- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 juli, 2009 at 12:57 #62465Anonym anvandareMember4 juli, 2009 at 12:57 #410279Anonym anvandareMember
Hej, jag ber om ursäkt om jag kanske har hamnat i fel forum, men jag visste inte riktigt vart jag skulle skriva iom att jag är ny här
För ca ett halvår sedan började jag äta bättre och jogga varannan dag i syftet att gå ned i vikt. Idag är jag ca tio kilo lättare en vad jag var då. Jag snusade under hela min träningsperiod, jag vet att det förstör kondisen men i och med att jag bara joggade långa sträckor i ett rätt lungt tempo kändes inte kondisen så himla viktig.
Nu skulle jag vilja börja träna upp min styrka, explosivitet och kondis på allvar genom att börja träna i trappintervaller och dylikt. Därför har jag bestämt mig för att sluta snusa, det pajjar ju kondisen och kostar pengar. Jag har hört skräckhistorier om människor som har slutat snusa och gått upp rätt mycket i vikt allt eftersom ämnesomsättningen förändras. Min fråga lyder helt enkelt, om jag fortsätter träna och äta som jag har gjort tidigare nu när jag ska sluta snusa, kommer jag då gå upp i vikt igen?
Jag har kämpat hårt för att gå ned i vikt och då känns det dumt att allt hårt arbete var i onödan.
4 juli, 2009 at 13:17 #410280Anonym anvandareMemberOm du ligger i energibalans nu, och slutar med snuset, så kommer du att gå upp i vikt om du inte samtidigt börjar äta lite mindre eller röra på dig lite mer. Nikotin ökar ämnesomsättningen ganska kraftigt.
10 juli, 2009 at 21:41 #410281Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Om du ligger i energibalans nu, och slutar med snuset, så kommer du att gå upp i vikt om du inte samtidigt börjar äta lite mindre eller röra på dig lite mer. Nikotin ökar ämnesomsättningen ganska kraftigt.Finns det några ungefära siffror på hur mycket kraftigt är?
29 juli, 2009 at 11:24 #410282Anonym anvandareMemberJag har snusat väldigt länge och haft uppehåll i perioder. Dom två första månaderna efter jag lagt av så går jag alltid upp i vikt ett par kilo. Sen går jag ner dom igen under den tredje månaden. Kroppen stabiliserar sig och anpassar sig slutligen.
Lycka till med att sluta!
29 juli, 2009 at 12:23 #410283Anonym anvandareMemberEvalinda wrote:Jag har snusat väldigt länge och haft uppehåll i perioder. Dom två första månaderna efter jag lagt av så går jag alltid upp i vikt ett par kilo. Sen går jag ner dom igen under den tredje månaden. Kroppen stabiliserar sig och anpassar sig slutligen.Lycka till med att sluta!
Skulle vara kul och se hur du ser ut med en prilla under läppen.:p
29 juli, 2009 at 18:52 #410284Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Om du ligger i energibalans nu, och slutar med snuset, så kommer du att gå upp i vikt om du inte samtidigt börjar äta lite mindre eller röra på dig lite mer. Nikotin ökar ämnesomsättningen ganska kraftigt.Jag har för mig att jag hört en siffra om 10% av BMR – förutsatt att man röker ett paket om dagen – men jag är inte säker på hur tillförlitlig den är.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.