Home › Forums › Kost och Näringslära › Äta innan eller efter träning (sent och ont om tid efter)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 augusti, 2011 at 21:35 #51969Anonym anvandareMember30 augusti, 2011 at 21:35 #126503Anonym anvandareMember
Hej,
försökte beskriva problemet så bra som möjligt i rubriken. Vet att det finns trådar och vad/när man ska äta, har kollat runt, men inte hittat någon som behandlar min fråga.
Det är som så att jag snart (torsdag, skulle ha börjat idag men det blev inställt) ska börja träna kampsport samt lite själv vid sidan om (beroende på hur om det är fysisk träning också eller mest slag, sparkar osv). Är typ lätt överviktig (inte så jättestor, men ändå större än ”snittet” ) och vill hemskt gärna göra GMU nästa år, eller något efter det inte skulle gå nästa år.
Går sista året på gymnasiet och måste åka buss till och från skolan (tar ca en timme dit och en hem). Klubben jag ska börja träna på har BJJ från 18.00-19.30 och sedan thaiboxning från 19.30 till 21.00 både tisdagar och torsdagar samt att de har ett fyspass mellan 16-18 på söndagar om jag har fattat rätt.
Sista bussen hem går 21.30 vilket inte ger mycket tid till att äta, dessutom har de flesta ställena stängt vid kl 21, så min fråga är: hur ska jag göra med kosten?
Kan jag äta ett större mål mat (typ middag) innan träning och sedan ta något mindre och snabbt efter träningen, på vägen hem? VAD ska jag äta i sådana fall? Tänkte köra någon form av lågkolhydrats-diet då jag har provat det förut och vet att det funkar, så det känns tryckt. Kan typ keso/kesella passa efter? Och till ”middagen” kanske kycklingsallad eller något liknande?
Ledsen om texten är konstigt formulerad och verkar osammanhängande!
31 augusti, 2011 at 16:37 #126504Anonym anvandareMemberJag hade valt att äta något litet innan träningen, direkt efter träningen tagit en proteindrink, och sen när jag kommit hem ätit ett ordentligt mål mat.
31 augusti, 2011 at 17:33 #126505Anonym anvandareMemberÄt som ett svin på skollunchen så att du står dig
31 augusti, 2011 at 17:42 #126506Anonym anvandareMemberäter mkt under dagen i skolan, på raster osv.
proteinshake och någon snabbmat (bullens pilsnerkorv,billys, snabbpasta etc.)
proteinshake DIREKT efter träning.
det kör jag på!
1 september, 2011 at 11:53 #126507Anonym anvandareMemberJag hade gjort en matlåda och tagit med mig som jag hade ätit på bussen påväg hem … bullens pilsnerkorv / billys / Snabbpasta är ju bättre än ingenting men det är ju i min mening långt ifrån bra …
16 september, 2011 at 18:41 #126508Anonym anvandareMemberQuote:Ät som ett svin på skollunchen så att du står digÅhhh, I miss skollunch…!
16 september, 2011 at 19:37 #126509Anonym anvandareMemberDe som lägger majoriteten av sitt näringsintag post-workout (varesig det är 0.00001 sekunder eller timmar efter) skapar bättre förutsättningar för resultat än de som gör tvärtom.
18 september, 2011 at 06:12 #126510Anonym anvandareMembertar med mig äggsmörgås å mjölk och äter på bussen hem…. simpelt.
19 september, 2011 at 08:28 #126511Anonym anvandareMemberAfterlife wrote:Hej,försökte beskriva problemet så bra som möjligt i rubriken. Vet att det finns trådar och vad/när man ska äta, har kollat runt, men inte hittat någon som behandlar min fråga.
Det är som så att jag snart (torsdag, skulle ha börjat idag men det blev inställt) ska börja träna kampsport samt lite själv vid sidan om (beroende på hur om det är fysisk träning också eller mest slag, sparkar osv). Är typ lätt överviktig (inte så jättestor, men ändå större än ”snittet” ) och vill hemskt gärna göra GMU nästa år, eller något efter det inte skulle gå nästa år.
Går sista året på gymnasiet och måste åka buss till och från skolan (tar ca en timme dit och en hem). Klubben jag ska börja träna på har BJJ från 18.00-19.30 och sedan thaiboxning från 19.30 till 21.00 både tisdagar och torsdagar samt att de har ett fyspass mellan 16-18 på söndagar om jag har fattat rätt.
Sista bussen hem går 21.30 vilket inte ger mycket tid till att äta, dessutom har de flesta ställena stängt vid kl 21, så min fråga är: hur ska jag göra med kosten?
Kan jag äta ett större mål mat (typ middag) innan träning och sedan ta något mindre och snabbt efter träningen, på vägen hem? VAD ska jag äta i sådana fall? Tänkte köra någon form av lågkolhydrats-diet då jag har provat det förut och vet att det funkar, så det känns tryckt. Kan typ keso/kesella passa efter? Och till ”middagen” kanske kycklingsallad eller något liknande?
Ledsen om texten är konstigt formulerad och verkar osammanhängande!
Du får rätta mig och jag drar felaktiga slutsatser då jag kanske tolkar det du skriver fel.
Men du ska träna BJJ + Thai i totalt 3 timmar två ggr i veckan och 1 2 timmarspass.
Därtill tänkte du go low carb on your ass?
Personligen hade jag inte försökt dra av ett svintungt 3 timmarspass efter lågkolhydratskäk. Iaf inte om dina thaitränare är hälften så jävliga som mina var, och om din grappling är en tredjedel så krävande som min var.Jag förordar sällan mellanmål men jag hade ätit en större lunch, ätit ett mellanmål några timmar innan 3 timmarköret och en stor middag efter.
De dagar du inte tränar hade jag satsat på 3 mål mat, och begränsa KCAL intaget efter Harris och benedict. Jag hade satsat på mest protein, mindre fett och kolhydrater.
Försök att undvika quickfixes och se detta på sikt. Ha ett mål veckovis, ett månadsvis och ett kvartalsvis som är rimliga. 2 kg per vecka är inte rimligt.
Testa 0.5 – 1.0 kg i veckan, eller 3 kg i månaden eller 7.5 kg per kvartal. Försök därtill hitta en formel som gör att du kan hålla din vikt i längden.
Lycka till!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.