbart maskinträning.
Balans och koordination får ingen träning alls, vilket gör att man den dan man försöker sig på fria vikter för att öka effektiviteten i sin träning har god styrka i vissa muskler, men sämre i andra och dessutom saknar balans och koordination. Då är skaderisken enorm.Kablar och maskiner är det inget fel på, men dom har ingen eller liten plats i ett program avsett för muskelbygge hos en nybörjare eller en person som inte redan byggt en ansenlig massa.
14 januari, 2010 at 12:46 #519420Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Ja, men killar är okunniga på ett annat sätt.True!
14 januari, 2010 at 13:54 #519421Anonym anvandareMemberDen bästa träningen är ju den som blir av. Så långt kan nog alla vara vänner och sitta vid samma lägereld.
Det är när den avblivna träningen inte stämmer med det förhoppade resultatet som det blir knixigare och där vissa betraktare får lite svårt att hålla blodtrycket på lagom nivå.
Könet spelar mindre roll för möjligheten att lyckas med målen. Så länge målen stämmer överens med förutsättningar och insats, vill säga.
Tjejer har, enligt min erfarenhet lättare att ta till sig teknik och att faktiskt följa de uppmaningar de får. Baksidan med det är att de inte sällan är rädda för att tänja på gränserna och ”ta i” på riktigt. De tränar mer korrekt, men kanske lite med ena foten på bromsen, så att säga.
Killar funkar nästan lite tvärtom. De skiter ofta i tekniken bara vikterna är imponerande (nåja…) och har redan nästa dag hittat flera sätt att revidera det upplägg de fått, för ”jag kan ju lite bättre”-genen är mer utvecklad hos killar. Framsidan av detta feltänk är att det blir ganska mycket inlärning via trial and error och att de faktiskt utforskar var deras gränser går. Men ibland blir det lite väl tung gasfot, kan åtminstone jag tycka.
Jag tycker inte att det ena är bättre än det andra utan drömmen är ju att få en klient som bejakar sin kvinnliga/manliga sida och kompletterar det som jag fördomsfullt beskrivit ovan med det motsatta könets bästa egenskaper. Då jeflar kan det bli ordning på torpet!
Tilläggas bör att det självklart inte är alla killar resp tjejer som stämmer in på ovanstående grova beskrivning till 100% hela tiden.
14 januari, 2010 at 13:57 #519422Anonym anvandareMemberVad konstigt att jag och så många andra kan bygga muskler på maskiner och kablar:)
Alla PT jag pratat med säger att man skall börja med att köra på maskin och sedan föra in fria vikter pö om pö!
och så är det ju med ALL träning maskiner som fria vikter kör man FEL så skadar man sig..
Och tekniken blir viktigare ju mer vikter man kommer upp i, vill väl kunna påstå att styrkesporten är en av de få sporter som kräver så mkt teknik för att inte skada sig!Därför man ska ta hjälp av en intruktör på gymmet och det är väl därför det oftast ingår en gratis genomgång av maskinerna när man köper ett kort. För att man skall lära sig redan från början att använda maskiner/vikter rätt:)
Men det är större chans att stada sig med fria vikter.. bicepscurl kan skada armbågsled, handled, axlar, ländryggen mm om man utför denna övning fel.
Finns maskiner som avlastar lederna och ryggen eftersom du sitter ner ist.. så enligt min erfarenhet så är maskinerna skonsammare..Det är väl också därför dom inte är lika effektiva som fria vikterna just för dom är skonsammare. Men när jag menar inte lika effektiva menar jag inte att maskinerna är skit dom är klart underskattade på gymmet.
Jag kan inte på någevis rekomendera en nybörjare att springa till friaviktavdelningen och börja pumpa på med tunga vikter..
Jag vet många som tränar BF som kör lastdrag i kabel, rodd i kabel och tricepsövningar i kabel och vill väl påstå att dom har muskler:p
Som sagt en kombination av allt är det bästa!Det jag tror många tjejer kan göra fel är att de vill gå ner i vikt och bor på vågen och när musklerna kommer börjar dom ju gå upp i vikt.Och då får dom panik för att dom går UPP och inte ner och det är väl ofta här aneroxia kan blossa upp om man har anlag för de.
