Allmänna frågor kring kost.

Home Forums Kost och Näringslära Allmänna frågor kring kost.

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Jag har en del bristande kunskaper inom kost och undrar om jag kan få hjälp med detta här då det finns bra källor. Har kollat runt kring en del rubriker och funnit en del intressant information.

1. Om jag vill bygga (gå upp i muskelmassa) ska jag givetvis ligga på +kcal men hur räknar jag ut mitt energi behov om min vikt är 75kg?

2. Vilken fördelning på P/K/F bör jag ligga på om jag skall bygga men inte dra på mig allt för onördigt fett (se 1).

3. Bra energi källor efter träning? Pasta, ris gröt, är lite osäker på vad som är snabba kolhydrater

4. Bör man undvika snabba kolhydrater på dagarna samt kvällarna innan man lägger sig?

Tacksam för svar :up:

1. Jag skulle fokusera på att äta bra och tillräckligt mycket, sen justera mängden efter resultaten. Jag anser inte att det är nödvändigt att räkna kcal om du inte tävlar eller något liknande.

2. Beror på din kroppstyp. 30/40/30 skulle kunna funka tex. Räknat i energiprocent då.

3. Maltodextrin, Vitargo.

4. Innan du går och lägger dig – definitivt. Annars beror det på lite; men generellt sett ja.

Andreas Guiance wrote:
    1. Jag skulle fokusera på att äta bra och tillräckligt mycket, sen justera mängden efter resultaten. Jag anser inte att det är nödvändigt att räkna kcal om du inte tävlar eller något liknande.

2. Beror på din kroppstyp. 30/40/30 skulle kunna funka tex. Räknat i energiprocent då.

3. Maltodextrin, Vitargo.

4. Innan du går och lägger dig – definitivt. Annars beror det på lite; men generellt sett ja.

Hej Andreas!

Tack för svaren.

Bör man inte ha någon koll på kcal om man vill bygga, förutsatt att man bör ligga på kcal+?

Eller är det bara att hålla koll på P/K/F?

Kan man köpa maltodextrin i affären (druvsocker)? Brukar slänga i mig en banan + proteindrink?

Jag tycker inte att man behöver hålla någon exakt koll. Man testar sig fram och sen får man ganska snabbt en känsla för vilka mängder som gör att man ökar respektive minskar i vikt. Förutom som sagt om du deffar inför en tävling eller liknande – då kan det bli mer noggrant:)

Maltodextrin är inte druvsocker – det är snabbare och kräver mindre vatten för att bli isotont (vilket kan va smidigt). Det finns antingen blandat i olika gainers eller rent, då exempelvis i bryggeriaffärer.

Andreas Guiance wrote:
    Det finns antingen blandat i olika gainers eller rent, då exempelvis i bryggeriaffärer.

Hur menar du med bryggeriaffärer? hur gör man med det om man köper det rent?

Hälge wrote:

Ingenting speciellt, mar tar de bara.:whistle:

Hälge wrote:

Du vet såna där ställen där de säljer vin- och ölgrejer osv:) Där brukar de kunna ha maltodextrin rent iaf, det finns även på olika webbshoppar.

När man har det rent kan man ju blanda det med sitt vanliga protein när man tränar; fördelen med detta är att du själv kan styra över förhållandet kolhydrater-protein istället för att va låst till ett färdigt förhållande i en gainer.

Jag personligen brukar dock åstadkomma samma sak genom att blanda i olika extra mängder protein i min färdrigblandade gainer; jag känner aldrig att jag vill ha större del kolhydrat än vad som redan är i iaf:)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.