Skillnader på CBB, AF, BF osv

Home Forums Fitness Skillnader på CBB, AF, BF osv

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Ja, som rubriker säger, vad är den egentliga skillnaden mellan alla olika typer av tävlingar? Vad är det som skiljer åt i träning + bedömning?

Du hittar reglerna [http://www.skkf.org/index.php?option=com_content&task=section&id=4&Itemid=27 här].

För att placera sig bra i fysikronden, så borde en bättre fråga vara ”hur symetrisk behöver jag va?”.
    Ju större du blir ju sämre kommer det att gå i de andra momenten (chins, dips, hinderbana/rodd).
    Alltså själva fysikronden är ju bara en 1/4 av tävlingen. Bättre att nöta på med chins och dips och ställa upp och tävla när du känner att du har något att komma med där.

De erfarenhet jag har av AF tävlingar är att de finns alla storleker :) Så lägg det åt sidan.

nja 1/4 är fel.. snarare 1/3. då chins och dips slås ihop till en rond. sen är hinderbanan en rond. Går du till final så är fysiken 1/2 iom att det blir två fysikronder då,och två övriga ronder.

Så får man välja så är en bra fysik viktigare än att vara bäst i styrkemomenten.

Jag var för liten på 82kg 184cm.. Men det är ju individuellt beroende på fysik..

Långa klassen väger de tyngsta uppåt 90kg och korta väger de tyngsta kanske 80kg

sen finns det ju avarter som Arnemar som vägde 100kg ;)

Ok, en 1/3, men är du sämst på dips eller chins så kommer du långt ner i resultatlistan hur som.

Det är svårt att säga en vikt, då det spelar roll hur lång/hård du är. Se Fredrik här, ca 178 och vägde ca 85kg. En av de grövre, ha i åtanke att det här inte var hans första tävling, utan var tex mindre på sm-kvalet här om året. Men gick ändå vidare. Det är helheten som har betydelse.

178 och 85kg. väger ju fullt i CBB
    redigt tung med andra ord

Tror att han vägde 79 på sin första tävling. Någon gång måste man ju också börja.

Är inte BF borttaget för herrar i Sv?

vtkdf wrote:
    Är inte BF borttaget för herrar i Sv?

jo

Här är en bild på Stefan som kom 6:a på Decembercupen sisst.
    Han är 174 lång och väger 70kg.

Vill inte spama sönder tråden, men det finns så mycket mer som är viktigt än att vara stor i AF. Prova en nybörjar tävling tycker jag. :emo-thumb

Men ändå så är det rätt viktigt att ha sin beskärda del av massa om man vill vinna, eftersom då fysiken blir 50%. Och dom lite större kommer högre upp oftast.

Om de nu kommer till final, många av de tyngste brukar ju ramla ur efter styrkemomenten. Men visst, det går ju inte att gå upp på scen och se ut som en liten badpojke, men det borde ju vara självklart.
    Det enda jag menar är att man måste våga prova ställa sig på en scen, istället för att bara stirra på att vara störst. Om fler vågar gå upp utan att vara ”störst” så kommer fler att följa.

Seth är väl inte så stor, men det har gått bra för honom. Johan Gustavsson är inte stor heller, men har ändå ett sm guld.

Pepz wrote:
    Långa klassen väger de tyngsta uppåt 90kg och korta väger de tyngsta kanske 80kg

sen finns det ju avarter som Arnemar som vägde 100kg ;)

:D

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.