- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 januari, 2010 at 14:36 #70144Anonym anvandareMember21 januari, 2010 at 14:36 #514705Anonym anvandareMember
Hej alla!
Har ett problem spm jag försökt hitta info kring här.
Jag har tränat styrketräning i ca 15 år och tränat ganska mycket genom åren och kompletterat med lite löpning. Jag har alltid hållt en låg fett procent och så även nu. De senaste åren har jag fått en allt mera utsående mage och det ganska mycket!!!!!
Jag har IBS varför den iblan är uppsvullen av gaser men även om jag inte är svullen så står den ut. Jag har pratat med en läkare som trodde att det berodde på för starka lats i förhållande till mage så nu har jag kört hårt med mage och bål träning. Ingen effekt ännu.
Även hört att det kan vara effektivt med magindragningar? Ngn som har erfarenhet eller synpunkter?
Har även själv funderat om det kan vara så att Diafragman är stor/ svullen. Kan det vara så? Hur motverka i så fall.
Magen står ut som mest precis under revbenens slut för att sedan gå innåt.
Snälla om någon har en hjälp mot detta skulle jag vara jättetacksam då det är oerhört jobbigt.
21 januari, 2010 at 18:43 #514706Anonym anvandareMemberHar du smärtor i ländryggen?
25 januari, 2010 at 16:13 #514707Anonym anvandareMemberHej och tack för era svar!
Jag har faktiskt ibland problem med värk i korsryggen.
Mjölkintollerans och andra matrelaterade svullnader är redan under kontroll som jag skriver utan även när jag ej är svullen uppstår problemet.
Vad säger ni om diafragman? Ngn erfarenhet där? kan den vara stor?
3 februari, 2010 at 13:34 #514708Anonym anvandareMemberHar liknande problem, magen har varit svullen senaste två veckorna och jag har haft ont i ländryggen ja.
Sen har jag slarvat lite med den delen av ryggträningen då jag själv vet att det har lite o göra med smärtan i ländryggen Men eftersom du Tommy frågade så undrar jag varför svullnaden i magen och ländryggen har en connection.?
3 februari, 2010 at 13:50 #514709Anonym anvandareMemberDu kan ha helt enkelt gått upp ett par kg och fått större mage på köpet?
3 februari, 2010 at 15:58 #514710Anonym anvandareMemberEn utåtstående mage kan bero på en ökad lordos i ländryggen, då oftast pga för strama höftböjare, stram erector spinae, för svag bukmuskulatur och för klena hamstrings. Det behöver givetvis inte vara alla dessa ihop, kanske bara någon.
Men dessa faktorer gör alla att pelvis tippar framåt, lordosen i korsryggen ökar och smärtor kan uppstå.
En allmänt stor mage förskjuter även kroppens tyngdpunkt framåt och belastningen i ländryggen ökar även där vilket kan leda till smärtor i framförallt ländrygg.
3 februari, 2010 at 21:27 #514711Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:En utåtstående mage kan bero på en ökad lordos i ländryggen, då oftast pga för strama höftböjare, stram erector spinae, för svag bukmuskulatur och för klena hamstrings. Det behöver givetvis inte vara alla dessa ihop, kanske bara någon.Men dessa faktorer gör alla att pelvis tippar framåt, lordosen i korsryggen ökar och smärtor kan uppstå.
En allmänt stor mage förskjuter även kroppens tyngdpunkt framåt och belastningen i ländryggen ökar även där vilket kan leda till smärtor i framförallt ländrygg.
Har också problem med utåtstående mage och värk i korsryggen. Var hos massör för ett par år sedan och då nämnde han att jag var väääldigt stel i min höfter.. I princip som en 80-årig gubbe :p
Funkar det om man kör kontinuerliga stretchövningar för höftböjarna? Eller ska man kolla efter proffshjälp?4 februari, 2010 at 02:15 #514712Anonym anvandareMemberaxxxl wrote:Har också problem med utåtstående mage och värk i korsryggen. Var hos massör för ett par år sedan och då nämnde han att jag var väääldigt stel i min höfter.. I princip som en 80-årig gubbe :p
Funkar det om man kör kontinuerliga stretchövningar för höftböjarna? Eller ska man kolla efter proffshjälp?Statisk samt ballistisk stretching utav höftböjare samt mer träning utav magen kan hjälpa i ditt fall!
Vill du kan du prova KAT-stretching, det är inte mitt område direkt men jag har hört talats om folk som lyckats bra med sin rehab mha KAT-stretch!
Börja med det under några veckor, blir det inte bättre så gå till en sjukgymnast för diagnos!
4 februari, 2010 at 08:06 #514713Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Statisk samt ballistisk stretching utav höftböjare samt mer träning utav magen kan hjälpa i ditt fall!Vill du kan du prova KAT-stretching, det är inte mitt område direkt men jag har hört talats om folk som lyckats bra med sin rehab mha KAT-stretch!
Börja med det under några veckor, blir det inte bättre så gå till en sjukgymnast för diagnos!
Okay! Tack för svaren.
Magträning kör jag kontinuerligt 1ggn i veckan precis som de andra muskelgrupperna. Har väldigt bra magmuskulatur men dock svank och uppblåst mage när jag är avslappnad.4 februari, 2010 at 11:54 #514714Anonym anvandareMemberBörja med att stretcha/töja höftböjarna och ev lägga in lite extra träning för Mm.Hamstrings! Blir det inte bättre efter 3 veckor så får du gå vidare i din undersökning.
4 februari, 2010 at 13:05 #514715Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Börja med att stretcha/töja höftböjarna och ev lägga in lite extra träning för Mm.Hamstrings! Blir det inte bättre efter 3 veckor så får du gå vidare i din undersökning.Det ska jag absolut börja med. Började igår kväll med att stretcha höftböjarna. Började med att tänja typ 10sek på var sida 10ggr. Skall även lägga in en extra övning för hamstrings.
Tack för alla bra svar Tommy! :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.