Är socker giftigt?

Home Forums Kost och Näringslära Är socker giftigt?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Artikel i New York Times:

[http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?pagewanted=1&_r=3 http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?pagewanted=1&_r=3%5D

”Sugar scares me too, obviously. I’d like to eat it in moderation. I’d certainly like my two sons to be able to eat it in moderation, to not overconsume it, but I don’t actually know what that means, and I’ve been reporting on this subject and studying it for more than a decade. If sugar just makes us fatter, that’s one thing. We start gaining weight, we eat less of it. But we are also talking about things we can’t see — fatty liver, insulin resistance and all that follows. Officially I’m not supposed to worry because the evidence isn’t conclusive, but I do.”

I stora mängder, ja. Precis som allt annat…

Jag började läsa den där igår men hann bara första tre sidorna. Taubes skriver mycket bra men har en förmåga att kanske dra slutsatserna lite väl långt ofta.

”Good Calories, Bad Calories” är i alla fall värd att läsa.

Spridis wrote:
    I stora mängder, ja. Precis som allt annat…

Och vad är en ofarlig mängd?

Johan Otterström wrote:

Beror nog på under hur lång tidsperiod

Johan Otterström wrote:
    Tollesson wrote:
    Beror nog på under hur lång tidsperiod

Det är ju just det där som inte är klarlagt och som Taubes går igenom i artikeln. Jag har läst hela och den var bra. Jag gillar när Taubes presenterar vetenskapligt underlag men utan att avsluta med egna, tveksamma, hypoteser.

Eddie Vedder wrote:
    Det är ju just det där som inte är klarlagt och som Taubes går igenom i artikeln. Jag har läst hela och den var bra. Jag gillar när Taubes presenterar vetenskapligt underlag men utan att avsluta med egna, tveksamma, hypoteser.

Och då tänker jag, så lite som möjligt… ;-)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.