Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

Home Forums Kost och Näringslära Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #656208
    sid wrote:
    Att öka proteinet och sänka kolhydraterna finns det otroligt mycket bevis för idag att det ger vikt minskning trots att totala kalori intaget är konstant.

    Det finns free living studier som visar att om man höjer proteindelen så genererar det en större viktminskning trots att man kanske rapporterar ett likvärdigt energiintag dieterna emellan. Vilket är ett problem med free living studier just att det är frågan om självrapportering där man ej har någon kontroll över det faktiska matintaget.

    Det som det handlar om är att dieten med högre proteinintag ger mer mättnad och därmed lägre matintag vilket genererar större viktminskning inget annat. Den ökade TEF:en har en lite påverkan men inte mycket.

    Quote:
    In studies in which protein intake was held constant and fat was substituted for carbohydrate, the difference in 24-h energy expenditure between the high-carbohydrate and high-fat diets was not different from zero (: –19 ± 54 kcal/d). However, as clearly stated in our review, when the protein intake was not held constant but rather increased from 15% to 30–35% of energy, 24-h energy expenditure did increase. We determined, however, that the increase would be only 41 kcal/d for a 1500-kcal/d energy-restricted diet. This would only increase weight loss by 0.04 kg/wk, or 0.44 kg over a 12-wk course of weight-loss treatment. It should be noted that this is less than the 95 kcal/d calculated theoretically by Feinman and Fine, and it has the advantage of being based on experimental data. Thus, we do not disagree with Feinman and Fine from the perspective of pure thermodynamics; in fact, we presented evidence at the whole-body level that supports their point. However, we found the experimentally measured differences in 24-h energy expenditure, between subjects who followed a high-protein diet compared with those who followed a high-carbohydrate diet, to be too small to satisfactorily account for the differences in weight loss observed after 12 wk of treatment with these 2 diets. Thus, this is not a plausible mechanism to account for the observed increased weight loss

    Reply to AH Manninen and to RD Feinman and EJ Fine
    American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1446, November 2004

    Här kommer en metabolic ward studie där överviktiga fick äta två olika lågkaloridieter under 64 dagar en med endast protein och en med hälften protein hälften kolhydrater. Proteindieten förlorade 21,1kg och den mixade dieten förlorade 23,5kg. Ingen fördel för dom som åt mer protein alltså trots dessutom en mycket högre ketonproduktion, ett argument som lowcarb-anhängare brukar använda som argument att en lågkolhydratkost ger en metabol fördel.

    Quote:
    Obese individuals maintained for 64 days on either of two low-calorie diets (600-800 kcal/day), consisting of protein alone or protein plus carbohydrate, varied widely in the extent of their cumulative nitrogen deficits. Rates of weight loss showed little correlation with rates of nitrogen loss after the first 28 days of the study. The low-calorie diet consisting entirely of protein increased blood beta-hydroxybutyrate concentrations far more than did a diet consisting of equal parts of protein and carbohydrate. The diet which consisted almost entirely of protein did not spare body protein better or induce a greater rate of weight loss than did the mixture of protein and carbohydrate.

    Metabolic effects of substituting carbohydrate for protein in a low-calorie diet: a prolonged study in obese patients.
    Int J Obes. 1981;5(3):231-6.

    En metabolic ward studie och inte en free living.

    Någon som har tillgång till fullängdaren förresten, jag har bara haft tillgång till en som gått igenom studien därav viktangivelserna.

    sid wrote:
    I radioshowen nämns exakt vilken studie det är och refs. om jag inte miss minner mig.

    (Annars skulle jag inte länka till den).

    Dom nämner ingen studie vad jag kan höra iaf men studien dom pratar om var en free living iaf.

    Kan ju vara den här men den verkar inte vara publicerad ännu.