Lika bra lika farligt kan träning vara när man gör fel
Smaken är som baken… delad men jag tycker om maskiner och på MIG ger det resultat!
14 januari, 2010 at 14:04 #519423Anonym anvandareMemberSnake wrote:Visst är okunskapen stor, det är det inget snack om. Men faktum är att de flesta tjejerna inte vill bli ”bulkiga” (som det så fint kallas) utan de vill få tonade muskler och då brukar träningen bli därefter också – oftast genom högreppare i cablecrossen eller fnissandes i gynstolen.Det roliga är hur tjejer, med dess förutsättningar, tror att de ska bli bulkiga/stora över en natt, när många killar misslyckas med det år ut och år in.
Ingen vill väl bli bulkig?? kille som tjej.. inte står jag och hoppar av glädje när kärlekstagen kommer sakta men säkert..MEN jag vet att det är ju detta som krävs för att jag ska bli maffigare. Och får acceptera det helt enkelt.
Men när jag samtidigt märker att jag ökar i styrka och cm efter cm ökar om armar/ben /vader blir jag glad och kärlekstagena om magen är som bortblåsta.
14 januari, 2010 at 14:13 #519424Anonym anvandareMemberTycker denna video talar sitt tydliga språk över att kablar och maskiner visst är bra och att även de som tävlar använder sig utav detta..
Här har vi en härlig blandning precis som jag rekomenderar:D
[http://vimeo.com/7902034 http://vimeo.com/7902034%5D
14 januari, 2010 at 14:17 #519425Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Vad konstigt att jag och så många andra kan bygga muskler på maskiner och kablar:)
Alla PT jag pratat med säger att man skall börja med att köra på maskin och sedan föra in fria vikter pö om pö!
och så är det ju med ALL träning maskiner som fria vikter kör man FEL så skadar man sig..
Och tekniken blir viktigare ju mer vikter man kommer upp i, vill väl kunna påstå att styrkesporten är en av de få sporter som kräver så mkt teknik för att inte skada sig!Därför man ska ta hjälp av en intruktör på gymmet och det är väl därför det oftast ingår en gratis genomgång av maskinerna när man köper ett kort. För att man skall lära sig redan från början att använda maskiner/vikter rätt:)
Men det är större chans att stada sig med fria vikter.. bicepscurl kan skada armbågsled, handled, axlar, ländryggen mm om man utför denna övning fel.
Finns maskiner som avlastar lederna och ryggen eftersom du sitter ner ist.. så enligt min erfarenhet så är maskinerna skonsammare..Det är väl också därför dom inte är lika effektiva som fria vikterna just för dom är skonsammare. Men när jag menar inte lika effektiva menar jag inte att maskinerna är skit dom är klart underskattade på gymmet.
Jag kan inte på någevis rekomendera en nybörjare att springa till friaviktavdelningen och börja pumpa på med tunga vikter..
Jag vet många som tränar BF som kör lastdrag i kabel, rodd i kabel och tricepsövningar i kabel och vill väl påstå att dom har muskler:p
Som sagt en kombination av allt är det bästa!Det jag tror många tjejer kan göra fel är att de vill gå ner i vikt och bor på vågen och när musklerna kommer börjar dom ju gå upp i vikt.Och då får dom panik för att dom går UPP och inte ner och det är väl ofta här aneroxia kan blossa upp om man har anlag för de.
Lika bra lika farligt kan träning vara när man gör fel
Smaken är som baken… delad men jag tycker om maskiner och på MIG ger det resultat!
Hmm, själv vet jag ingen PT som lär ut maskiner till nybörjare och på Pt-skolan lär dom absolut inte ut det tillvägagångssättet.
Säger inte att maskiner inte ger resultat, utan att fria vikter ger mer resultat och jämnare styrka samt balans och koordination -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.