behöver hjälp!

Home Forums Kost och Näringslära behöver hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

hej
    beh

ser ok ut i mina ögon. Bara att köra på. Hur ser din träning ut?

jag kör 5-6 dagar i veckan o har gjort nu väldigt länge ,kör varannan styrka o cardio.
    de va en kille som tyckte att jag skulle ta bort en cardio o ta styrka istället om ja vill öka i muskelmassa,va säger du om de?
    om ja vill få synligare muskler måste ja väl få bort lite underhudsfett me o då ska ja väl ha cardion ialf…e lite osäker på de;)

Bim wrote:
    hej
    behöver lite komentarer o råd om det jag äter är helt ok eller om det är nått jag behöver ändra på…vill få lite synligare muskler alltså öka i muskelmassa.

Är 163 väger förtillfället 49-50 kg och vill gå upp mer i muskelmassa.
    Tränar 6 ggr i veckan 3ggr styrka o 3 ggr motion varannan dag.
    har tränat lite över 2 år.

frukost:varannan dag med fiberikande havregryndgröt med russin +minimjölk eller faxer rågkusar med äggviteomelett och skinka,1gång i veckan äggvitepannkakor med lättsylt.

mellanmål består av Proteindrink whey 80

lunch:1näve kolhydrater,1näve protein och 1 näve sallad
    kolhydrater: fullkornspasta,råris,potatis
    protein:kyckling,quorn,tonfisk,lax
    äter avocado,gröna bönor,sparris ,broccoli eller sallad till varje rätt.
    försöker dricka 2glas vatten till varje,är lite dålig på att komma ihåg men försöker.

mellanmål igen som är proteindrink,om ja tränar på kvällen försöker ja ta kesella till mellanmål o proteindrinken efter träning.

middag…som lunch

sen 1 timme innan läggdags brukar ja ta kesella med funlight

är gärna en gottegris o behöver småäta lite på kvällen men försöker då ta lite osaltade nötter lr lite frukt….

Det låter som om att du väger för lite, är underviktig.
    163 cm och 49-50 kg låter som om du ligger på minus, dvs kroppens bryts ner istället för att dina muskler ska kunna öka i massa.
    Har du några bilder som är aktuella, som du vill visa, så att det går att se vilka råd du kan vara hjälpt av?

Tycker det ocks

När det gäller maten är det du äter bra men det verkar vara på tok för lite. Frukost, Luch och middag ser bra ut men jag skulle lägg på lite mer kolhydrater på lunchen. När det gäller mellanmålen tycker jag att du ska lägga till någon form av kolhyrdatskälla. Se till att fylla på med kolhydrater under förmiddagen och en bit in på eftermiddagen för att sedan trappa ner det framåt kvällen. Det är bra att du väljer nötter och frukt istället för godis eller liknade, dock tror jag att ditt sötsug kan bero på att du äter för lite.

Det är svårt att säga med träningen då det inte framgår exakt hur du tränar. men mitt tips är att splitta upp styrketräningspassen så att du kör 4 eller 5 pass istället. Sen skulle jag under den period du vill bygga endast köra ett fåtal cardio pass på max 30 min.

Hoppas att det är något av detta som du kan ha lite använding av. Kör hårt!

Bim wrote:
    jag k
    Tove wrote:
    Det låter som om att du väger för lite, är underviktig.
    163 cm och 49-50 kg låter som om du ligger på minus, dvs kroppens bryts ner istället för att dina muskler ska kunna öka i massa.
    Har du några bilder som är aktuella, som du vill visa, så att det går att se vilka råd du kan vara hjälpt av?

ja vet att ja väger för lite och vill gå upp fast i muskler,har inga bilder nu men kanske kan fixa några

Angelica wrote:
    När det gäller maten är det du äter bra men det verkar vara på tok för lite. Frukost, Luch och middag ser bra ut men jag skulle lägg på lite mer kolhydrater på lunchen. När det gäller mellanmålen tycker jag att du ska lägga till någon form av kolhyrdatskälla. Se till att fylla på med kolhydrater under förmiddagen och en bit in på eftermiddagen för att sedan trappa ner det framåt kvällen. Det är bra att du väljer nötter och frukt istället för godis eller liknade, dock tror jag att ditt sötsug kan bero på att du äter för lite.

Det är svårt att säga med träningen då det inte framgår exakt hur du tränar. men mitt tips är att splitta upp styrketräningspassen så att du kör 4 eller 5 pass istället. Sen skulle jag under den period du vill bygga endast köra ett fåtal cardio pass på max 30 min.

