Poseringsbyxor. Vad är tillåtet?

Home Forums Fitness Poseringsbyxor. Vad är tillåtet?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Vad jag fått höra och läst i regelboken om Classic Bodybuilding så måste poseringsbyxorna vara svarta och inte ha glitter på sig och vara minst 2cm i sidan.

Jag sydde därför upp ett par som exakt höll detta mått i sidan inför min tävling i Sweden Grand Prix.

Till min förvåning så hade samtliga jag mötte ”standard” Andreas Cahling poseringsbyxor på sig som garanterat är mindre än 2cm i sidan snarare 1.5cm om inte ännu mindre. Dessa är ju avsedda för vanlig bodybuilding och inte CBB.

Så min undran är lite hur ni dommare tänker över detta? Tex. min vän Mattias Ljung som körde korta i CBB hade inte kolsvarta poseringsbyxor på sig och fick springa av sen för att byta annars skulle diskning vara ett faktum. (Tur att jag hade ett par extra åt honom). Så han kunde diskas pga. färgens ton var fel men alla mina medtävlande fick tävla vidare med fel poseringsbyxor.

Jag är inte ute efter att alla dem skulle diskas utan undrar varför denna regel står kvar om den inte följs av varken tävlande eller domare?

Bild för att förtydliga: (Mina är exakt 2cm i sidan).

sid wrote:
    Vad jag fått höra och läst i regelboken om Classic Bodybuilding så måste poseringsbyxorna vara svarta och inte ha glitter på sig och vara minst 2cm i sidan.

Jag sydde därför upp ett par som exakt höll detta mått i sidan inför min tävling i Sweden Grand Prix.

Till min förvåning så hade samtliga jag mötte ”standard” Andreas Cahling poseringsbyxor på sig som garanterat är mindre än 2cm i sidan snarare 1.5cm om inte ännu mindre. Dessa är ju avsedda för vanlig bodybuilding och inte CBB.

Så min undran är lite hur ni dommare tänker över detta? Tex. min vän Mattias Ljung som körde korta i CBB hade inte kolsvarta poseringsbyxor på sig och fick springa av sen för att byta annars skulle diskning vara ett faktum. (Tur att jag hade ett par extra åt honom). Så han kunde diskas pga. färgens ton var fel men alla mina medtävlande fick tävla vidare med fel poseringsbyxor.

Jag är inte ute efter att alla dem skulle diskas utan undrar varför denna regel står kvar om den inte följs av varken tävlande eller domare?

Bild för att förtydliga: (Mina är exakt 2cm i sidan).

Bra fråga som jag också undrat över lite. Själv sydde jag upp mina poseringsbyxor på Jageware i U.S.A för att få dom minst 2 cm i sidan när jag tvälade. Men såg sen att det var i onödan eftersom alla med under 2 cm blev tillåtna att tävla ändå :what:
    Okej om det är 1-2 mm hit eller dit men vissa hade ju under 1 cm på sidan.(som på din bild)

Förlåt för väldigt mycket OT.
    Men får man fråga varför det är så kinkigt med vilka byxor man har på sig? Okej, knäshorts kan jag förstå att man inte får ha då det skymmer för mycket, men 1cm hit eller dit? Gör det verkligen något?

Är väl snarare så att jag undrar varför domarna inte är bestämda och kör på en linje. Ibland är reglerna viktiga och ibland struntar man i dem helt.

Mattias Ljung hade ju diskats om han inte han byta om till ett par andra pga. fel färgton och de jag tävlade emot, ja det var tydligen ok trots vad reglerna säger.

I rond 1 gäller, precis som ni säkert läst i regelverket, svarta. Inga undantag är tillåtna. Därav att en och annan fått gå av och byta.

I rond 2-3 är det mer fritt val gällande färg och struktur m m. Även det enligt de regler ni säkert läst.

Vad det gäller 2 cm så stämmer det. Så ska det vara, men ibland slinker någon igenom och ibland har dom rackarna bytt från regelmässiga till icke mellan registrering och tävling eller mellan ronderna. På håll är det inte helt lätt att se i vissa fall vilka som är ok och inte. Å andra sidan tjänar man inget på att ha för smala och personligen hoppas jag att regeln tas bort, då den enbart strular till det för både tävlande och domare.

Janpeter Sangborn wrote:
    I rond 1 gäller, precis som ni säkert läst i regelverket, svarta. Inga undantag är tillåtna. Därav att en och annan fått gå av och byta.

I rond 2-3 är det mer fritt val gällande färg och struktur m m. Även det enligt de regler ni säkert läst.

Vad det gäller 2 cm så stämmer det. Så ska det vara, men ibland slinker någon igenom och ibland har dom rackarna bytt från regelmässiga till icke mellan registrering och tävling eller mellan ronderna. På håll är det inte helt lätt att se i vissa fall vilka som är ok och inte. Å andra sidan tjänar man inget på att ha för smala och personligen hoppas jag att regeln tas bort, då den enbart strular till det för både tävlande och domare.

Håller med det hade varit bättre att slopa regeln med 2cm helt.

AndreasP wrote:
    Håller med det hade varit bättre att slopa regeln med 2cm helt.

Just detta jag var ute efter i detta inlägg. Dvs. min önskan att de tar bort regeln då jag anser att man TJÄNAR på att ha mindre sida (lite beroende på hur ens fysik ser ut).

Mvh

sid wrote:
    Just detta jag var ute efter i detta inlägg. Dvs. min önskan att de tar bort regeln då jag anser att man TJÄNAR på att ha mindre sida (lite beroende på hur ens fysik ser ut).

Mvh

Det undrar jag om någon domare skriver under på. Jag skulle tvärt om säga att det är fler som skulle se bättre ut med något bredare även bland byggarna.

Är man bara i form så spelar inte byxorna någon större roll, även om det uppskattas att man har några på sig…

Förbundet kan lägga en motion till IFBB, så kanske de tar upp det på kongressen och om det finns en majoritet för så ändras det. Utan den ändringen kan vi inte göra något specifikt i Sverige.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.