Home › Forums › Kost och Näringslära › äta Mer – Väga Mindre
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 januari, 2006 at 22:22 #1046886Anonym anvandareMember
Hej alla bodys forum medlemmar!
Jag skulle bli v12 januari, 2006 at 22:22 #95390Anonym anvandareMember12 januari, 2006 at 22:58 #1046887Anonym anvandareMemberJag har bara skummat artikeln snabbt men jag tycker den
12 januari, 2006 at 23:01 #1046888Anonym anvandareMemberBra skrivet och håller med om innehållet. Du skulle kanske kunna utveckla det du tar upp i första stycket, dvs att en stor mängd mat inte behöver vara fel, utan det beror helt på vad det är. Ett stort fel hos många idag är, enligt mig att man äter LITE mat (volym) med fel näringsinnehåll. Tex grönsaker och frukt, är inte bara en ”dekorationsgrej” på tallriken utan bör intas i stora mängder och då funkar ju även magen bra osv osv. Bra om man betonar vikten av frukosten. Själv mår jag bäst av att äta varannan timme på förmiddagen. När kommer boken? Intressant, jobbar själv med träning & kost!
13 januari, 2006 at 06:25 #1046889Anonym anvandareMemberSilvia wrote:Bra skrivet och håller med om innehållet. Du skulle kanske kunna utveckla det du tar upp i första stycket, dvs att en stor mängd mat inte behöver vara fel, utan det beror helt på vad det är. Ett stort fel hos många idag är, enligt mig att man äter LITE mat (volym) med fel näringsinnehåll. Tex grönsaker och frukt, är inte bara en ”dekorationsgrej” på tallriken utan bör intas i stora mängder och då funkar ju även magen bra osv osv. Bra om man betonar vikten av frukosten. Själv mår jag bäst av att äta varannan timme på förmiddagen. När kommer boken? Intressant, jobbar själv med träning & kost!Tack för kritiken!
Boken kommer väl ut vid våren någonstans, har en del kvar att skriva!
Många ideér som jag får se om de blir av, med olika artiklar, intervjuer osv. Det enda som kan stoppa en är tiden, Varför har inte dygnet 48timmar???’
MVH Seth13 januari, 2006 at 07:07 #1046890Anonym anvandareMemberAlltså, det ser ju helt ok ut. Det första jag reagerar på är språket. Du har inte ett fullt utvecklat språk och råkar tyvärr ut för en del missgrepp och språkfel lite varstans. Det är i och för sig inget större problem och går att lösa, men något du bör ha i beaktande i din skrivprocess. Textens innehållsmässiga värde beror i väldigt hög utsträckning på formen, d.v.s. i det här fallet språket. Ett bättre språk ger intrycket av en högre seriositet och kunskap hos författaren, även om det inte alltid riktigt behöver vara så i praktiken.
Jag kan nu på morgonrodnaden och i all hast nämna ett par exempel här nedan:
SR wrote:Att äta för mycket varje måltid är en vanligt problem i SverigeHär tordes det vara en självklarhet att du byter ut en mot ett. Jag ser naturligtvis att det här är ett typografiskt fel och inte ett rent språkfel.
SR wrote:lider/liditI en bok skriver man inte på det viset. ”lider eller har lidit” fungerar alldeles utmärkt och ger ett seriösare intryck.
SR wrote:Det leder även om ni tycker det låter uppseendeväckande tillHär gör du ett fel som löper igenom texten lite som en röd tråd. En korrekt mening vore följande:
sarbaz wrote:Det leder, även ifall ni tycker att det låter uppseendeväckande […]Det här är små språkfel som du vid en litet mer noggrann granskning kan fixa jättelätt.
Vad gäller innehållet vet jag faktiskt inte om jag håller med om allting heller. Jag har då inte märkt att jag blir fetare av att äta 5 måltider per dag istället för 8-9, även fast kalorimängden och fördelningen utav de olika makronutrienterna är densamma. Inte heller har jag märkt att jag presterar sämre i något avseende.
Ifall man går upp eller ner i vikt beror på mängden kalorier man har förtärt i relation till mängden kalorier man har gjort sig av med. Ligger man på ett överskott av kalorier går man upp i vikt, ligger man på ett underskott går man ner i vikt – och följaktligen, ligger man på plus-minus noll står man stilla i vikt.
13 januari, 2006 at 16:10 #1046891Anonym anvandareMembermye bra, men det er individuelle forskjeller, jeg spiser stort sett 3 mål om dagen og fungerer bra. kjenner mange som spiser bare 2 ganger om dagen som likevel holder seg slank, men det er personer som ikke trener. men som sagt det du skriver har mye for seg, spesielt for de som trener. for de som er overvektig tror jeg mange måltider ikke nødvendigvis er like bra, da mange kan få problemer med for mye mat til hvert måltid. men for kroppen er det optimalt med flere små måltider. jeg spiser når jeg er sulten, klarer ikke mat ellers, og derfor spiser jeg ikke mellommåltid hver dag. men har et spørsmål til slutt, jeg spiser kveldsmat kl.2100, og frokosten kan jeg spise kl 10 neste dag er det for lenge uten mat? jeg er 193cm 94 kilo og trener styrke og fotball 4 ganger i uken. på forhånd takk. goggen.
