Behöver kosthjälp!

Home Forums Kost och Näringslära Behöver kosthjälp!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag är en kille på 17år som spelar Hockey, Gymmar och springer.
    Jag vill helst träna 2gånger om dagen nu på sommaren eftersom vi mest bara tränar ”hockeymusklerna” på barmarksträningen med laget (intervaller,benböj,Jogging,frekvens, hopp osv. )
    Anledningen till att jag vill träna 2gånger är att jag både vill få en bra kropp och utvecklas som Hockeyspelare.

Jag väger 79kg och är 178cm lång, har kanske lite för mycket fett på magen men ingenting som hindrar mig från att uppnå samma resultat som alla lagkamrater.

Så min fråga är: Hur mycket kalorier behöver jag äta per dag om jag tränas t.ex ett löppass/cykelpass samt ett styrkepass med mig själv på gymmet?
    Jag anser mig själv vara ganska så noga med vad jag stoppar i mig, (undviker socker och skräpmat osv) men vad kan man äta egentligen? Jag har inte alls något stort kunnande inom detta eftersom allt mitt ”kunnande” inom kost och träning i stort sett kommer från typ Google och sånt.

Hade varit oerhört tacksam för svar eftersom att varken min hockeyklubb eller gym erbjuder särskilt högklassig hjälp inom detta.

Hockeyspelare wrote:
    Jag vill helst träna 2gånger om dagen nu på sommaren eftersom vi mest bara tränar ”hockeymusklerna” på barmarksträningen med laget (intervaller,benböj,Jogging,frekvens, hopp osv. )
    Anledningen till att jag vill träna 2gånger är att jag både vill få en bra kropp och utvecklas som Hockeyspelare.

Jag väger 79kg och är 178cm lång, har kanske lite för mycket fett på magen men ingenting som hindrar mig från att uppnå samma resultat som alla lagkamrater.

Så min fråga är: Hur mycket kalorier behöver jag äta per dag om jag tränas t.ex ett löppass/cykelpass samt ett styrkepass med mig själv på gymmet?
    Jag anser mig själv vara ganska så noga med vad jag stoppar i mig, (undviker socker och skräpmat osv) men vad kan man äta egentligen? Jag har inte alls något stort kunnande inom detta eftersom allt mitt ”kunnande” inom kost och träning i stort sett kommer från typ Google och sånt.

Hade varit oerhört tacksam för svar eftersom att varken min hockeyklubb eller gym erbjuder särskilt högklassig hjälp inom detta.

För att precisera lite, det där med fett på magen är mest jag själv som tycker jag har det medans alla i min omgivning tycker jag ser normalviktig ut!

Finns inga riktiga genvägar. Det tar olika lång tid mycket beroende på intresse att lära sig vad som är bra och vad som är sämre. Men du kommer mycket långt på sunt förnuft också, som att godis och halvfabrikat med transfetter är dåligt.

I allmänhet kommer du nå dina resultat bara genom att byta ut en mindre del kolhydrater mot protein och fett. T.ex. äta mer kött än pasta, ris och potatis m.m. Men sen tror jag hockeyspelare ska ha lite fett på kroppen också för att leverera men det vet nog du bättre än jag. ^^

Hockeyspelare wrote:

Tjenare :)

Din kost beror lite på dina mål, men låt oss säga att du nu tränar två gånger om dagen då ligger ditt energiintag give or take på ungefär 3150 för underhåll, 2500 – 2600 för ”deff” och allt över 3150 för bulk. Med det sagt skall du sikta in dig på någon av dessa, och i och med att du påpekar att du anser dig ha en aning för mycket fett så är det deff du vill åt. Problematiken här är dock att din styrkeutveckling kan hämmas om du ligger i underskott och med det sagt kan din träning för hockeyn få lida om du lägger dig i ett kaloriunderskott.

Om du dock käkar ren mat precis som Gran påpekar, det vill säga inget halvfabrikat, socker, processad mat såväl som transfetter så bör du kunna hålla dig på underhåll (ca 3000 kcal) och på sikt få en kroppskomposition som faller dig mer i smaken.

Lycka till! :)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.