Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

Home Forums Kost och Näringslära Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #656193
    mikaelj wrote:
    Hrm, nu kanske du missuppfattade mig.

    Jag skulle snarare säga att de som tränar och använder kroppen är de som är mest hälsosamma: de går inte gärna ner i muskler, och får för det mesta i sig en balanserad (näringsmässigt) kost som får dem att må bra.

    Den andra gruppen, däremot, verkar vara betydligt mer intresserad av att vara tunn. Oavsett varifrån den tunnheten kommer. Den viktfixeringen ser vi även här ser jag i vissa trådar, och det är verkligen helt hemskt att läsa — oftast verkar det ha att göra med att kass självkänsla. Sett filmen Requiem for a Dream, eller för den delen valfritt kvinnomagasin?

    Svält och bli av med muskler? Sure, så länge siffran på vågen är mindre än innan!

    Vill man bara gå ner i vikt kan man ju kapa ett ben liksom…

    Jag arbetar på en psykiatrisk klinik, bland annat med anorektiker. Jag har sett med egna ögon vad den här kroppsfixeringen kan ställa till med…

    #656194

    Inte hittat den studie jag pratade om.

    Dock behandlar denna träff samma sak, 15TH European Congress on Obesity, 2007.

    #656195
    sid wrote:
    Inte hittat den studie jag pratade om.

    Dock behandlar denna träff samma sak, 15TH European Congress on Obesity, 2007.

    Har skummat igenom det hundratal abstrakt du hänvisar till men inte stött på något som överensstämmer med ditt påstående. Skulle du kunna ge en mer specifik källhänvisning?

    #656196
    MBW wrote:
    Har skummat igenom det hundratal abstrakt du hänvisar till men inte stött på något som överensstämmer med ditt påstående. Skulle du kunna ge en mer specifik källhänvisning?

    Här –> [http://www.nature.com/ijo/archive/index.html?showyears=2009-2007-#y2007]

    Men du måste registrera dig.

    Kort:

    A study assessed the long term effects of a high protein diet (double the recommended intake) on weight loss.

    The study’s 49 overweight participants followed a very low calorie diet for 6 weeks to promote rapid weight loss. The participants where then placed on a maintenance diet for another 12 weeks.

    Those placed on the high protein diet got at least 35% of their daily calories from protein. Another group was placed on a diet that contained the same calories but much lower percentage.

    Results showed that the group who followed the high protein diet kept off all the body fat that they lost in the first six weeks, whereas the high-carb group gained a significant proportion of their weight back.

    #656197
    sid wrote:
    Här –> [http://www.nature.com/ijo/archive/index.html?showyears=2009-2007-#y2007]

    Men du måste registrera dig.

    Kort:

    A study assessed the long term effects of a high protein diet (double the recommended intake) on weight loss.

    The study’s 49 overweight participants followed a very low calorie diet for 6 weeks to promote rapid weight loss. The participants where then placed on a maintenance diet for another 12 weeks.

    Those placed on the high protein diet got at least 35% of their daily calories from protein. Another group was placed on a diet that contained the same calories but much lower percentage.

    Results showed that the group who followed the high protein diet kept off all the body fat that they lost in the first six weeks, whereas the high-carb group gained a significant proportion of their weight back.

    Ja, men frågan är om de i lågproteingruppen gick ner lika mycket och lika snabbt med lika stort underskott? Det där antyder ju enbart att det var lättare att hålla vikten efter viktnedgång. Efteråt fanns det väl ingen kontroll på energiintag antar jag?

    #656198

    Vad heter studien?

    Det där är ett citat från ett forum.

    Du måste ange referenser.

    Är studien ens granskad och publicerad?

    Är det där dina ”otroligt mycket bevis”?

    #656199

    Jag hittar bara opublicerade presentationer från en kongress?

    #656200
    King Grub wrote:
    Vad heter studien?

    Det där är ett citat från ett forum.

    Du måste ange referenser.

    Är studien ens granskad och publicerad?

    Är det där dina ”otroligt mycket bevis”?

    Sa just att detta inte var studien jag letar efter. Har du problem med mig kan du ta det över PM så slipper alla andra se ditt konstanta PMS.

    #656201
    sid wrote:
    Sa just att detta inte var studien jag letar efter. Har du problem med mig kan du ta det över PM så slipper alla andra se ditt konstanta PMS.

    Utan att på något vis ta ställning i sakfrågan, skulle jag råda Sid att, trots den enorma arbetsbelastningen, vårda språket och hålla en snygg nivå. Andra ska inte lida för att du är trött.

    #656202

    Janpeter Sangborn, Jag ursäktar språket men ibland känns det som om King Grub medvetet spelar dum för att sätta igång mig. Mest troligen min trötthet som spelar spratt bara.

    OM man läser vad jag skriver så är det ju klart att detta inte var studien jag menade och jag letar ärligt efter den… Förstår inte hur jag kan ha tappat bort den. Får lyssna på radioshowen igen efter exakta namnet.

    #656203

    Jag såg att det inte var den studie du först letade efter.

