Alternativ till mjölk – med samma (långsamma egenskaper) ?

Home Forums Kost och Näringslära Alternativ till mjölk – med samma (långsamma egenskaper) ?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Optimisten wrote:
    Hej! Jag har en del koll på syra/bas balansen för dental hälsan och en relativt god kännedom om de positiva och negativa effekter mjölk bidrar med till dental hälsan. Under en seriöst tagen observation, så har jag funnit att jag antingen är allergisk mot mjölkproteinet eller att det allmänt kan påverka en del människor kraftfullt (ur en negativ aspekt).

Kontentan: Jag kör enligt PF (oftast max 3 måltider per dag) och sköter riktlinjer från tandläkaren + gått på undersökning som visar att jag har god tandhälsa, så händer något ändå när jag dricker mjölk på natten

Det triggar inom 1½ till 2 dagar öppningar för hål och jag undrar därför:
    Är laktosfri mjölk fri från mjölkprotein och fungerar lika långsamt (+7h utsöndring) som traditionellt kasein?

Förutom fet fisk, finns det dryckalternativ till mjölk med samma egenskaper? Googlat runt men finner inget (kanske formulerar lite fel).
    Tacksam för svar!

Tandhälsa? Eventuell frätning sker väl när du har ätit en måltid eller vad menar du? Skölj munnen med ett glas vatten så avbryts frätningen.

Optimisten wrote:
    Är laktosfri mjölk fri från mjölkprotein och fungerar lika långsamt (+7h utsöndring) som traditionellt kasein?

Nej den är laktosfri, inte proteinfri.

Och vilka effekter pratar du om som finns i fet fisk och mjölk specifikt?

Laktosfri mölk är oftast inte ’fri’ från laktos utan går igenom en kemisk behandling som bryter ned delar av laktosen och sedan tillsätts laktas(nedbrytnigs enzym) för att hjälpa kroppen bryta ned resterande laktos.

Låglaktos/Laktos’fri’ mjölk innehåller 3,7 gram protein per 100 gram mjölk
    och vanlig mellan mjölk innehåller 3,5/3,6 gram protein per 100 gram, så skillnaden mellan proteinhalterna är försummbar.

Eddie Vedder wrote:
    Nej den är laktosfri, inte proteinfri.

Och vilka effekter pratar du om som finns i fet fisk och mjölk specifikt?

Jag gissar på att han vill ha ett långsamt protein, men han vill kunna dricka det? :)

Maod wrote:
    Jag gissar på att han vill ha ett långsamt protein, men han vill kunna dricka det? :)

Nu är han bannad oavsett. Det var ett tidigare bannat troll visade det sig. ;)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.