    Protein OverFeeding Effect on Body Weight
    [http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00565149?term=PROtein+OverFeeding+Effect+on+Body+Weight&rank=1]

    eller den här som inte heller verkar vara publicerad

    Effects of Diet Changes on Metabolism
    [http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00523627?term=PROtein+OverFeeding+Effect+on+Body+Weight&rank=2]

    #656209
    Steinbach wrote:
    Det finns free living studier som visar att om man höjer proteindelen så genererar det en större viktminskning trots att man kanske rapporterar ett likvärdigt energiintag dieterna emellan. Vilket är ett problem med free living studier just att det är frågan om självrapportering där man ej har någon kontroll över det faktiska matintaget.

    Det som det handlar om är att dieten med högre proteinintag ger mer mättnad och därmed lägre matintag vilket genererar större viktminskning inget annat. Den ökade TEF:en har en lite påverkan men inte mycket.

    Reply to AH Manninen and to RD Feinman and EJ Fine
    American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1446, November 2004

    Här kommer en metabolic ward studie där överviktiga fick äta två olika lågkaloridieter under 64 dagar en med endast protein och en med hälften protein hälften kolhydrater. Proteindieten förlorade 21,1kg och den mixade dieten förlorade 23,5kg. Ingen fördel för dom som åt mer protein alltså trots dessutom en mycket högre ketonproduktion, ett argument som lowcarb-anhängare brukar använda som argument att en lågkolhydratkost ger en metabol fördel.

    Metabolic effects of substituting carbohydrate for protein in a low-calorie diet: a prolonged study in obese patients.
    Int J Obes. 1981;5(3):231-6.

    En metabolic ward studie och inte en free living.

    Någon som har tillgång till fullängdaren förresten, jag har bara haft tillgång till en som gått igenom studien därav viktangivelserna.

    Dom nämner ingen studie vad jag kan höra iaf men studien dom pratar om var en free living iaf.

    Kan ju vara den här men den verkar inte vara publicerad ännu.

    Protein OverFeeding Effect on Body Weight
    [http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00565149?term=PROtein+OverFeeding+Effect+on+Body+Weight&rank=1]

    eller den här som inte heller verkar vara publicerad

    Effects of Diet Changes on Metabolism
    [http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00523627?term=PROtein+OverFeeding+Effect+on+Body+Weight&rank=2]

    Pratat med de på RX muscle och just den studien är inte publicerad. Den är ganska unik i sin utformning då de har lagt till kalorier och inte tagit bort. Folk får äta PRECIS som de gjorde innan de enda de gjorde var att lägga till två kolhydratsdrycker eller två proteindrycker per dag (WPI) samt att i dryckerna fanns en markör som man kunde spåra i urin så de kunde se om personerna verkligen drack dryckerna.

    Studien kommer tas upp igen i nästa radioshow mest troligen där de kommer göra hänvisning så man kan komma åt studien i dess helhet.

    Utöver det är proteinets TEF tillräckligt bevis i sig tycker jag för att det ska vara bättre än kolhydrater i en diet. Dvs. att höja E% på protein.

    #656210
    sid wrote:
    Pratat med de på RX muscle och just den studien är inte publicerad. Den är ganska unik i sin utformning då de har lagt till kalorier och inte tagit bort. Folk får äta PRECIS som de gjorde innan de enda de gjorde var att lägga till två kolhydratsdrycker eller två proteindrycker per dag (WPI) samt att i dryckerna fanns en markör som man kunde spåra i urin så de kunde se om personerna verkligen drack dryckerna.

    Studien kommer tas upp igen i nästa radioshow mest troligen där de kommer göra hänvisning så man kan komma åt studien i dess helhet.

    Utöver det är proteinets TEF tillräckligt bevis i sig tycker jag för att det ska vara bättre än kolhydrater i en diet. Dvs. att höja E% på protein.

    Ja man kan se att dom intar dryckerna men inte hur dom äter i övrigt. Som jag sa så leder ett högre proteinintag till bättre mättnad och kan i det fallet göra att deltagarna äter mindre i övrrigt.

    Proteinets TEF har inte så stor påverkan som du kan se av de studierna jag länkade till ovan utan det är frågan om påverkan på mättnad och därmed lägre energiintag.

    Metabolic ward studien jag hänvisade till ovan än om det var lågkaloridieter det var frågan om så hade proteingruppen dubbelt så högt intag men ändå fick den mixade gruppen med lägre proteinintag en liten större viktnedgång.

