Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

Home Forums Kost och Näringslära Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #656178

    En studie som du antagligen inte ens läst själv utan bara hört om på radio – kallar du det ”otroligt mycket bevis”? Det gör inte jag, inte ens om det verkligen är en studie som säger det som nämns (vilket jag tvivlar på).

    #656179
    King Grub wrote:
    En studie som du antagligen inte ens läst själv utan bara hört om på radio – kallar du det ”otroligt mycket bevis”? Det gör inte jag, inte ens om det verkligen är en studie som säger det som nämns (vilket jag tvivlar på).

    Förutfattade meningar är jag inte mycket för. Nu har jag ärligt inte mer tid.

    Ha en trevlig helg!

    #656180

    Vadå förutfattade meningar – du kan knappast begära att alla som är intresserade av att veta vad du baserar dina yttranden på skall sitta och lyssna på ett radioprogram för att få reda på det. Ta dig tid och lägg fram referenserna, annars är risken stor att dina påståenden avfärdas. Det är hos den som påstår någon som bevisbördan ligger.

    #656181

    King Grub,

    Förutfattade meningar vet du alltså inte vad de är för något?

    Du skrev; ”En studie som du antagligen inte ens läst själv utan bara hört om på radio – kallar du det ”otroligt mycket bevis”?” – Där har du en förutfattad mening från din sida. Så nu vet du det, nu har jag lärt dig nånting. 1-0 till mig :P

    Tyvärr får du leva vidare ovetande om det jag sa stämmer eller ej och så jag lever vidare med risken att folk avfärdar min föregående skrift som skitsnack.

    P.S. Om jag var du skulle jag börja svara på PM f.ö.

    #656182

    Hittade lite relaterad information kring det trådskaparen tog upp.

    [http://www.kostdoktorn.se/lika-dieter-lika-bra]
    [http://www.kostdoktorn.se/aktuellt-gor-bort-sig]
    [http://www.kostdoktorn.se/mailbombad-redaktor-backar]

    För att hitta referenser på mitt påstående sök på google på:
    National Institutes of Health (NIH) Diet Composition and Energy Balance

    Så borde ni hitta det.

    Nu måste jag sova!

    #656183

    Oj, här händer grejor

    Så skönt att många har en sådan vänlig ton mot varandra… Leve välviljan och kärleken :|

    Iaf kul att inlägget debatteras… Det är väl därför man postar ett inlägg?

    #656184
    sid wrote:
    Där har du en förutfattad mening från din sida

    Nej, den är inte förutfattad… Du har förankrat den med 70 inlägg.

    Hade du läst studien, hade du väl kunnat presentera den? Jag vill se den, inte höra på Coleman eller vem det nu är surra i radio.

    sid wrote:
    P.S. Om jag var du skulle jag börja svara på PM f.ö.

    Jag svarar på PM som rör modereringen av forumet.

    #656185

    Här rättar sig aktuellt:
    [youtube=]

    Här yttrar sig Christian Berne, prof. i medicin. Verksam vid: UPPSALA UNIVERSITET Institutionen för medicinska vetenskaper, Endokrin diabetes och metabolism.

    [http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1622522]

    #656186

    Jaha?

    #656187
    King Grub wrote:
    Jaha?

    Lägger bara in lite matreal som har med ämnet att göra. Hoppas Drottning glupsk inte har något problem med det.

    #656188

    Viktminskning handlar ju inte bara om fett, utan till största delen vatten faktiskt och här gör det skillnad om man äter mest protein eller kolhydrater.
    En kroppsbyggare som toppar sig inför tävling tappar ofta upp emot 10kg i vikt sista månaden…det är inte enbart fett och förmodligen inte hälften heller.
    Visst det mixtras mycket med annat, men vi ska ha klart för oss att gå ner i vikt inte enbart handlar om fett.

    #656189

    Det fanns en olympisk brottare som vann guld i flera olika viktklasser i samma tävling genom att sätta sig i bastun och svetta ner sig åtskilliga kilon till invägningen. Viktnedgång, naturligtvis, men en helt syntetisk sådan (kilona återkommer när man hydrerar sig). I övrigt förstår jag inte all uppståndelse.

    Det är givet att alla dieter fungerar kortvarigt genom att de reducerar kalorierna. Vad man drar ner på (fett, kolhydrater eller proteiner i olika proportioner) spelar naturligtvis ingen roll. Vad som är poängen är att olika dieter har olika bra compliance (följsamhet). Det är lättare att följa en diet med lågt kolhydratinnehåll därför att kolhydrater triggar aptiten (chips och godis äter de flesta tills det tar slut!).

    På åttiotalet var det ytterst poppis med lågfett- och lågproteindieter. Man skulle äta frukt och grönsaker, enbart. Klart mannekängerna gick ner i vikt, men det krävde en stenhård disciplin och ständig hunger. På det sättet är högfett och proteindieterna bättre därför att de mättar bättre.

    #656190
    Bashful_Bob wrote:
    Vad man drar ner på (fett, kolhydrater eller proteiner i olika proportioner) spelar naturligtvis ingen roll.

    Förutom hälsoaspekter.

    Viktminskning skall vara hälsosam, annars kan det ju kvitta. Hur bra vore en diet som försämrar blodfetter och äter upp dina muskler, t.ex.?

    #656191
    mikaelj wrote:
    Förutom hälsoaspekter.

    Viktminskning skall vara hälsosam, annars kan det ju kvitta. Hur bra vore en diet som försämrar blodfetter och äter upp dina muskler, t.ex.?

    Det är naturligtvis som du säger. Hur hälsosamt det är att maximera sin muskelmassa, det är en annan fråga. De flesta bodybuilders är, efter vad jag förstått, inte särskilt intresserade av att leva hälsosamt utan ute efter att bli så stora som möjligt. Det omvända gäller för kvinnliga fotomodeller och mannekänger. Jag däremot ansluter mig till den stora majoriteten här på forumet som nog ser på fysisk träning som en del av ett hälsosamt leverne.

    #656192
    Bashful_Bob wrote:
    Det är naturligtvis som du säger. Hur hälsosamt det är att maximera sin muskelmassa, det är en annan fråga. De flesta bodybuilders är, efter vad jag förstått, inte särskilt intresserade av att leva hälsosamt utan ute efter att bli så stora som möjligt. Det omvända gäller för kvinnliga fotomodeller och mannekänger. Jag däremot ansluter mig till den stora majoriteten här på forumet som nog ser på fysisk träning som en del av ett hälsosamt leverne.

    Hrm, nu kanske du missuppfattade mig.

    Jag skulle snarare säga att de som tränar och använder kroppen är de som är mest hälsosamma: de går inte gärna ner i muskler, och får för det mesta i sig en balanserad (näringsmässigt) kost som får dem att må bra.

    Den andra gruppen, däremot, verkar vara betydligt mer intresserad av att vara tunn. Oavsett varifrån den tunnheten kommer. Den viktfixeringen ser vi även här ser jag i vissa trådar, och det är verkligen helt hemskt att läsa — oftast verkar det ha att göra med att kass självkänsla. Sett filmen Requiem for a Dream, eller för den delen valfritt kvinnomagasin?

    Svält och bli av med muskler? Sure, så länge siffran på vågen är mindre än innan!

    Vill man bara gå ner i vikt kan man ju kapa ett ben liksom…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.