Aspartam

Home Forums Kost och Näringslära Aspartam

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • Author

Som dem flesta vet s

Bildas metanol, men i ytterst små mängder.
    Aspartam tycker jag personligen inte man ska vara rädd för, däremot sackarin.

Vernan wrote:
    Bildas metanol, men i ytterst små mängder.
    Aspartam tycker jag personligen inte man ska vara rädd för, däremot sackarin.

Jag brukar kunna hålla mig från ”synderna” så sockerfria drickor dricks ju inet så ofta.. så jag är inte rädd för några höga värden.. än.. :p Har inte sett sackarin i så många produkter.. I vilka livsmedel används den främst?

JECFA (en internationell expertgrupp) har fastställt ett acceptabelt dagligt intag (av aspartam) till 40 mg/kg kroppsvikt och dag
    Dvs. En person som väger 80kg bör inte överskrida 80 x 40 mg = 3200 mg / dag.
    En ”proteindrink” innehåller ca 54 mg. Det betyder att du måste dricka ca 60st drinkar ( nästan 2st 1-kg burkar om dan ) för att komma upp i den max tillåtna mängden 3200 mg / dag.

AndreasP wrote:
    JECFA (en internationell expertgrupp) har fastställt ett acceptabelt dagligt intag (av aspartam) till 40 mg/kg kroppsvikt och dag
    Dvs. En person som väger 80kg bör inte överskrida 80 x 40 mg = 3200 mg / dag.
    En ”proteindrink” innehåller ca 54 mg. Det betyder att du måste dricka ca 60st drinkar ( nästan 2st 1-kg burkar om dan ) för att komma upp i den max tillåtna mängden 3200 mg / dag.

shit man…:| Är det såpass mycket är det ju ”ingen” fara…:p Tack för ett bra svar! :)

Dr.squat wrote:
    Jag brukar kunna hålla mig från ”synderna” så sockerfria drickor dricks ju inet så ofta.. så jag är inte rädd för några höga värden.. än.. :p Har inte sett sackarin i så många produkter.. I vilka livsmedel används den främst?

Bordssötningsmedel.

Dr.squat wrote:
    ha någon sort beroendeframkallande effekt såsom socker har.

Nej.

Dr.squat wrote:
    … samt ha någon sort beroendeframkallande effekt såsom socker har.

Den där ”myten” har jag också hört talas om men jag har aldrig kunnat hitta någon vettig grundad info om det. Bara hört som sagt att ett högt intag ska leda till ökat ”sötsug” eller något sådant.

King Grub wrote:
    Nej.

Utveckla? :emo-thumb

Utveckla sj

King Grub wrote:
    Bordssötningsmedel.

Okej :)

Det visste jag inte om aspartam.. Som sagt det var en sak jag har hört bara.. Tack för svar!

King Grub wrote:
    Utveckla själv. Vilken beroendeframkallande effekt?

Aspartam ger ingen insulinfrisättning och ökar snarare mättnadskänslor än hungerkänslor.

Det är precis vad jag menar. Kan inte heller förstå varför det skulle ha en beroendeframkallande effekt, men det är en skröna som folk i min närhet gillar att sprida. Tänkte om du kanske hade hört något liknande eller om det kanske gjorts undersökningar om sådana effekter.

Ja, det har det, och det var därför jag svarade ”nej”, eftersom det inte finns sådana effekter visade. Internetskrönor finns det däremot.

King Grub wrote:
    Ja, det har det, och det var därför jag svarade ”nej”, eftersom det inte finns sådana effekter visade. Internetskrönor finns det däremot.

Gott då. :up:

”Light-l

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.