    Men! Faktum kvarstår: du ger ju inte referenser till den där heller!!! Det där är ingen studie, utan ett citat från ett foruminlägg. Jag hittar inte studien – bara en presentation från en kongress. Du måste ange referenser! Vad heter studien? Var och när är den publicerad?

    Det är alltså inga konstiga krav, utan det är så man anger referenser. Citat från ett forum duger inte. Det är inte att ha problem med dig, som du uttrycker det, utan med innehållet i inlägget jag citerade. Jag begär med information, helt enkelt. Den du ger, är undermålig.

    #656204
    King Grub wrote:
    Jag såg att det inte var den studie du först letade efter.

    Men! Faktum kvarstår: du ger ju inte referenser till den där heller!!! Det där är ingen studie, utan ett citat från ett foruminlägg. Jag hittar inte studien – bara en presentation från en kongress. Du måste ange referenser! Vad heter studien? Var och när är den publicerad?

    Det är alltså inga konstiga krav, utan det är så man anger referenser. Citat från ett forum duger inte. Det är inte att ha problem med dig, som du uttrycker det, utan med innehållet i inlägget jag citerade. Jag begär med information, helt enkelt. Den du ger, är undermålig.

    Helt ärligt behöver jag inte göra nånting. Dock ska jag försöka och försöker hitta bevis som ska få dig att vara nöjd. Men nej jag är inte obligerad på något sätt att leverera nånting av det du ber om. Det står inte under forumets regler och därför är det så. Vill du ändra det (du är väl moderator eller nåt) så är det väl bara ändra reglerna för yttrandefriheten på forumet?

    Något du misslyckas med katastrofalt som ”arbetetare” på det här forumet är att bemöta mig med en trevlig attitid och det är synd.

    Jag ska dock göra mitt yttersta på den lilla tid jag har till övers att hitta bra öppna referenser till dig om att protein har positiva egenskaper på kroppssammansättningen (läs mindre fett mer muskler) på kaloribalans alt. samma kcal värde men andra e% som en diet med högre mängd kolhydrater.

    Under tiden kan du fundera på varför vissa sätt att ”dieta” är mer populära än andra hos de som är kunniga och framgångsrika inom bodybuilding och närliggande. Ett tips – Oftast för att de funkar helt enkelt och bättre än de andra varianterna. Trail and error är ett konsept jag adapterar till stor del i mitt arbete och därav till stor del är grunden till min åsikt och kunskap. Men det finns studier på det också.

    Hög protein brukar vara en ”standard” inom det ämnet vi diskuterar, hälsa, bodybuilding, fråga dig själv varför. Kom inte med något förslag att att proteinätande skulle vara suggestion eller dylikt för det är bara tomt babbel.

    #656205

    Du har helt rätt – du behöver inte. Men då saknar informationen du presenterar det värde du försöker vidhålla att den har. Då bör du inte använda termer som ”otroligt mycket bevis”, när du i själva verket inte kan/vill/har tid att lägga fram ett enda av dessa bevis.

    #656206
    King Grub wrote:
    Du har helt rätt – du behöver inte. Men då saknar informationen du presenterar det värde du försöker vidhålla att den har. Då bör du inte använda termer som ”otroligt mycket bevis”, när du i själva verket inte kan/vill/har tid att lägga fram ett enda av dessa bevis.

    Otroligt mycket bevis kan direkt relateras enligt mig till hur absoluta majoriteten av folk med ett bra resultat dietar inom våran subkultur bodybuilding och dyl. Dock vet jag att jag inte riktigt framställde det jag sa på det sättet och därför ska jag försöka hitta bra studier på exakt det jag sa. Då jag vet att de finns :up:

    #656207
    sid wrote:
    Otroligt mycket bevis kan direkt relateras enligt mig till hur absoluta majoriteten av folk med ett bra resultat dietar inom våran subkultur bodybuilding och dyl. Dock vet jag att jag inte riktigt framställde det jag sa på det sättet och därför ska jag försöka hitta bra studier på exakt det jag sa. Då jag vet att de finns :up:

    Du kan säkert hitta en hel del till fördel för högproteindieter och där tror jag inte många har någon annan uppfattning. Däremot så känner jag inte till någon studie på rak arm som hållt på under en längre tidsperiod där energiintaget faktiskt har varit kontrollerat (och gärna justernat för TEF) där man sedan kan säga att det är skillnader på en isokalorisk kost mellan medel och högt protenintag. Dessutom uppkommer ju alltid frågan vad man ersätter proteinet med och tvärt om. Är det fett eller kolhydrater och vad är det då som gör effekten.
    Det är helt enkelt för resurskrävande att kontrollera matintag och försökspersoner under så lång tid så att man kan få några riktigt relevanta resultat.
    Jag förväntar mig inte att du skall plocka fram en sådan studie, du får gärna eftersom jag då har glömt eller missat den men det ändrar liksom inte på så mycket för det finns egentligen ingen riktig kontrovers. Högproteindieter är effektiva och de flesta som vet om det använder dem.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.