    Sen kan du ju läsa Buchholz och Schoellers kommentarer ovan.

    Proteinintaget är viktigt på en diet men det behöver inte vara på bekostnaden av kolhydrater.

    Om man ser till TEF-aspekten kommer en diet hög på protein och kolhydrater ha en högre TEF än en diet hög på protein och fett.

    Inte för att bli allt för konspiratorisk som många i LCHF-världen är men Scott Connelly som propagerar för studien i intervjun har ju ganska mycket att tjäna på att folk ökar sitt intag av proteindrinkar då han är grundaren ut av MET-RX.

    Quote:
    However Connelly is best known as the creator of MET-Rx, one of the world’s best selling dietary supplements.

    [http://en.wikipedia.org/wiki/A._Scott_Connelly]

    #656211
    Steinbach wrote:
    Proteinintaget är viktigt på en diet men det behöver inte vara på bekostnaden av kolhydrater.

    Jag tror vi är överenns i pricip allt här :emo-thumb

    Ditt ovanstående citat är dock det folk tycker olika om tror jag. Vad är exakt ”på bekostnad” tex. e% p 60 k 30 f 10 är det det? Eller är 70 20 10 det osv.

    Vart gränsen går är subjektivt då jag inte vet om en studie som visar gränsen.

    #656212
    sid wrote:
    Jag tror vi är överenns i pricip allt här :emo-thumb

    Ditt ovanstående citat är dock det folk tycker olika om tror jag. Vad är exakt ”på bekostnad” tex. e% p 60 k 30 f 20 är det det? Eller är 70 20 20 det osv.

    Vart gränsen går är subjektivt då jag inte vet om en studie som visar gränsen.

    Gränsen går tydligen vid ett totalintag på110%, hur som helst… Blir man inte tjock då?:D

    #656213
    sid wrote:
    jag tror vi är överenns i pricip allt här :emo-thumb

    ditt ovanstående citat är dock det folk tycker olika om tror jag. Vad är exakt ”på bekostnad” tex. E% p 60 k 30 f 20 är det det? Eller är 70 20 20 det osv.

    Vart gränsen går är subjektivt då jag inte vet om en studie som visar gränsen.

    60+30+20=?
    70+20+20=?

    ;)

    #656214
    Jorgen wrote:
    60+30+20=?
    70+20+20=?

    ;)

    Uppenbarligen ligger jag för högt på proteinet och lågt på kolhdraterna :)

    ps. fixat

    #656215
    sid wrote:
    Jag tror vi är överenns i pricip allt här :emo-thumb

    Ditt ovanstående citat är dock det folk tycker olika om tror jag. Vad är exakt ”på bekostnad” tex. e% p 60 k 30 f 10 är det det? Eller är 70 20 10 det osv.

    Vart gränsen går är subjektivt då jag inte vet om en studie som visar gränsen.

    Man bestämmer ett proteinintag baserat på gram protein per kg kroppsvikt och hur mycket protein per kg kroppsvikt det blir varierar beronde på kön, kroppsvikt (fettvikt) och aktivitet.

    Det kan alltså bli olika E% protein beroende på ovanstående faktorer.

    Och proteinintaget under isokaloriska förhållanden påverkar inte viktnedgången nämnvärt utan det har mer och gör med att spara fettfri massa

    #656216

    Tillägg

    Energiintaget är ju också en stor faktor vad gäller hur stort proteinintaget ska vara, då gällande påverkan på den fettfria massan.

    #656217
    Steinbach wrote:
    Man bestämmer ett proteinintag baserat på gram protein per kg kroppsvikt och hur mycket protein per kg kroppsvikt det blir varierar beronde på kön, kroppsvikt (fettvikt) och aktivitet.

    Det kan alltså bli olika E% protein beroende på ovanstående faktorer.

    Och proteinintaget under isokaloriska förhållanden påverkar inte viktnedgången nämnvärt utan det har mer och gör med att spara fettfri massa

    Tror du missförstod mitt tidigare inlägg totalt. I övrigt var frågan retorisk och till för att folk skulle tänka efter själv, sökte inte ett ”svar”.

