Home › Forums › Kost och Näringslära › äta efter gym när man är mätt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 september, 2010 at 14:47 #55390Anonym anvandareMember23 september, 2010 at 14:49 #141432Anonym anvandareMember
Om du väntar någon timme gör det nog inget. Vasslen stimulerar muskelproteinsyntesen och maten från tidigare tas fortfarande upp och motverkar nedbrytningen. Det gissar jag i alla fall.
När aptiten återvänt litegrann kan du ju ta en drink till, blandad med mjölk eller så. Och så middag i vanlig ordning ikväll. Cred till dig som klarade passet i alla fall. Jag hade fått spykänslor av hård träning så tätt inpå en kebabtallrik.
23 september, 2010 at 16:05 #141433Anonym anvandareMemberJag kör eaa före och efter träning, ibland kan det sedan gå en till två timmar innan jag äter, då blir det ett rejält mål. Förmodligen inte optimalt. Borde man slänga in en proteinshake när man kommer hem ca15min efter träningen, eller räcker det med eaa´n som jag intar före och efter för att sedan äta en till två timmar senare?
De gånger det blir såhär har jag ätit en större måltid runt två timmar innan träningen.
23 september, 2010 at 16:14 #141434Anonym anvandareMemberHar du en större måltid 2h innan träning så skall det räcka, om du anser att en stor måltid är vad jag anser vara en stor måltid… och du skulle säkert kunna skippa EAA om du känner att ekonomin tryter. Äter du en stor mängd protein i måltiden före och efter så lär det inte ge någon märkbar skillnad
Tänk på att högkvalitativa proteinkällor innehåller 20% BCAA… så räkna med större siffra EAA… Äter du runt 250g protein från bra källor om dagen kommer du få i dig runt 50g BCAA per dag och då ännu mer EAA…. Så att gå runt och sippa EAA eller BCAA hela dagarna ger jag inte mycket för. Annat är vid träning på fastande mage… där kan det ha en effekt
23 september, 2010 at 16:30 #141435Anonym anvandareMemberTack för svaret, med ordentlig måltid kan det tex vara ca900-1400kalorier varav 70-100g protein, och ganska lågt på kolhydraterna (diet).
Vad är fastande egentligen, pratar vi då helt tom mage dvs ingen mat efter man vaknat fram tills efter träning?
23 september, 2010 at 19:49 #141436Anonym anvandareMemberGober wrote:Tack för svaret, med ordentlig måltid kan det tex vara ca900-1400kalorier varav 70-100g protein, och ganska lågt på kolhydraterna (diet).Vad är fastande egentligen, pratar vi då helt tom mage dvs ingen mat efter man vaknat fram tills efter träning?
När den är ganska tom till heltom, behöver inte vara heltom.
23 september, 2010 at 19:51 #141437Anonym anvandareMemberGober wrote:Jag kör eaa före och efter träning, ibland kan det sedan gå en till två timmar innan jag äter, då blir det ett rejält mål. Förmodligen inte optimalt. Borde man slänga in en proteinshake när man kommer hem ca15min efter träningen, eller räcker det med eaa´n som jag intar före och efter för att sedan äta en till två timmar senare?De gånger det blir såhär har jag ätit en större måltid runt två timmar innan träningen.
redan 15 mintuer efter träningen är lite väl tätt inpå, inte dåligt men du kan optimalisera det något. Vänta iallfall en timme om du vill ta en vassledrink. Annars funegrar det bra att vänta de två timmarna till ”de rejäla målet”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.