äta Mer – Väga Mindre

Home Forums Kost och Näringslära äta Mer – Väga Mindre

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 63 total)
  • Author

Sarbaz: Ge dig, det är pinsamt.

Calle Sirén wrote:

Håller med ..

Calle Sirén wrote:

Jag tycker att han framförde sin kritik väldigt sakligt.

Men visst, Calle: Just smile and wave, boys. Just smile and wave…

SethRonland wrote:
    och för de som inte är på toppnivå blir 200-300kalorier lagom för att hålla formen.

För en person som äter mellan 2000-3000kcal om dagen skulle detta betyda att denne skulle äta 10+ måltider om dagen?
    Är detta något som du anser enbart vara det ultimata sättet att äta, eller något som du rekomenderar till vanligt folk på hobby nivå?

Tycker själv att det är svårt att klämma in 5 måltider på en dag nu när ja försöker få ordning på mina kostvanor. Då ja anser mig själv ligga på hobby nivå så har jag svårt att förstå hur man skulle lyckas få in 10+ måltider i praktiken?

Annars väldigt intressant läsning, väntar redan på nästa artikel :up:

Calle Sirén wrote:

Om du tycker att någonting är pinsamt och skäms kan jag ställa upp och presentera dig för en terapeut på KBT-kliniken i Stockholm. For real.

Att du saknar den intellektuella begåvningen som krävs för att förstå att jag försökte hjälpa SethRonald och faktiskt bidrog med konstruktiv kritik till skillnad från resten här på forumet är visserligen synd, men det är faktiskt världens sämsta ursäkt för att du ska få bete dig som en liten snorunge. Väx upp och sluta vara så bitter Calle Syrian. Du har en hel värld att vinna på att inte hata de som är bättre än du. Kom med i matchen istället.

:)

Herre gud, du kanske kan se igenom Seths felstavningar samt felformuleringar och se till inneh

Boys, sno inte Seths tråd;)

Sorry :) I got carried away :P

Mvh Calle Sirén

Tycker Seth har en mycket intressant filosofie rörande träning och kost. Det räcker med att se på killen för att inse att han vet vad han pratar om. Ta en check på hans hemsida. där finns en del matnyttigt.

Julian wrote:
    För en person som äter mellan 2000-3000kcal om dagen skulle detta betyda att denne skulle äta 10+ måltider om dagen?
    Är detta något som du anser enbart vara det ultimata sättet att äta, eller något som du rekomenderar till vanligt folk på hobby nivå?

Tycker själv att det är svårt att klämma in 5 måltider på en dag nu när ja försöker få ordning på mina kostvanor. Då ja anser mig själv ligga på hobby nivå så har jag svårt att förstå hur man skulle lyckas få in 10+ måltider i praktiken?

Annars väldigt intressant läsning, väntar redan på nästa artikel :up:

Det var bra du tog upp det för här ser jag att det lätt blir misstolkat (eftersom just det här stycket inte var särskilt välskrivet…) 200-300 kcal rekommenderar jag när man äter sina ”mellanmål” exempelvis:
    Frukost 500kcal
    Mellanmål 1, 200-300 kcal
    Lunch 300-400 kcal
    Mellanmål 2, 200-300kcal
    Middag 500kcal
    Mellanmål 3, 200-300kcal
    Kvällsmat 300kcal
    (Innan läggdags, för oss som styrketränar) + 300kcal
    Kalorier runt 2500
    Det var bra att du tog upp detta, ska genast formulera om och/eller tänka ut hur man på bästa sätt kan förklara detta i artikeln.
    Svårigheten är att beskriva det hela från synvinklarna:
    1. Person som vill leva häslosamt och främsta mål är att hålla sig frisk och leva länge
    2. Person som självklart har som mål att vara hälsosam och frisk, men dessutom vill bygga muskler på en högre nivå än ”hälsa”.

