äta Mer – Väga Mindre

Home Forums Kost och Näringslära äta Mer – Väga Mindre

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 63 total)
  • Author
    Calle Sirén wrote:
    Sarbaz: Jag knäböjer för din expertis inom nutrition!

Vad bra, då kanske du kan berätta för mig vad jag har skrivit som är fel då?

Men King Grub, låt säga att jag väger 100kg och vill få i mig 250g protein per dag. Och då delar jag upp det på fem måltider, vilket blir 50 gram protein per måltid, och jag baserar dessa på 80% kasein och 20% vassle. Hur mycket protein ”slösar” jag då under dagen? Hur stor andel av den mängden protein kommer jag att kunna utnyttja?

Det beror p

Jag älskar dig. Tack.

hvor lenge kan man gå på diett før kroppen setter ned forbrenningen, hvor langt ned kalorimessig kan en som veier 95 kilo gå? og tar det lang tid før forbrenningen blir normal?.:)

goggen wrote:
    hvor lenge kan man g

da tror jeg at jeg har fått svaret på hvorfor mange jeg kjenner holder seg slank tross et ergiinntak som er mindre enn det de i teorien de skal ha. det er vel sånn at kroppen venner seg til et gitt kaloriinntak. og de jeg snakker om er presoner som aldri har gått på diett av den enkle grunn at de hele tiden har vært tynn. nå er i hovedsak dette folk som ikke trener styrke. men de er velfungerende personer med et avslappet forhold til mat og trening.

SethRonland wrote:
    Hej alla bodys forum medlemmar!
    Jag skulle bli väldigt glad om jag fick lite konstruktiv kritik på denna artikel, för att jag tänkte ta med denna artikel i min bok. Eftersom boken vänder sig både till oss på lite högre nivå och folk på ”hälsonivå” så har jag försökt relatera till båda läsarna.
    Tack på förhand för er kritik!
    Seth Ronland

Hej Seth Ronland! Skulle först och främst vilja gratulera dig till dina enormt goda resultat. Det är motiverande att läsa om personer, likt dig, som är målmedveten, dedikerade och framgångsrika inom områden de utövar sin passion. Jag är imponerad över att detta också leder dig till att skriva en bok, vilket inte är något litet projekt.

Vad har du för syfte med att skriva boken, och vad är det för typ av bok? (ex. fakta, motivation, framgångsvägledning, livsstil?)

Texten till artikeln är bra. Du skriver på ett övertygande sätt utifrån dina personliga erfarenheter vilken kommer att få läsarna nyfiken och förtjusta av innehållet. Detta är självklart meningen med artikeln, men ligger det någon sanning bakom dina påståenden, eller baserar du detta endast på dina subjektiva erfarenheter? För att ge texten ett mer tillförlitligt innehåll föreslår jag att du borde hänvisa vissa av dina resonemang och påståenden till vetenskapliga artiklar. Annars får man uppfattningen att kontexten är ”taget från luften”, och det kan uppfattas otillräckligt av mer granskande ”typer”. Som du ser skrivet i #31, tillbakavisar personen direkt påståendet om att termogenesen i slutändan blir större vid fler mindre måltider än vid färre stora, och hänvisar även detta till ursprungliga studien. Jag tror säkert att du kan finna någon studie som visar en signifikant skillnad åt det motsatta hållet, alltså som du skriver, vilket gör att du kan backa upp sina påståenden för att ge artikeln större relevans och trovärdighet. Har du funderat något runt denna synpunkt?

Mvh Anders

så sant som det er sagt.:emo-thumb

A_Bergström wrote:
    Hej Seth Ronland! Skulle först och främst vilja gratulera dig till dina enormt goda resultat. Det är motiverande att läsa om personer, likt dig, som är målmedveten, dedikerade och framgångsrika inom områden de utövar sin passion. Jag är imponerad över att detta också leder dig till att skriva en bok, vilket inte är något litet projekt.

Vad har du för syfte med att skriva boken, och vad är det för typ av bok? (ex. fakta, motivation, framgångsvägledning, livsstil?)