13 januari, 2006 at 19:01 #1046892Anonym anvandareMembers
13 januari, 2006 at 19:16 #1046893Anonym anvandareMemberamouna wrote:så om jag vill ha hjälp med maten kan du hjlpa mig? hehe jag är en brud med stor aptit och inte hjälper det att jag äter mer…det är tvärtom jag går upp i vikt.. hur ska man göra och hur ska man äta då jag har fått fel info om allt som gäller om mat..Det är fortfarande ”kalorier in kontra kalorier ut” som gäller. Det är av ringa betydelse att dela upp maten på 6mål istället för 3 om de totala kalorierna är samma.
13 januari, 2006 at 19:33 #1046894Anonym anvandareMemberhelt enig, jeg skjønner at de som skal deffe til en konkuranse deler opp måltidene i mindre porsjoner, men forbrenningen tror jeg blir minimalt bedre med 6 måltider så lenge man spiser i forhold til sitt enegibehov.goggen.
13 januari, 2006 at 23:12 #1046895Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Alltså, det ser ju helt ok ut. Det första jag reagerar på är språket. Du har inte ett fullt utvecklat språk och råkar tyvärr ut för en del missgrepp och språkfel lite varstans. Det är i och för sig inget större problem och går att lösa, men något du bör ha i beaktande i din skrivprocess. Textens innehållsmässiga värde beror i väldigt hög utsträckning på formen, d.v.s. i det här fallet språket. Ett bättre språk ger intrycket av en högre seriositet och kunskap hos författaren, även om det inte alltid riktigt behöver vara så i praktiken.Jag kan nu på morgonrodnaden och i all hast nämna ett par exempel här nedan:
Här tordes det vara en självklarhet att du byter ut en mot ett. Jag ser naturligtvis att det här är ett typografiskt fel och inte ett rent språkfel.
I en bok skriver man inte på det viset. ”lider eller har lidit” fungerar alldeles utmärkt och ger ett seriösare intryck.
Här gör du ett fel som löper igenom texten lite som en röd tråd. En korrekt mening vore följande:
Det här är små språkfel som du vid en litet mer noggrann granskning kan fixa jättelätt.
Vad gäller innehållet vet jag faktiskt inte om jag håller med om allting heller. Jag har då inte märkt att jag blir fetare av att äta 5 måltider per dag istället för 8-9, även fast kalorimängden och fördelningen utav de olika makronutrienterna är densamma. Inte heller har jag märkt att jag presterar sämre i något avseende.
Ifall man går upp eller ner i vikt beror på mängden kalorier man har förtärt i relation till mängden kalorier man har gjort sig av med. Ligger man på ett överskott av kalorier går man upp i vikt, ligger man på ett underskott går man ner i vikt – och följaktligen, ligger man på plus-minus noll står man stilla i vikt.
Håller med dig om att språket kan förbättras avsevärt, dock har man en korrekturläsare som rättar till felen. Men klart att språket ska förbättras. Innehållsmässigt skriver jag det jag tror på och således lever efter. Att någon sen har andra teorier är bra, man kan lära mycket av varandra och man blir aldrig fullärd i ämnet kost och träning. Den som säger sig kunna allt lever i en mycket lite värld…
Tack för kritiken!
MVH Seth Ronland13 januari, 2006 at 23:24 #1046896Anonym anvandareMembermen har et spørsmål til slutt, jeg spiser kveldsmat kl.2100, og frokosten kan jeg spise kl 10 neste dag er det for lenge uten mat? jeg er 193cm 94 kilo og trener styrke og fotball 4 ganger i uken. på forhånd takk. goggen.[/QUOTE]
Det beror helt på målsättningen, vill du öka i vikt? Minska i vikt? Bibehålla vikt? För hälsan skull är det inte för långt mellan målen, OM du går upp vid 09 tiden på morgonen. Att vänta för länge på frukosten är enligt mina teorier inte bra. Att uttnyttja när kroppen är som mest mottaglig för protein, vitaminer, mineraler och spårämnen osv ska man inte missa! Detta upptag är bäst på morgonen. Dessutom ökar kortisoletn ju längre morgonen går utan frukost (som redan är ganska högt på morgonen) vilket inte ger dig några positiva hälsosamma effekter.
Kul med lite tankar ifrån Danmark!
MVH Seth14 januari, 2006 at 00:41 #1046897Anonym anvandareMembermycket intressant läsning! inget direkt jag reagerade på att du ska ändra…
kommer köpa din bok!14 januari, 2006 at 01:27 #1046898Anonym anvandareMembertakk for svaret på spørsmålet, hilsen goggen fra norge.
14 januari, 2006 at 08:09 #1046899Anonym anvandareMemberGoggen: sorry… Norge!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.