Hoppas att det är något av detta som du kan ha lite använding av. Kör hårt!

tack så jättemycke..behöver verkligen lite tips….ska lägga på mer kolhydrater på mina luncher o mellanmål då….
    och dra ner på cardion=)

Angelica wrote:
    Visst måste du köra cardio för att få bort underhudsfett men fokusera på att antingen bygga eller bränna. Visst går det att kombinera men kroppen ställer ofta in sig på att antingen bygga eller bränna. Så bestäm dig för vad det är du verkligen vill satsa på.

hehe svårt val:D men jag tror faktiskt att jag måste börja bygga lite nu=)börjar tröttna me på o stå o trampa;)

Jeppe wrote:
    Tycker det också låter som om du är lite liten också med tanke på din andra tråd om ryggen, prova att dra ner på cardio till 1 ggn/vecka eller uteslut helt och:
    Skriv ned dina träningspass, ökar du i vikter ? Tränar du tungt nog för att kunna öka ?
    Vad händer med måttbandet på exempelvis midjan under denna tid ?
    Stäm av efter en månads tid och utvärdera.

ska fixa ett block o skriva ner allt i =)
    ja tar i tills ja inte orkar mer och jag ökar bra tycker ja=)så de ska bli kul o kolla sen=)

Bim wrote:
    hej
    behöver lite komentarer o råd om det jag äter är helt ok eller om det är nått jag behöver ändra på…vill få lite synligare muskler alltså öka i muskelmassa.

Är 163 väger förtillfället 49-50 kg och vill gå upp mer i muskelmassa.
    Tränar 6 ggr i veckan 3ggr styrka o 3 ggr motion varannan dag.
    har tränat lite över 2 år.

frukost:varannan dag med fiberikande havregryndgröt med russin +minimjölk eller faxer rågkusar med äggviteomelett och skinka,1gång i veckan äggvitepannkakor med lättsylt.

mellanmål består av Proteindrink whey 80

lunch:1näve kolhydrater,1näve protein och 1 näve sallad
    kolhydrater: fullkornspasta,råris,potatis
    protein:kyckling,quorn,tonfisk,lax
    äter avocado,gröna bönor,sparris ,broccoli eller sallad till varje rätt.
    försöker dricka 2glas vatten till varje,är lite dålig på att komma ihåg men försöker.

mellanmål igen som är proteindrink,om ja tränar på kvällen försöker ja ta kesella till mellanmål o proteindrinken efter träning.

middag…som lunch

sen 1 timme innan läggdags brukar ja ta kesella med funlight

är gärna en gottegris o behöver småäta lite på kvällen men försöker då ta lite osaltade nötter lr lite frukt….

Jag för min del tror inte att man ska vara så där överdrivet rädd för fett. Om jag var du skulle jag dricka mjölk till alla måltider och på en dag dricka minst två liter röd, 3 %-ig mjölk. Eller tre liter skulle förmodligen göra gott.
    Själv äter jag fett av alla slag och mängder av röd mjölk eller gammaldags och typ 600 gram Bregott, extrasaltat på två veckor, stekt salt fläsk och glass och vispgrädde och varm choklad på vispgrädde och gröt med mjölk och vispgrädde och jag blir inte fet, men jag går som sagt en mil om dan, men jag vill bara säga att mer fett än vad du har i din kost är sannolikt av godo. En matsked olivolja om dan plus 1-2-3 msk linfröolja skulle nog vara bra också.
    Kanske en rejäl prtion fullkornsvälling vore bra till natten också.
    Du kan prova dig fram, men var inte så rädd för kalorier att det ger en ätstörning, för inget gott kommer med det.

Tove:
    Orsaken till att du inte blir fet är att du äter mindre än du gör av med. Var energin kommer ifrån spelar mindre roll ut viktsynpunkt.

Att man sen kanske ska tänka på fördelningen av fett-typerna och inte bara äta mättat fett är en ren hälsofråga och har mindre att göra med vikten.

Mjölk är en smidig proteinkälla och har även andra fördelar (som kalciumkälla bl.a) men att dricka 2-3 liter 3%-igt om man inte gillar det känns lite överdrivet.

Skall du gå upp lite i vikt ser det ut som att du äter för lite!
    Frukost: lägg på en macka
    Mellanmålen: lägg till kolhydrater
    Efter träningen: Ta en gainer (ca30g protte / 50g snabba kolisar).
    Kvällsmål: ta en näve nötter till kesellan.

Kapa ner cardion till 1-2ggr/v annars är det lite svårt att kommentera din träning, måste veta övningar, set, reps osv…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.