    #656218

    Inte studien jag tänkte på men intressant oavsett,

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17622289]

    Quote:
    A randomized trial of a hypocaloric high-protein diet, with and without exercise, on weight loss, fitness, and markers of the Metabolic Syndrome in overweight and obese women.

    Meckling KA, Sherfey R.
    Department of Human Health and Nutritional Sciences, University of Guelph, Guelph, ON N1G 2W1, Canada. [mailto:kmecklin@uoguelph.ca]
    The purpose of this study was to examine the effects of 3:1 and 1:1 carbohydrate to protein ratios, hypocaloric diets with and without exercise, and risk factors associated with the Metabolic Syndrome in overweight and obese Canadian women. Groups were designated as control diet (CON), control diet with exercise (CONEx), high-protein (HP), or high-protein with exercise (HPEx). Free-living women from the Guelph community were studied in a university health and fitness facility. The participants were 44 of 60 overweight and obese women who had been randomized to the 4 weight-loss programs. Habitual diets of the subjects were energy restricted and were to contain either a 1:1 or 3:1 ratio of carbohydrate to protein energy. Subjects either exercised 3 times/week or maintained their normal level of activity for 12 weeks. The main outcome measures were weight loss, blood lipids, blood pressure, insulin, body composition, nitrogen balance, fitness, and resting energy expenditure. All groups lost weight over the 12 week period: -2.1 kg for the CON group, -4.0 kg in the CONEx group, -4.6 kg in the HP group, and -7.0 kg in the HPEx. All participants exhibited improved body composition, decreased blood pressure, and decreased waist and hip circumference. Actual diets consumed by the subjects contained ratios of carbohydrate to protein of 3.0:1, 2.7:1, 1.5:1, and 0.96:1 for the CON, CONEx, HP, and HPEx groups, respectively. Cardiovascular fitness improved in both exercise groups. There were no changes in resting energy expenditure. No adverse events were reported. Significant changes in blood lipids included decreased total cholesterol in the HP and CONEx groups, decreased low-density lipoprotein cholesterol in the HP group only, and decreased blood triglycerides in the HPEx group only. High-density lipoprotein cholesterol, fasting blood glucose, and fasting insulin levels were unaltered by diet or exercise. A high-protein diet was superior to a low-fat, high-carbohydrate diet either alone or when combined with an aerobic/resistance-training program in promoting weight loss and nitrogen balance, while similarly improving body composition and risk factors for the Metabolic Syndrome in overweight and obese Canadian women.

    #656219
    sid wrote:
    Inte studien jag tänkte på men intressant oavsett,

    [http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17622289]

    Ja visst är den intressant men resultaten gällande påverkan på viktnedgången kommer med största sannolikhet genom att de med högre proteinintag ätit mindre energi och det var en free living studie så det är omöjligt att kontrollera energiintaget och att de verkligen låg på samma energiunderskott.

    Till skillnad mot studien jag angav tidigare som var strikt kontrollerad och där gruppen som åt den dubbla mängden protein inte fick någon bättre viktnedgång.

    Ännu en metabolic ward studie där det ej var någon skillnad på fettviktsnedgång dock så påverkades den fettfria massan negativt av dieten med lägre proteinintag (precis som i din studie ovan) men det påpekade jag tidigare.

    Quote:
    The aim of the study was to investigate the effects of two hypocaloric (800-kcal) diets on body weight reduction and composition, insulin sensitivity, and proteolysis in 25 normal glucose-tolerant obese women. The two diets had the following composition: 45% protein, 35% carbohydrate (CHO), and 20% fat (HP diet, 10 subjects), and 60% CHO, 20% protein, and 20% fat (HC diet, 15 subjects); both lasted 21 days. A euglycemic hyperinsulinemic (25 mU/kg/h) clamp lasting 150 minutes combined with indirect calorimetry was performed before and after the diet. Both diets induced a similar decrease in body weight and fat mass (FM), whereas fat-free mass (FFM) decreased only after the HC diet. 3-Methylhistidine (3-CH3-HIS) excretion was reduced by 48% after the HP diet and remained unchanged after the HC diet (P < .05). A significant correlation was found between the changes in FFM and in 3-CH3-HIS excretion after the diet (rs = .50, P < .02). Blood glucose remained unchanged, while insulin decreased in both diets. Free fatty acids (FFA) significantly increased only after the HC diet (P < .05). During the clamp period, glucose disposal and glucose oxidation significantly increased after the HP diet and significantly decreased after the HC diet. Opposite results were found when measuring lipid oxidation. In conclusion, our experience suggests that (1) a hypocaloric diet providing a high percentage of natural protein can improve insulin sensitivity; and (2) conversely, a hypocaloric high-polysaccharide-CHO diet decreases insulin sensitivity and is unable to spare muscle tissue.

