- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Äta efter kvällspass?
hej
Har läst massa och förstår det är bra att äta efter träningen för uppbyggnad.
Jag har ett tag legat på minus kalorier, inte direkt deff utan sakta minskat fettet men bibehållit styrkan genom ändrade matvanor och tänker köra samma upplägg några veckor till. Efter semestern vill jag bygga mer muskler, vet jag måste öka intaget men hur skall jag fördela intaget? kollade upp hur jag åt innan och kom då upp för högt kcal mässigt då jag la på mig en del fet, så måste minska ner lite. Men var?
Äter
frukost
mellanmål
lunch
mellanmål
Middag
träning
kvällsmat
proteindrink
kör jag på i gamla vanor blir detta för mycket kcal så var skall jag dra ner? lunch?frukost?mellanmålen?
Mindre kolhydrater, mer fett (på överskott) är en bra riktlinje. Då är överskottet mindre relevant.
tror inte du ska äta 7 ggr per dag heller, plocka bort minst 2 av måltiderna istället o lägg in en proteindrink till
Välj rätt mat. Du kan lägga upp t.o.m. mer mat på tallriken om du bara väljer rätt. Mat innehåller olika mycket energi och energi från olika sorters källor. Du måste även sluta vela, antingen ska du gå ner i vikt, stå stilla eller öka. Oavsett vad du väljer är det bra att alltid äta sjukt mycket sallad, då detta knappt innehåller energi utan fungerar som utfyllnad.
Exempel på att mat innehåller olika mycket energi:
100g…Pasta kokt u salt ………127.7 KCAL…..25.8 Kolhydrater
100g…Ris långkornigt kokt…..117.2 KCAL…..25.6 Kolhydrater
100g…Potatis kokt……………..77.7 KCAL…….16.4 Kolhydrater
100g…Havregrynsgröt………….68 KCAL………10.6 Kolhydrater
Kör hårt, ser bra ut, mindre kolhydrater mer fett är alltid bra.
Du ska ju ligga på bulk om du vill bygga massa och bli stor. Är det de du vill så ät som du gör nu.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY