Ägg? var är gränsen för hälsosamt och sunt

Home Forums Kost och Näringslära Ägg? var är gränsen för hälsosamt och sunt

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #561491

    Man ska inte glömma att en stor del av protein finns just i gulan. Slänger man gulan har man i stort sett halverat sitt proteinintag och vips blir ägget väldigt dyr som proteinkälla.

    Att slänga gulan känns oerhört förlegat. Minnska istället ner på antalet ägg om du är rädd för gulan.

    Gulan innehåller en del fett, kolestrol, vitaminer, mineraler samt mkt proteiner.

    Tränar man ordenligt behöver man inte vara rädd för kolestrolet, det försvinner ändå…
    Detsamma gäller för fettet, förusatt att man inte går på en extrem diet!!!

    G

    #561492
    GALSAC wrote:
    Tränar man ordenligt behöver man inte vara rädd för kolestrolet, det försvinner ändå…
    Detsamma gäller för fettet, förusatt att man inte går på en extrem diet!!!

    Jag skulle säga att man som icke tränande tjänar på att välja ägg då också. Men att istället skära ner på motsvarande energi från kolhydrater.

    Exempelvis 10 ägg på 3000 kcal för den som tränar varav 1500 från kolhydrat.

    Ej tränande individ med t.ex. 2300 kcal i behov tycker jag fortfarande kan käka 10 ägg under dagen men kanske 700 kcal mindre från kolhydraterna.

    Men det är bara vad jag tror.:)

    #561493
    Eddie Vedder wrote:
    Fettsammansättningen i äggula är mycket bra.

    Att du äter vitan från 30 ägg per dag men bara ett par hela ägg om dagen innebär i sammanhanget att du äter ett par ägg om dagen.

    För det är just gulans innehåll som fått sin oförtjänt dåliga status pga av kolesterolinnehållet. Kolesterol är inget farligt.

    Intressant, men säg att dieten tillåter 10+% fett och ett helt ägg stl L innehåller Ca: 10g fett där det mesta sitter i gulan, då har jag ju fått i mig det av bara ett enda ägg eller e fettet så pass nyttigt att jag kan äta T ex 6 hela ägg utan att tänka på fett mängden i det?

    #561494
    nutz wrote:
    Det lät som en snuskigt dyr proteinkälla.

    Jag kanske har en hönsfarm ;) Bonde söker fru nästa :D

    #561496
    Rawmuscle wrote:
    Intressant, men säg att dieten tillåter 10+% fett och ett helt ägg stl L innehåller Ca: 10g fett där det mesta sitter i gulan, då har jag ju fått i mig det av bara ett enda ägg eller e fettet så pass nyttigt att jag kan äta T ex 6 hela ägg utan att tänka på fett mängden i det?

    Tillåter den 10+% ser jag inte problemet… 20, 30, 40, 50 och 60 är ju mer än 10.

    #561498
    mikaelj wrote:
    Tillåter den 10+% ser jag inte problemet… 20, 30, 40, 50 och 60 är ju mer än 10.

    Jag ska prova ett upplägg med hela ägg så får vi se om det blir bra :emo-thumb

    #561501
    Rawmuscle wrote:
    Jag ska prova ett upplägg med hela ägg så får vi se om det blir bra :emo-thumb

    Tänk på att något annat måste minskas bara. Att enbart lägga till typ 25 äggulor helt plötsligt innebär ju en ganska mastig kaloriökning.;)

    Men plockar du bort lika mycket energi från något annat tror jag du kan göra ett bra byte. Vad tänkte du minska ner på till förmån för äggen?

    #561503
    Eddie Vedder wrote:
    Tänk på att något annat måste minskas bara. Att enbart lägga till typ 25 äggulor helt plötsligt innebär ju en ganska mastig kaloriökning.;)

    Men plockar du bort lika mycket energi från något annat tror jag du kan göra ett bra byte. Vad tänkte du minska ner på till förmån för äggen?

    Just där kommer mitt problem i såfall, men jag får nog lov att hålla mig till kanske 6-15 ägg kanske. Startade experimentet igår och av någon konstig anledning var jag mätt mest hela tiden, inte ens efter träningen när jag brukar vara som mest hungrig var jag det utan fick tvinga i mig födan :

    Det blir till att plocka bort all form av kolhydrater annat än gröten till frullen, minska dessutom kycklingfilérna eller vad det nu blir i kött väg jag äter för dagen och även låta bli att tillaga maten med T ex olivolja el rapsolja som jag hittills gjort, droppa vitargo både före o efter träningen och ersätta det med hemma gjord smoothie. :|

    #561505

    hur länge håller ett kokt skalat ägg i kylen?

    #561507

    Ett oskalat kokt ägg håller några dagar. Jag hade nog inte vågat ha det längre än 1-2 dagar.

    #561509
    Peter Olsson wrote:
    hur länge håller ett kokt skalat ägg i kylen?

    Placera det i den kallaste delen av kylskåpet (var det är kan jag inte svara på eftersom det skiljer sig mellan olika kylskåp) så klarar det sig ett par dagar.

    Och om det har blivit dåligt så är det ju bara att inte äta, du märker ju om det smakar skit.

    #561511

    Efter ha läst den här tråden så kan ni ju gissa om det kommer bli många ägghalvor på julbordet. Det kär knappast bli 10 skivor julskinka, men däremot så lär det nog minst bli 10st ägghalvor.

    Det känns som om den gamla generationen har blivit lurade ang. ägg och dess kolesterol.

    #561512
    MrTraps wrote:
    Det känns som om den gamla generationen har blivit lurade ang. ägg och dess kolesterol.

    Ja det är det minsta man kan säga. Och inte dör myten heller, den verkar sjukt ingrodd.

    SJukt bra löppass fick jag till 05:30 imorse efter ett kvällsmål på ett halvt kilogram kokta morötter och 6 ägg (ca 350 gram) igårkväll.

    #561515

    Finns det någon bra sida där man kan läsa vad kolesterol är, och varför det anses/ansågs farligt? Ärligt talas vet jag inte alls vad det är, men jag accosierar spontant det till något farligt innehåll i mat som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.