Äter jag tillräckligt?

Home Forums Kost och Näringslära Äter jag tillräckligt?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Jag har dom senaste veckorna ökat mitt kolhydratsintag drastiskt efter att jag läste i tidningen Body att man skall äta 6.5g kolhydrater/kg kroppsvikt om man har som mål att bygga maximalt med muskler.

Jag är cirka 182cm lång och väger nått mellan 72-75kg. Jag har inte jätte mycket späck på mig, men jag skulle gissa på att mitt bf ligger runt 10-15%

Så här kan en vanlig dag se ut för mig;

Mål 1 – 07.00: (frukost)
    två portioner gröt = 40g kolhydrater
    3dl minimjölk = 15g kolhydrater & 10g protein
    1 banan = 20g kolhydrater
    2 skivor mörkt, grovt osötat bröd = 35g kolhydrater
    2dl juice (utan tillsatt socker naturligtvis) = 20g kolhydrater
    100g valio keso (den med 0.3% fett) = 18g protein
    1 tablett Daily One (multivitamin & mineral)
    3000mg omega 3
    5g L-glutamin
    =
    130g kolhydrater
    28g protein
    fett vet jag inte men det är så lite som möjligt

Mål 2 – 10.00: (mellanmål)
    1 portion gainer pro = 60g kolhydrater & 20g protein
    1 banan = 20g kolhydrater
    5g L-glutamin
    =
    80g kolhydrater
    20g protein
    fett ingen aning

Mål 3 – 12.00: (lunch)
    Antingen skolans näringsfattiga ”mat” eller:
    1 portion fullkornspasta = 65g kolisar
    1 burk tonfisk i vatten = 20g protein
    3dl minimjölk = 10g protein & 15g kolhydrater
    4 skivor falu rågrut med mini lätta = 30g kolhydrater
    =
    120g kolisar
    30g protein
    fett ingen aning

Mål 4 – 15.00: (efter träning)
    1 portion gainer pro = 60g kolhydrater & 20g protein
    5g L-glutamin
    =
    60g kolhydrater
    20g protein
    fett ingen aning

Mål 5 – 18.00: (middag)
    1 portion ris = 45g kolhydrater
    3dl mini mjölk = 15g kolhydrater & 10g protein
    200g kycklingfilé = 36
    =
    60g kolhydrater
    46g protein
    fett ingen aning

Mål 6 – 23.00: (innan läggdags)
    Antingen en burk lättkesella eller tre ägg eller en portion Milk 90
    =
    0g kolhydrater
    ungefär 25-35g protein
    fett ingen aning

Är ovanståeende optimalt för mig om jag skall lägga på mig så mycket muskler som möjligt utan att bli ”tjock”?

Och är denna ”diet” för nyttig? jag har läst att man inte växer maximalt om man bara äter super fettsnål mat.

Mängden kolhydrat som är lämplig avgörs till största delen av din energiförbrukning, som i sin tur är beroende av hur aktiv du är. Är 6.5 g kolhydrat per kilo kroppsvikt den siffra som gäller både revisorn och skogshuggaren, som både i övrigt tränar och lever likadant utanför sitt arbete? Knappast. Utan att veta vad du gör, är det svårt att säga om du äter tillräckligt för att täcka energibehovet ditt.

Ja naturligtvis, ursäkta 😮

Hm… Jag är en 18årig gymnasiestudent som sliter som en oxe nere på gymmet (dvs. jag tränar tungt ligger runt 4-6 reps per set och kör cirka 5-6set per muskelgrupp) 5ggr/vecka. Min kardio är väl att jag går ut med hunden nån gång om dagen, går till och från skolan etc. vilket inte är så mkt.

Synpunkter någon?

Lite offtopic men.. Måste fråga om det är John Dough från ”one in the pink, and one in the stink” (som även kallar sig john doe) som du menar med ditt nick =)

[img=http://images.searchextreme.com/starlets/1000000043.jpg]källa: [http://www.searchextreme.com/actordetails/Jon_Dough/68399206841/]

mät ditt bodyfat en gång i veckan under en tid å utgå från det. tror dock du käkar lite väl mycket kollisar.

Mina största invändningar:

Gainer till mellanmål? Katastrof.

Inga grönsaker? Katastrof.

Glutamin? Verkningslöst.

Förutom det så;)

Sammy wrote:
    Lite offtopic men.. Måste fråga om det är John Dough från ”one in the pink, and one in the stink” (som även kallar sig john doe) som du menar med ditt nick =)

Nej, det är inte John Dough jag menar, utan Johnnie död. Man kallade liken som inte hade någon identitet styrkt för John Doe för länge sedan.

Tony wrote:
    mät ditt bodyfat en gång i veckan under en tid å utgå från det. tror dock du käkar lite väl mycket kollisar.

Hm… Kan man köpa någon fungernade bf-mätare som man kan ha hemma? För det enda stället jag vet om som man kan kolla sitt bf på här i stan, är på gymmet och då kostar det 50kr/gång. 👿

Andreas Guiance wrote:
    Mina största invändningar:

Gainer till mellanmål? Katastrof.

Inga grönsaker? Katastrof.

Glutamin? Verkningslöst.

Förutom det så ;)

Vad är bättre till mellanmål då? Bara rent vassleprotein och en banan?

