Thaibox + Gym

Home Forums Fitness Thaibox + Gym

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag vet att folk kommer klaga och säga att det finns 12893712 trådar om just detta, men jag har nu letat i 4 timmar utan att hitta en som visar det jag söker!

Jag undrar vilken sorts styrketräning som är det bästa komplementet till kampsport? I mitt fall Thaiboxning

Ska jag träna för att få uthållighet i mina muskler, säg 10-20 reps eller ska jag träna explosivt, ca 2-4 reps?

Jag tränar Thai 3 dagar i veckan och skulle kunna spendera 3 dagar på gymmet.

[http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html Ross säger så här]. Han verkar ha koll.

Jag kör 2 dagar thaiboxning och 4 dagar gym just nu. Jag kör pyramid, dvs.

ex marklyft 10set där jag kör så många rep jag kan på varje vikt
    tex 120kg,140,160180,200,180kg,160kg,140,120kg
    så kompletterar jag med tex chins och rodd.

Jag kör alltid böj, mark, bänk, stående militärpress på det här sättet. Tycker att det ger bra och uthållig styrka. Vilket borde underlätta thaiboxningen.

Andreaz Engström wrote:
    Jag kör 2 dagar thaiboxning och 4 dagar gym just nu. Jag kör pyramid, dvs.

ex marklyft 10set där jag kör så många rep jag kan på varje vikt
    tex 120kg,140,160180,200,180kg,160kg,140,120kg
    så kompletterar jag med tex chins och rodd.

Jag kör alltid böj, mark, bänk, stående militärpress på det här sättet. Tycker att det ger bra och uthållig styrka. Vilket borde underlätta thaiboxningen.

okej, tack för svar :)

Får jag fråga varför du kör stående militärpress?

palmertz77 wrote:
    okej, tack för svar :)

Får jag fråga varför du kör stående militärpress?

För att involvera så mycket balansmuskler som möjligt.

Sen får du inte glömma bort kungen av alla övningar för kampsportare, frivändningar.:emo-thumb

_Rocky_ wrote:
    Sen får du inte glömma bort kungen av alla övningar för kampsportare, frivändningar.:emo-thumb

Jo, eftersom det finns viktklasser så kan det ju vara bra att ej vara för tung, Henrik Daggård rekomenderade att göra övningarna snabbt på hög vikt för att utveckla styrka utan volymökning.

Jobba med Kettlebells,

Underskatta inte Flyes och push-ups !

Kettlebells är utmärkt (tränar själv MMA utövare på elite nivå med Kettlebells) men om du inte har KB att till gå och en KB instruktör så är de bas övningar typ knäböj, frivändningar ,militärpressar och bänk som är bra.
    5 set med 5reps och explosivt

Kolla denna sidan.

[http://www.dragondoor.com/articler/mode2/Martial_Arts http://www.dragondoor.com/articler/mode2/Martial_Arts%5D

jag har kört thaiboxning i 6år men slutat nu, när ja körde thai så körde ja även gym 4/v körde på som vanligt.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.