Artikel om LCHF och hälsorisker

Home Forums Kost och Näringslära Artikel om LCHF och hälsorisker

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

[http://www.expressen.se/halsa/1.2349851/larm-fettdieten-kan-vara-farlig]

Vad säger ni om det här? Jag har själv bara läst igenom den som hastigast men eftersom det känns som att det var länge sedan vi hade en riktigt hederlig LCHF-debatt här på brädan så tänkte jag spela djävulens advokat och skapa en tråd.

Själv är jag skeptisk mot forskningsrön som publiceras i kvällstidningar.

Vad säger ni andra?

Quote:
    Studien från Oxford University utfördes under fem dagar.

Står det i artikeln. Kan det verkligen ge nått med så kort tid på en studie. Kroppen behöver, vad jag har hört (minns inte var), ca 2 veckor för att ställa om sig till nya matvanor. så jag ger nog inte så mycket för den studien nej. :)

Jag inser precis att artikeln har några veckor på nacken. Jag fick för mig att den var ny. Sambon, som äter enligt LCHF, skickade en länk och verkade orolig för att hon skulle trilla av pinn eftersom att ”forskarna nu upptäckt att LCHF är farligt”.

Fan trot. Det är ju ändå expressen det handlar om och jag är rätt säker på att t ex Eddie Vedder skulle strimla den där studien vid fotknölarna, vilket han kanske redan gjort i någon sammanhang. Den är ju som sagt inte ny, studien.

Såvitt jag kan utröna finns det ingen länk till originalstudien heller i artikeln, vilket gör det svårt att säga bu eller bä om hur de gått tillväga.

Angående tillfälligt förändrade levervärden och blodfetter på en högfettkost kan det bero på att levern håller på att göra sig av med ett överskott av fett som den har samlat på sig under en tid av stort fruktosintag. Ska försöka gräva fram några länkar.

maskin wrote:
    Angående tillfälligt förändrade levervärden och blodfetter på en högfettkost kan det bero på att levern håller på att göra sig av med ett överskott av fett som den har samlat på sig under en tid av stort fruktosintag. Ska försöka gräva fram några länkar.

Kanoners! :)

Sambon har redan bokat tid hos läkaren på fredag. Man vet ju aldrig, hon kan ju vara dödligt sjuk till följd av det höga fettintaget de senaste månaderna.;) Typ. Eller inte.

Jon Larsson wrote:
    Såvitt jag kan utröna finns det ingen länk till originalstudien heller i artikeln, vilket gör det svårt att säga bu eller bä om hur de gått tillväga.

Så är det alltid i kvällspress, jag verkligen hatar det. Att de skriver om studierna på ett dåligt och överdrivet sätt kan jag på sätt och vis köpa, det är skvallertidningar och inget annat. Men att i alla fall referera på NÅGOT sätt, typ skriva studiens titel i alla fall, vore ju lite mindre oprofessionellt.

Men den ena studien är ju i alla fall en observationsstudie och där kan man aldrig säga att x ger y, det vill säga att lågkolhydratkost är farligt. Dessutom är det inte fråga om LCHF utan förmodligen kvintiler av kolhydratintag, kanske runt 30-40 hos de lägsta. Men nu gissar jag bara eftersom jag är slö och inte orkar vara studiedetektiv nu. :D

Jag har läst och lyssnat på flera författare/föreläsare i ämnet LCHF, och alla har sagt olika hur länge kroppen ställer om sig. Någon sagt någon vecka, Dahgren säger två veckor och samma säger Björn Ferry, så Oxford har nog inte läst på allt för mycket innan studien.

Dessutom har jag hört rykten att studien var beställd.

Tyler Durden wrote:
    Dessutom har jag hört rykten att studien var beställd.

Att en studie är finansierad från privata aktörer är mer regel än undantag. Det är inget som i sig gör resultaten ”köpta”. Problemet är väl då i så fall att andra saker inte får resurser att utforskas. Alltså den finansierade studien A behöver inte vara myglad men däremot är det ju automatiskt så att den eventuella studien B som ingen vill finansiera, och som skulle kunna vidga kunskapen, inte blir gjord alls.

Har snarare sett en undersökning som visade att ett ökat intag av fett minskade risken för typ 2 diabetes.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.