Sen finns det många variabler, hur många timmar man är vaken, kroppstyp, kroppssammansättning etc etc

Tack för konstruktiv kritik!
    MVH Seth Ronland

SethRonland wrote:
    Ofta när jag öppnar min matlåda på jobbet, så ställer sig kollegor ofta frågande om jag verkligen ska äta så mycket mat? Jag ska ju hålla formen som jag säger, och inte gå upp onödiga kilo. Folk har mycket svårt att förstå att äta mycket mat kan vara hälsosamt.
    SethRonland wrote:
    Att äta för mycket varje måltid kan leda till en reducerad livstid. Men att äta för lite och eller inte ofta tillräckligt kan ge dig liknande negativa resultat.

Jag kanske inte har förstått sammanhanget i det här stycket men det känns lite som dubbelmoral att du först förespråkar att man ska äta mycket (Det låter på dina kollegor som det vore väldigt mycket mat)

sen att det kan vara skadligt att äta för mycket varje måltid.

rätta mig om jag har fel, det var bara en tanke.

Artikeln är intressant och bra skriven. Jag tycker det är bra att du nämner att alla kroppar fungerar olika och att alla metoder inte fungerar lika bra på alla, men att du samtidigt ger lite riktlinjer som man kan testa på och känna sig lite för, jag är själv lite av en nybörjare inom hälsosam kost så jag vet hur svårt det är att hitta rätt.

tack för många bra tips. ser fram emot boken

Sammantaget

Fortfarande

men er det ikke så at hvis kroppen får for mye mat om gangen da lagrer den overskuddet som fett?, altså hvis jeg spiser bare 2 ganger om dagen 3000 kalorier som er mitt energibehov da vil hvert måltid inneholde 1500 kalorier. og da vil vel kroppen lagre mer fett enn om jeg fordeler det på 4 måltider. det har jeg lest i en bok av fredrik paulun, men nå er ikke jeg noen ekspert så det var bare noen tanker omkring emnet. men jeg tror at hvis man spiser mye karbo så er det viktig å dele opp måltidene med tanke på glukosebelastning. i norge så er det mye debbatt rundt kost nå for tiden, og det er noen som sier at det med å spise lite og ofte blir anbefalt av de som anbefaler mye karbohydrater i kosten, mens de som er litt mere tilhenger av mer fett og protein gjerne anbefaler færre måltider. jeg selv blir uggen i magen hvis jeg spiser karbo 6 ganger om dagen. men vi er vel alle forskjellige. goggen.

sarbaz wrote:
    Fortfarande är det kaloriintag contra mängden förbräna kalorier som avgör ifall man går upp eller ner i vikt.

Äter man mer än vad man förbrukar går man upp i vikt, äter man mindre än vad man förbrukar går man ner i vikt.

Man behöver inte alls äta 8 gånger om dagen. Om ni har sett The Cost of Redemption äter inte Coleman särskilt många måltider heller.

Sen var Calle Siréns teori om ”om du ska äta 1000 kcal boccoli som 1000 kcal pommesf. kan man rätt snabbt se skillnaden på mat och mat” helt psykotisk.

Tror du Ronnie Coleman har samma proteinsyntes, förbränning och förutsättningar som en hälsosam och vältränad person som jag, Calle och många andra på detta forum?
    Om Ronnie Coleman är din förebild vad gäller träning och kost kör på som han…

Och det är ett faktum, att hur du delar upp dina kalorier över dagen återspeglas på din fysik. Du behöver inte tro på min teori,jag antar att du provat själv sett resultat eftersom du vet att ”en kalori är en kalori”. Precis som jag skrev i artikeln så sker det en termogen effekt varje gång du äter, hur stor den är beror delvis på vilken mat du äter men också på fördelning av E%. Vid den metaboliska processen förbränns en del kalorier, ät 2 gånger och du blir av med en del kalorier när den metaboliska processen sätter igång, ät 8gånger (samma kalorier över hela dagen) och du sätter igång den metaboliska processen 8 gånger.
    Tro vad du vill, men jag har mängder med resultat som visar att detta är något som fungerar.
    …men jag kan försäkra dig om att Ronnie Coleman inte har något med hälsa att göra…

MVH Seth Ronland

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.