Äter jag dåligt?

Home Forums Kost och Näringslära Äter jag dåligt?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Jag hade feber för någon dag sen och det har gått över men nu hostar jag som fan, skit jobbigt.
    Jag har mina misstankar varför jag blev sjuk men sen tänkte jag kanske om mitt imunförsvar blev sämre för att jag inte äter så bra?

Dagligt måltid:

Frukost
    06:00

Musli utan socker(ICA må bra), en klick keso, fil och några ränder yoghurt så den smaksätts lite. Två mackor(mörka) med ost och skinka, ingen smör!
    Och vatten.

Mellanmål
    09:00

Ett äpple och en riskaka, vatten

Lunch
    12:00

Varierar helt! Ibland lite past med grönsaker, ibland kyckling file med ris osv.
    Vatten

Mellanmål
    14:00

Ett äpple

Mellanmål
    17:00

En klick keso med fil och lite yoghurt i en skål, bara blandar allting. Och två riskakor, vatten.

Träning
    [Börjar lite olika, 18:00 eller 19:00]

Mat efter träning:
    Ca 20:00

Kyckling file med ris, mycket sallad. Vatten eller mjölk, eller juice.

Mellanmål
    22:00

2 riskakor

Så ser matscemat ut under dagen, jag kan konstatera en grej och det är att nu på siston så har jag tagit med egen mat till skolan när jag ska äta lunch och oftats är det skit lite :

Är där något jag saknar i min kost?

tack för svar

För immunförsvarets del vet jag inte, du ser ut att äta en del grönsaker och frukt vilket är bra. Däremot mellanmål i stil med äpple och riskaka, lunch i form av pasta och grönsaker eller kvällsmål bestående av en riskaka saknar alla protein – det skulle kunna förbättras utifrån ett muskelbyggande perspektiv.

Jag får känslan att du äter för lite. Såhär på rak arm tycker jag att du ska byta ut mellanmålet klockan 17 mot riktig lagad mat istället.

vad har du för mål med din träning och kosthållning?

jag tycker matupplägget känns som om du deffar :B

riskaka??? *ett* äpple??

Jisses jag hade inte mått bra av så lite mat.
    Det är nånstans omkring 2500kcal per dag maximalt skull jag tro, inte direkt något som du kan träna hårt på under en längre tid.

Peter Storhannus wrote:
    Jag får känslan att du äter för lite. Såhär på rak arm tycker jag att du ska byta ut mellanmålet klockan 17 mot riktig lagad mat istället.

vad har du för mål med din träning och kosthållning?

Men kan man äta lagad mat en timme innan träning?

Ja i längden vill jag bygga, men just nu vill jag jobba lite på att pricka in strand magen.

CMG wrote:

Ja i längden vill jag bygga, men just nu vill jag jobba lite på att pricka in strand magen.

Isf: Mer protein – färra kolhydrater.

Andreas Guiance wrote:
    För immunförsvarets del vet jag inte, du ser ut att äta en del grönsaker och frukt vilket är bra. Däremot mellanmål i stil med äpple och riskaka, lunch i form av pasta och grönsaker eller kvällsmål bestående av en riskaka saknar alla protein – det skulle kunna förbättras utifrån ett muskelbyggande perspektiv.

Här är kvälls målet:

Mat efter träning:
    Ca 20:00

Kyckling file med ris, mycket sallad. Vatten eller mjölk, eller juice.

Riskakan klockan tio är bara ett mellanmål för att hålla ämnesomsättningen på G

Vore det en bra ide att byta ut några mellanmål under dagen med lite tonfisk kanske, alltså istället för riskakor?

CMG wrote:

Du skriver att du börjar träna lite olika, mellan 18:00 och 19:00. Så i värsta fall blir det en timme innan träning och i bästa fall två timmar. Jag skulle tro att det inte är någon fara att äta så tätt inpå träning, beroende på vad det är du hade tänkt träna givetvis. Tänkte du köra djupa benböj kanske det inte är så trevligt att ha magen full. Men överlag så ska det inte vara någon fara, betydligt bättre med något lagat än en klick keso och fil till middag, imho.

CMG wrote:
    Vore det en bra ide att byta ut några mellanmål under dagen med lite tonfisk kanske, alltså istället för riskakor?

Det låter bra.

Peter Storhannus wrote:
    Du skriver att du börjar träna lite olika, mellan 18:00 och 19:00. Så i värsta fall blir det en timme innan träning och i bästa fall två timmar. Jag skulle tro att det inte är någon fara att äta så tätt inpå träning, beroende på vad det är du hade tänkt träna givetvis. Tänkte du köra djupa benböj kanske det inte är så trevligt att ha magen full. Men överlag så ska det inte vara någon fara, betydligt bättre med något lagat än en klick keso och fil till middag, imho.

Ok, det lät bra. Jag får byta ut målet klockan 17.00 mot något lagat.

Tackar

Tycker även att du ska byta ut riskakan(sistamålet) mot en tonfiskburk ist, eller nått annat proteinrikt, typ kesella, keso,kött. inte mycket protein i en riskaka…:nono:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.