Ätardagar eller inte?

Home Forums Kost och Näringslära Ätardagar eller inte?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • Author

Tjenare allesammans. Jag har deffat i över ett år och på senare tid har jag börjat med ätardagar. Men jag funderar på att sluta med det eftersom jag inte mår så bra av det. Dessutom går jag ner för långsamt i vikt sen jag började med ätardagar. Min fråga är om det är nödvändigt att köra med ätardagar? Alla som förespråkar ätardagar säger att det är bra att ha ätardagar för att hålla igång fettförbränningen och undvika muskelförlust. Men hur ligger det till med det egentligen? Jag har funderat på det här ett tag och skulle uppskatta bra svar.

Nej, det är inte nödvändigt. Om något kan du köra dagar där du går lite högre på kolhydraterna beroende på hur din diet ser ut i övrigt. Men den klassiska typen av ”grisätardagar” är inte bra på något sätt (möjligtvis då psykologiskt, men jag tror knappt det;)).

Du måste inte ha ätardagar!
    Förbränningen håller du igång genom att inte sänka kalorierna för mycket.
    Öka hellre cardion. Du kan lägga in kolhydratsdagar en gång i veckan eller om det stagnerar, lite oftare än så. :emo-thumb

förbränningen hos en anorektiker är t ex bara sänkt med max 10% så att ha ätardagar för att hålla upp förbränningen är ingen bra argument. Själv tycker jag väl att man kan ha en höjardag där man äter mer kolhydrater.

sigurdXL wrote:
    Inte för att kalla det ätardag men kanske laddningsdag? En dag då man äter redigt med kolhydrater för att ladda glykogen, såsom ris osv, inte massa cola..

Kalla det för vilodag.. den dag i veckan som man glömmer bort att man är på diet och gör precis det man känner för, både i matväg, träning och umgänge över en kladdkaka eller god restaurang..

ätardag o vilo dag är ett måste för mig :)

Brasse-Hasse wrote:
    Dessutom går jag ner för långsamt i vikt sen jag började med ätardagar.

Jag tror att du själv har besvarat din fråga…

Jag körde mina ”gris ätardagar” även sista veckan innan tävlingen.
    Blev alltid psykiskt tillfredställd samt hade grymt tryck dagarna efter ätardagen, sen så underlättar ätardagar dieten något enormt.

Mats E. wrote:
    Kalla det för vilodag.. den dag i veckan som man glömmer bort att man är på diet och gör precis det man känner för, både i matväg, träning och umgänge över en kladdkaka eller god restaurang..
    Quote:
    Jag körde mina ”gris ätardagar” även sista veckan innan tävlingen.
    Blev alltid psykiskt tillfredställd samt hade grymt tryck dagarna efter ätardagen, sen så underlättar ätardagar dieten något enormt.

Delar eran åsikt..
    Man måste nog kunna släppa allt för att kunna ladda om…
    Leva ett ”vanligt” liv 1 dag i veckan för att ladda om batteriet o köra 100% träningsliv dom andra 6dagarn.
    Mina ”ätardagar” spenderas ihop med flickvän o mina vänner.
    En sosial grej, lätt att man blir insnöad annars…

Ni som inte har ”ätardagar” tar ni lite mer ris till torsken o ser fram mot en ny vecka alltså…Stålpsyke isf!!!
    Man kan inte va 100% gämnt då går man in i väggen…

Mats E. wrote:

AMEN!

T

jeg har hatt spisedag nesten hver dag det siste året, ikke noe store mengder men litt godis og litt desert nesten hver dag. legger ikke på meg da jeg trener fotball og styrke 5 dager i uken, men skal ta meg selv i nakken for det er vel ikke sunt? :bb2:

goggen wrote:
    jeg har hatt spisedag nesten hver dag det siste året, ikke noe store mengder men litt godis og litt desert nesten hver dag. legger ikke på meg da jeg trener fotball og styrke 5 dager i uken, men skal ta meg selv i nakken for det er vel ikke sunt? :bb2:

Varje dag är väl inte att rekommendera, men lägger du inte på dig så…

nei jeg legger ikke på meg for jeg er nøye med å trene bra, men det er klart at jeg tenker på hva som skjer inne i kroppen, blodårer insulinfølsomheto.s.v. men det er vel forhåpentigvis ikke så farlig når man trener mye. :(

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.