Home › Forums › Kost och Näringslära › Aktivitetsfaktorer i Harris Benedict formeln.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 maj, 2011 at 21:22 #52775Anonym anvandareMember20 maj, 2011 at 21:22 #130174Anonym anvandareMember
Jag är lite fundersam över aktivitetsfaktorerna i Harris Benedict formeln. Även om jag nedan fått en förklaring för de olika (Wikipedia som källa) så är det ändå inte helt klart för mig.
Tex Moderate exercise skulle vara 3-5 dagar i veckan. Men av vad? Olika aktiviteter förbrukar ju olika mycket eller kan man dra en så pass generell linje över de olika aktiviteter som finns? Jag förstår att det kanske bara är riktlinjer men undrar ändå hur mycket de kan fela beroende på aktivitet? Tacksam för svar.
Little to no exercise Daily calories needed = BMR x 1.2
Light exercise (1–3 days per week) Daily calories needed = BMR x 1.375
Moderate exercise (3–5 days per week) Daily calories needed = BMR x 1.55
Heavy exercise (6–7 days per week) Daily calories needed = BMR x 1.725
Very heavy exercise (twice per day, extra heavy workouts) Daily calories needed = BMR x 1.920 maj, 2011 at 22:20 #130175Anonym anvandareMemberOm du gymmar eller iallafall tränar i form av någon kondition eller styrka 3-5 gånger per vecka så är det moderate exercise du kan nog räkna med moderate exercise om du tex kör styrka 3 gånger per vecka samt cardio eller något dylikt 1-2 gånger
20 maj, 2011 at 22:43 #130176Anonym anvandareMemberSe dom mest som riktlinjer…Det är väldigt svårt att räkna ut exakt. Börja med den du tror, kör en vecka eller 2 och kolla vikten…modda därefter
21 maj, 2011 at 01:22 #130177Anonym anvandareMemberDessa formler har nog som bäst en noggrannhet på +-500kcal och är därför enbart grova riktlinjer. Hur mycket måttet på kaloriförbrukning kan fela beroende på vilken aktivitet du ägnar dig åt är omöjligt att säga. Det är så många parametrar som inverkar.
Det enklaste är nog att känna efter och jämföra.Promenad i rask gångtakt bränner du runt 5-600kcal/h på och ungefär det dubbla vid löpning.
Känns ett tennispass som promenad eller löpning? Troligtvis jobbigare är promenad men lättare än löpning.
Ett styrkepass á la ”läsa tidning” och skriva journal mellan seten är nog lättare än promenad.
Styrkepass i hög intensitet är nog i stil med ett squashpass.För att vara exakt skulle jag mäta medelpulserna på samtliga aktiviteter, räknat ut medelförbränningen och multiplicerat med utövningstiden samt plottat dessa i en graf och ta ut skillnaden mellan lägsta och högsta värde. Då får du en uppskattning på hur mkt det kan fela.
Men egentligen tror jag bara det hade varit slöserig med tid. Som sagt, känn efter istället.Av ren erfarenhet skulle jag nog vilja påstå att aktivitetsfaktorerna baserar sig på medelhårda träningspass som tex ett styrkepass med hyffsad intensitet på 1-1,5h.
Tar du i så du får blodsmak i munnen, maxpuls etc. får du räkna med att höja kaloriintaget rejält.Vad har du för kroppssammansättning, är du spinkig, normal eller muskulös?
Är du under ”muskulös nivån” hade jag börjat med att utgå från de övre värdena i intervallen för BMR.Exempel: Träning 3-5ggr/v=>BMR=1,55
Välj bara BMR på 1,55 om du verkligen tränar 5ggr/v och inte mindre.
Tränar du 3-4ggr/v så väljer du BMR värdet för det lägre intervallen alltså ”Träning 1-3ggr/v=>BMR=1,375”.Sedan kan du börja med ett kaloriunderskott på 500kcal de första veckorna för att känna efter i kroppen.
Den första veckan hinner du inte tömma dig på så mycket mer än vätska.
Vecka 2 och vecka 3 kan du känna hur du känner dig i kroppen, tappar du mycket av din fyllighet och känner dig tärd och trycklös i musklerna kanske du ligger lite för lågt på kalorierna. Känner du bra tryck kanske du ligger lite för högt.Det är en balansgång mellan att tappa för mycket muskler éller att behålla en del samtidigt som du skalar av fettet.
Btw låter det svårare än det är att hitta vilket kaloriintag som passar dig brukar inte vara så svårt bara du väger din mat i början så du får en god riktlinje över vilka mängder som gäller.22 maj, 2011 at 13:07 #130178Anonym anvandareMemberQuote:hazeblazer+1
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.