Texten till artikeln är bra. Du skriver på ett övertygande sätt utifrån dina personliga erfarenheter vilken kommer att få läsarna nyfiken och förtjusta av innehållet. Detta är självklart meningen med artikeln, men ligger det någon sanning bakom dina påståenden, eller baserar du detta endast på dina subjektiva erfarenheter? För att ge texten ett mer tillförlitligt innehåll föreslår jag att du borde hänvisa vissa av dina resonemang och påståenden till vetenskapliga artiklar. Annars får man uppfattningen att kontexten är ”taget från luften”, och det kan uppfattas otillräckligt av mer granskande ”typer”. Som du ser skrivet i #31, tillbakavisar personen direkt påståendet om att termogenesen i slutändan blir större vid fler mindre måltider än vid färre stora, och hänvisar även detta till ursprungliga studien. Jag tror säkert att du kan finna någon studie som visar en signifikant skillnad åt det motsatta hållet, alltså som du skriver, vilket gör att du kan backa upp sina påståenden för att ge artikeln större relevans och trovärdighet. Har du funderat något runt denna synpunkt?

Mvh Anders

Hej Anders!
    Tack för några väldigt bra synpunkter!
    Visst finns det studier som stödjer det jag skriver, och jag ska återkomma med dem, när jag vet en internet adress som man kan läsa dem. Självklart är det helt rätt att infoga referenser till studier, dock finns det idag så många studier som tyder åt olika håll trots att de är utförda snarlika, detta är ett problem idag eftersom man inte vet vad man ska tro på. Varje vecka kan du läsa en ”diet” i aftonbladet (mfl kvällstidningar och) som tydligen är den bästa och man brukar också se citat ifrån ”studierna”. Skulle allt detta stämma har vi 2000 (taget ur luften :whistle: ) olika sätt att gå ned i vikt och alla stöds av ”studier”, dock visar det sig att väldigt få av dem verkligen gör det oavsett kroppstyp, träningsbakgrund etc.
    Det är därför jag provar allt det jag har teorier om på mig själv och på många andra ”frivilliga”. Visst jag är ingen forskare av något slag, men det är skillnad på att utföra en studie och att utföra något i ”verkligheten”. Ett exempel är kosttillskottsbranschen, då man läser en studie så ökade x antal personer x antal kilo på ett par månader medans placebo gruppen ökade väldigt mycket mindre. Vad som döljer sig bakom får man sällan veta, men i 90% av fallen är det otränade personer vs tränade personer alltså har studien ingen direkt relevans eftersom det inte är en ”schysst” jämnförelse.

Att äta många mål om dagen fungerar, jag kan bara inte tro att människans kropp kan ”hantera” mat lika bra 2 gånger på en dag som den gör med samma mängd mat uppdelat på ex 6-7 gånger. Eftersom det har fungerat att lägga om personers kost från 3mål till 7mål om dagen med samma kalorier och personerna har gått ner i vikt, om än lite (från att ha varit på samma vikt en längre tid). Visst det har varit skillnad i E%, men vad vi har kunnat läsa ifrån andra ”typer” så borde det inte heller spela någon roll eftersom när du äter fler kalorier än vad du förbrukar så går du upp i vikt. Jag har aldrig sagt att så är inte fallet….
    Tydligen har personerna då hjöt sin ”förbrukningsmängd”, hur? Med fler mål mat om dagen.

Boken kommer bl.a. att handla om:
    Min/vår livsstil ”fitness”
    Min Träningsfilosfi
    Annan typ av träning än styrketräning
    Mat, recept för både offseason och deff
    Hur man får motivation att aldrig sluta leva hälsosamt
    Fytomedecin
    Kostillskott
    mm mm mm

King Grub wrote:
    Dom närmaste timmarna efter träning kan du tillföra maxdos aminosyror varje timme utan minskat gensvar.

Menar du alltså att jag varje timme efter träning bör tillföra 20-30 g protein? Hur många gånger?
    Vad har du för stöd för detta?

olle wrote:
    Menar du alltså att jag varje timme efter träning bör tillföra 20-30 g protein? Hur många gånger?

Tre till fyra timmar ungefär ifall jag minns korrekt.

sarbaz wrote:
    Tre till fyra timmar ungefär ifall jag minns korrekt.

Men minns korrekt ifrån vad? Det är ju det jag är nyfiken på…

olle wrote:

Proteinsyntesen stimuleras lika bra av proteinintag 3 h efter träning som 1 h efter.

”Phenylalanine net balance and muscle protein synthesis were significantly increased above the predrink and corresponding placebo value (P < 0.05) when the drink was taken 1 or 3 h after exercise but not when the placebo was ingested at 1 or 3 h. The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise."

Intag 1 h efter träning minskar inte gensvaret på motsvarande dos 1 h senare.

”The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later.”’

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.

om man av og til missar frokosten, er det skadelig for forbrenningen? og stiger kortisolnivåene i kroppen?.:|

Att hoppa över frukosten sänker insulinkänsligheten, plus att proteinnedbrytningen är större än proteinsyntesen, tills du har brutit fastan. En gång ibland spelar ingen roll.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 63 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.