Regler för att tävla i AF

Home Forums Fitness Regler för att tävla i AF

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hejsan. Jag har försökt att hitta regler för AF men kommer inte rätt. Kan någon hjälpa mig med ta fram hur mycket man får väga mm.

Tack på förhand.

Det finns inga övre eller undre viktgränser i AF utan man använder sig av längdklasser. Över och under 180 cm för herrar och över och under 165 cm för damer.

Oki. Men vad tittar ni domare på? Kan man vara hur stor som helst? Hur vet man var gränsen går? Man vill ju ej träna upp sig för mycket!

Vad hade hänt om t.ex Jay Cutler hade varit med på SM i år? Hade han vunnit eller?

Kamush wrote:
    Vad hade hänt om t.ex Jay Cutler hade varit med på SM i år? Hade han vunnit eller?

Hade Jay slagit Ako i hinderbanan tycker jag att han hade varit väl värd ett SM-guld;)

Men jag antar att du syftar på symmetrironden, och jag är ganska säker på att svaret är: Nej, han är för stor för att ligga i linje med AF-idealen. Men Jörgen får gärna rätta mig här:)

Kamush wrote:
    Oki. Men vad tittar ni domare på? Kan man vara hur stor som helst? Hur vet man var gränsen går? Man vill ju ej träna upp sig för mycket!

I dom gamla reglerna står det såhär:

Quote:
    a) muskelutveckling – den tävlande skall ha vältränad muskulatur. Storlek och definition skall överensstämma med det ideal som är fitnesstävlandets grund.
    b) Symmetri – den tävlande skall uppvisa en proportionerlig och symetrisk kroppsutveckling.

Dom är på gång att bli uppdaterade, men som med så mycket annat när det gäller ideellt arbete kan det ta lite tid.

Titta på bilder från Decembercupen så får du ett hum om hur fysikerna ser ut.

Kamush wrote:

Naturligtvis inte. Du skall inte vara ”byggarstor”, och jag tvivlar på att han presterar så bra i chins och dips eller hinderbanan.

Ja då förstår man lite mer nu. Tack för info och ha det gött

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.