Aspartam

Home Forums Kost och Näringslära Aspartam

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • Author
    King Grub wrote:
    Du läste inte så noga, vad?

[http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf]

Den rapporten ser inte bekant ut.. Det var f

catat wrote:
    Den rapporten ser inte bekant ut.. Det var förmodligen inte samma? Ska kolla upp min (har den utskriven)

Aspartam har aldrig tidigare visat sig cancerframkallande.

King Grub wrote:
    Aspartam har aldrig tidigare visat sig cancerframkallande.

inte bevisat vad jag vet.. men det var ett himla skriveri i kv

catat wrote:
    varför nu cancer o aspartam skulle hänga ihop..?

Läs studien jag länkade till. Aspartam ger upphov till metanol, som i levern omvandlas till formaldehyd. Och formaldehyd har cancerpåverkan.

”After a thorough discussion of the epidemiologic, experimental, and other relevant data, the working group concluded that formaldehyde is carcinogenic to humans, based on sufficient evidence in humans and in experimental animals.”

Environ Health Perspect. 2005 Sep;113(9):1205-8. Meeting report: summary of IARC monographs on formaldehyde, 2-butoxyethanol, and 1-tert-butoxy-2-propanol.

Vin,

Ola Wallengren wrote:
    Vin, öl och sprit innehåller också små mängder metanol och naturligtvis etanol.

Ett av problemen med aspartam – i ”naturliga” produkter finns alltid etanol närvarande, ofta i mycket större mängder än metanol, men så är ju inte fallet med aspartam.

Vet en vän som har problem med att få barn med sin fru. Gick då på utredning och det första läkaren fråga var om han ätit anabola eller druckit mycket lightdrycker i sitt liv. Enligt läkaren var aspartanet inte bra om man vill ha familj en vacker dag. Men personligen så tror jag att är man en normalkonsument så är det ingen fara!

Jeppe wrote:
    Har skrivit och frågat Anna Skipper, återkommer ! :nerd:

Jag antar att hon inte har svarat? :)

smurfpucko wrote:
    Jag antar att hon inte har svarat? :)

Inte ett ljud !

jag

Baronen wrote:
    man kanske skulle köra med icas sockrade blandsaft istället för fun light.

Eller så dricker man vatten:emo-thumb

Bara för att aspartam eventuellt kan va farligt innebär det inte att socker helt plötsligt blivit hälsosamt;)

nej men det ger iaf inte cancer och f

Baronen wrote:
    socker

King Grub: I rapporten du länkat till antas att uppskattat dagligt intag av aspartam är 2-3 mg/kg kroppsvikt hos människor. Det sk. ADI-värdet i Europa är 40 mg/kg kroppsvikt. Har då de doser man testar faktisk betydelse? Vid lägsta dos säger man sig ha fått ett resultat som visar på ökningar av cancer, men att det inte har statistisk signifikans. Denna dos är ju också den enda som ligger i närheten av det man beräknar att folk får i sig. Har då studien relevans?

Viewing 14 posts - 31 through 44 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.