    Hypocaloric high-protein diet improves glucose oxidation and spares lean body mass: comparison to hypocaloric high-carbohydrate diet
    Metabolism. 1994 Dec;43(12):1481-7.

    #656220
    Steinbach wrote:
    Ja visst är den intressant men resultaten gällande påverkan på viktnedgången kommer med största sannolikhet genom att de med högre proteinintag ätit mindre energi och det var en free living studie så det är omöjligt att kontrollera energiintaget och att de verkligen låg på samma energiunderskott.

    Till skillnad mot studien jag angav tidigare som var strikt kontrollerad och där gruppen som åt den dubbla mängden protein inte fick någon bättre viktnedgång.

    Ännu en metabolic ward studie där det ej var någon skillnad på fettviktsnedgång dock så påverkades den fettfria massan negativt av dieten med lägre proteinintag (precis som i din studie ovan) men det påpekade jag tidigare.

    Hypocaloric high-protein diet improves glucose oxidation and spares lean body mass: comparison to hypocaloric high-carbohydrate diet
    Metabolism. 1994 Dec;43(12):1481-7.

    Tack för infon men jag kan också läsa studien och dra egna slutsatser det du säger är en uppenbar möjlighet och hoppas alla lätt drar den slutsatsen själva. Tror inte du behöver ”läxa upp / lära ut” här :)

    #656221
    sid wrote:
    Tack för infon men jag kan också läsa studien och dra egna slutsatser det du säger är en uppenbar möjlighet och hoppas alla lätt drar den slutsatsen själva. Tror inte du behöver ”läxa upp / lära ut” här :)

    Jag läxar inte upp någon dock så är det ju du som kommer med påståendet att en ökad proteinandel trots likvärdigt energiintag leder till viktminskning. När själva huvudmekanismen till viktnedgången är ett ändrat energiintag till följd av den ökade proteindelen, alltså ej ett likvärdigt energiintag.

    Eller har jag missförstått?

    sid wrote:
    Att öka proteinet och sänka kolhydraterna finns det otroligt mycket bevis för idag att det ger vikt minskning trots att totala kalori intaget är konstant.
    #656222
    Quote:
    A group of 16 obese patients with type 2 diabetes was advised on a low-carbohydrate diet, 1800 kcal for men and 1600 kcal for women, distributed as 20 % carbohydrates, 30 % protein and 50 % fat. Fifteen obese diabetes patients on a high-carbohydrate diet were control group. Their diet, 1600-1800 kcal for men and 1400-1600 kcal for women, consisted of approximately 60 % carbohydrates, 15 % protein and 25 % fat.
    Quote:
    After 6 months the mean changes in the low-carbohydrate group and the control group respectively were (+/-SD): fasting blood glucose (f-BG): -3.4+/-2.9 and -0.6+/-2.9 mmol/l; HBA1c: -1.4+/-1.1 % and -0.6+/-1.4 %; Body Weight: -11.4+/-4 kg and -1.8+/-3.8 kg; BMI: -4.1+/-1.3 kg/m_ and -0.7+/-1.3 kg/m

    Nielsen JV, Jönsson E, Nilsson AK. Lasting improvement of hyperglycaemia and bodyweight: low-carbohydrate diet in type 2 diabetes–a brief report. Upsala Journal of Medical Sciences. 2005;110(1):69-73.

    Point proven:emo-thumb

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.