Nej, jag vet, jag måte börja käka mer grönsaker 😮

Hm… Det visste jag inte. 👿 Något annat bra man kan ta som funkar då?

john_doe wrote:
    Vad är bättre till mellanmål då? Bara rent vassleprotein och en banan?

Nej, jag vet, jag måte börja käka mer grönsaker 😮

Hm… Det visste jag inte. 👿 Något annat bra man kan ta som funkar då?

Gainern som du käkat tidigare har i stort sett varit verkningslös då det är verkligen snabba kolhydrater och dom troligen bara runnit ut i sanden(läs: lagt sig på magen) hittils.
    Vassleproteinpulver och en frukt blir nog alldeles lagom faktiskt, och det hjälper till att fylla ut hålet efter grönsaker/frukt/nyttigheter. En ordentlig smörgås gjord på ett grovt bröd med ett berg av skinka och fettsnål ost är inte heller dumt. Gillar du inte smör kan du ta en paprika och några salladsblad istället.

Jäpp, käka mer grönsaker :-)

Du kan ju testa att köpa ett kreatin, det brukar fungera bra för de allra flesta och är inte heller så farligt dyrt. Jag skulle rekommendera en titt på [www.farmacia.cc], dom har billiga grejjer(i det här fallet är billigt att föredrag, det är samma grejjer) och gratis leveranser med DHL.

Angående 6.5g kolhydrater/kg kroppsvikt så är det nog ett mått som bör tas med en stor nypa salt. Att sätta ett mått på hur mycket man bör äta är VÄLDIGT relativt eftersom det växlar från person till person. Men visst, du kan ju testa. Går du upp mycket i vikt mycket snabbt är det bara att dra ner lite på mängderna och se vart du hamnar då.
    Det största problemen på gymmen idag är folks nästan fobiska fientlighet mot kroppsfett och fullt ovetande om hur mycket man måste äta för att lägga på sig några ordentliga muskler så går dom till gymmet för att sedan gå hem igen och svälta.. med en väldigt knapp muskeltillväxt som följd.

Lycka till!
    :up:

nutz wrote:
    Gainern som du käkat tidigare har i stort sett varit verkningslös då det är verkligen snabba kolhydrater och dom troligen bara runnit ut i sanden(läs: lagt sig på magen) hittils.
    Vassleproteinpulver och en frukt blir nog alldeles lagom faktiskt, och det hjälper till att fylla ut hålet efter grönsaker/frukt/nyttigheter. En ordentlig smörgås gjord på ett grovt bröd med ett berg av skinka och fettsnål ost är inte heller dumt. Gillar du inte smör kan du ta en paprika och några salladsblad istället.

Jäpp, käka mer grönsaker :-)

Du kan ju testa att köpa ett kreatin, det brukar fungera bra för de allra flesta och är inte heller så farligt dyrt. Jag skulle rekommendera en titt på [www.farmacia.cc], dom har billiga grejjer(i det här fallet är billigt att föredrag, det är samma grejjer) och gratis leveranser med DHL.

Angående 6.5g kolhydrater/kg kroppsvikt så är det nog ett mått som bör tas med en stor nypa salt. Att sätta ett mått på hur mycket man bör äta är VÄLDIGT relativt eftersom det växlar från person till person. Men visst, du kan ju testa. Går du upp mycket i vikt mycket snabbt är det bara att dra ner lite på mängderna och se vart du hamnar då.
    Det största problemen på gymmen idag är folks nästan fobiska fientlighet mot kroppsfett och fullt ovetande om hur mycket man måste äta för att lägga på sig några ordentliga muskler så går dom till gymmet för att sedan gå hem igen och svälta.. med en väldigt knapp muskeltillväxt som följd.

Lycka till!
    :up:

Okej, tackar så mycket! :emo-thumb

Jo, jag har fått ett kilo kreatin av en kille. Och jag har precis börjat käka det. Något annat effektivt tillskott för ökad muskeltillväxt och återhämtning?

john_doe wrote:
    Okej, tackar så mycket! :emo-thumb

Jo, jag har fått ett kilo kreatin av en kille. Och jag har precis börjat käka det. Något annat effektivt tillskott för ökad muskeltillväxt och återhämtning?

Ingen aning. Visst, det finns väl men skillnaderna är så pass marginella att dom kvittar. Det verkar lite som att du är en nybörjare? Isåfall kommer du att få resultat i vilket fall som helst, så mitt råd till dig är att inte stressa för mycket i början. Lägger du för mycket energi på träningen i början så kommer du bara tröttna förr eller senare.. Ta träningen som den kommer så kommer det gå bra.

OBS:

Du kommer troligen att öka i vikt en hel del när du börjar använda kreatinet(jag gick upp nästan tre kg), men oroa dig inte över det. Den vikten du lägger på dig är BARA vatten och inte alls fett och vattnet kommer att släppa så fort du tar en pause från användandet.

Ja, eller nybörjare och nybörjare, jag har tränat i två år och åtta månader. Dock så är det nu dom senaste månaderna jag börjat läsa och intressera mig för kost och kosttillskott. Så nu ska jag börja satsa seriöst på både träning och kost.

Förut så var kosten inte alls bra, vilket resulterade i inte så jättebra träningsresultat.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.